Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا حاجی‌حیدری، متخصص طب سنتی ایرانی، اظهار کرد: در طب سنتی ایرانی مزاج ترکیبی از عناصر چهار گانه اصلی آب، هوا، آتش و خاک است. با توجه به اینکه این عنصر‌ها دارای کیفیت‌های چهارگانه متضاد گرم، سرد، خشک و‌ تر هستند نتیجه فعل و انفعالات ناشی از این چهار عنصر کیفیت جدیدی را در بدن ایجاد می‌کند که به آن مزاج گفته می‌شود؛ بنابراین هرچه میزان هریک از این عناصر در بدن بیشتر باشد مزاج مختلف و متنوعی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر فردی مزاج منحصر به فرد خود را دارد مانند اثر انگشت که برای هر فرد انحصاری است.

وی افزود: حکمای طب سنتی برای سهولت در شناخت انواع مزاج ها، آن‌ها را به ۹ گروه تقسیم کرده‌اند که این تقسیم‌بندی شامل مزاج معتدل، ۴ نوع مزاج مفرد سرد، گرم، خشک و تر، چهار گروه مرکب، گرم و خشک (صفراوی)، گرم و‌ تر (دموی)، سرد و خشک (سوداوی)، سرد و‌ تر (بلغمی) خواهد بود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

وی در خصوص ویژگی افرادی که دارای مزاج سرد و‌ تر (بلغمی) هستند، تصریح کرد: پوست سفید و روشن، چاقی، پرخواب و کم‌ تحرک، صبور و بردبار، خوش برخورد، دوستدار فصل تابستان که معمولا تمایل به خوردن غذا‌های سرد داشته و در عین حال معده ضعیفی دارند، از جمله ویژگی‌های افراد با مزاج بلغمی خواهد بود.

این متخصص طب سنتی ایرانی بیان کرد: افراد با مزاج بلغمی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل درد‌های مفصلی و روماتیسمی، سرماخوردگی و سینوزیت افزایش وزن و چاقی‌های شکمی هستند.

وی با اشاره به این که این دسته از افراد تمایل زیادی به مصرف غذا‌های با طبع سرد دارند، گفت: افراد با مزاج سرد و‌ تر و بلغمی بهتر است از مواد غذایی دارای طبع سرد مانند ماست، دوغ، خیار، کاهو و میوه‌های ترش خصوصا در فصول سرد سال کمتر استفاده کرده و گلابی، سیب، موز، انبه زیتون، بادام. انجیر، کنجد، توت شیرین، مویز و خورشت‌های گرم مانند قیمه و کرفس که با گوشت گوسفند تهیه شده و طبع گرمی دارند را جایگزین کنند.

حاجی حیدری گفت: رنگ پریدگی پوست، افزایش آب دهان، عدم احساس تشنگی، خواب آلودگی، افزایش زمان خواب، ترش کردن معده و کاهش حافظه از عوارض افزایش غیر طبیعی بلغم است.

وی افزود: در طب سنتی ایرانی هر فردی باید مزاج طبیعی و مادرزادی خود را بشناسد، اما سعی در تغییر آن نداشته باشد، زیرا بهترین عملکرد بدن افراد زمانی است که مزاج طبیعی آن‌ها دچار تغییر غیرطبیعی نشده باشد، اما متاسفانه این روز‌ها شاهد این هستیم که افرادی ناآگاه یا بعضاً معروف در حوزه طب سنتی بدون در نظر گرفتن مزاج طبیعی افراد با تجویز گیاهان دارویی یا توصیه به مصرف غذا‌هایی با طبع گرم سعی در تغییر مزاج از سردی به گرمی دارند در حالی که این کار می‌تواند سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در افراد شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد در مصرف غذا‌ها و گیاهان دارویی مزاج، فصل، شغل و آب و هوای منطقه سکونت خود را در نظر بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: طب سنتی مزاج ها بلغمی چاقی طب سنتی ایرانی غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جالب شکلات دو هزار یورویی!

حالا این روز‌ها قرار است یک نسخه از آن در حراجی در کشور پرتغال با قیمت پایه دوهزار یورو به حراج گذاشته شود. این کتاب اثر «سانتیاگو دو والورده توریس»، پزشک و استاد دانشگاه اسپانیایی است که درپنج فصل به موضوعاتی مثل دستور پخت، تحقیق‌های علمی، توصیه‌های پزشکی و مسائل فرهنگی شکلات پرداخته.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اما راز این خوراکی جذاب جهان که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده، چیست؟

چرا خوردن شکلات برای ما شیرین است؟

در گذشته تصور بر این بود که طعم و بوی شکلات، دل انسان‌ها را برده، اما تحقیق پژوهشگران نشان داده است که بیش‌تر از طعم و بوی شکلات، بافت متفاوت این خوراکی است که ما را معتاد خود می‌کند؛ بافت منحصربه‌فردی که باعث می‌شود تا شکلات را در دهانمان بگذاریم، آب شود که این ویژگی، در دیگر شیرینی‌ها و غذا‌های خوشمزه وجود ندارد.

آیا شکلات هم در سال میلادی جدید گران خواهد شد؟

قیمت جهانی این شیرینی خوشمزه هر روز بالاتر می‌رود و این روز‌ها عاشقان شکلات را نگران کرده است. البته دلیل اصلی آن، رکود بی‌سابقه عرضه آن است. براساس گزارش سازمان بین‌المللی کاکائو، میزان عرضه این کالا برای سومین سال متوالی، حدود ۵۰۰ هزار تن، کم‌تر از تقاضای آن است که معادل حدود یک دهم بازار جهانی خواهد بود.

مثلا در ماه فروردین امسال، نرخ قرارداد‌های کوتاه‌مدت شکلات در بازار معاملاتی نیویورک، به رکورد بی‌سابقه ۱۰ هزار و هشتاد دلار در هر تن رسیده که کم‌نظیر است.

آیا شکلات برای سلامتی ما مفید است؟

کاکائو که ماده اصلی تشکیل دهنده شکلات است، البته از سال‌های دور، به‌عنوان اکسیر سلامتی مورد توجه پژوهشگران قرار داشته است؛ اما اخیرا دانشمندان پی برده‌اند که این خوراکی جذاب، اثری مثبت بر سیستم قلبی، عروقی انسان می‌گذارد. فلاوانول‌های فعال موجود در کاکائو، باعث تولید گاز نیتریک اکسید بیش‌تری در بدن ما می‌شوند و رگ‌های ما را گشادتر می‌کند تا خون، راحت‌تر در بدن ما به حرکت در آید.

دیگر خبرها

  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • اگر این ویژگی اخلاقی را دارید هرگز موفق نمی‌شوید | بهترین نوع موفقیت کدام است؟
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • خوراکی‌هایی خوش عطر و طعم با توت‌فرنگی
  • سهم افراد در تصادفات رانندگی مشخص شد
  • جزئیات بیشتر از کاهش ۳ ماهه خدمت سربازی
  • فعال سیاسی اصولگرا: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است
  • ماجرای جالب شکلات دو هزار یورویی!
  • زریبافان: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است /رئیسی نباید زیر بار فشار جریانات سیاسی و فامیلی برود