Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از پناهنده شدن بیش از 130 نظامی افغانستان به این کشور خبر داد.

 

در این اطلاعیه وضعیت مرز تاجیکستان و افغانستان وخیم ارزیابی شده و آمده است: روز دوشنبه - 21 ژوئن گروه مسلح طالبان (که در تاجیکستان ممنوع اعلام شده است) به کمیساریای مرزی «شیرخان بندر» ولایت قندوز افغانستان حمله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه درگیری مسلحانه که تا ساعت 9 صبح 22 ژوئن ادامه یافت، 134 نفر از نیروهای دولتی افغانستان توان مقاومت در برابر طالبان را از دست داده و به منظور نجات خود از طریق پاسگاه های مرزی شماره 3 و 4 گروهان مرزی «پنج» به قلمرو تاجیکستان پناه آوردند. مرزبانان تاجیک با رعایت اصول انسان گرایی و حسن همجواری به نظامیان افغان اجازه ورود آزادانه به خاک تاجیکستان را دادند. در میان آنها 4 نفر زخمی و یک نفر کشته وجود دارد.

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان وضعیت در منطقه یادشده مرزی را وخیم توصیف کرده و تعداد نظامیان کشته و زخمی و به اسارت طالبان افتاده در شیرخان بندر را تا 100 نفر ارزیابی کرده است.

در اطلاعیه این نهاد امنیتی تاجیکستان همچنین آمده است: بر اساس اطلاعات تائید شده، طی ده روز اخیر در چهار ولایت هم مرز با تاجیکستان درگیری های بین نیروهای دولتی و طالبان ادامه داشته و در نتیجه شهرستان های «چاه یاب»، «ینگی قلعه»، «درقد»، «دشت قلعه»، «خواجه غار» ولایت «تخار»، شهرستان های «دشت ارچی»، «امام صاحب» و «قلعه زال» ولایت قندوز و دو گذرگاه «شیرخان بندر» و «کاکل» در تحت کنترل طالبان قرار گرفتند.

شیرخان بندر یک نقطه مهم تجاری، بارگیری و انتقال محموله های بین تاجیکستان و افغانستان بوده و بخش مهمی از واردات کالاهای کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از طریق آن انجام می شود.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان طالبان 134 نظامی شیرخان بندر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۶۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان به جام جهانی نرسید

به گزارش قدس آنلاین، در اولین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا، تاجیکستان و افغانستان برابر هم به میدان رفتند که این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا کار به وقت اضافه کشیده شود. در وقت اضافه تاجیکستان توانست گل دوم را به ثمر برساند و ۲ بر یک پیروز شود. 

به این ترتیب، تاجیکستان با صعود به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ راه یافت.

چهار تیم راه‌یافته به دور نیمه‌نهایی، نماینده آسیا در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ خواهند بود. ازبکستان قبلا به عنوان میزبان جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده است و بنابراین در صورت صعودش به نیمه‌نهایی تیم پنجم آسیا نیز راهی جام جهانی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • تاجیکستان با پیروزی مقابل افغانستان به جام جهانی صعود کرد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • افغانستان به جام جهانی نرسید
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار