Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@15:27:34 GMT

5 تغییر مهم در کنکور تصویب شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۶۷۵۱

5 تغییر مهم در کنکور تصویب شد

به گزارش صدای ایران، در جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب رسید.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدا میلاد با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوئیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا حماسه پیروزی مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی را تبریک گفتند و حجت السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که همه ظرفیت‌های ملی برای دولت بعد آماده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هر نوع همکاری که در این زمینه نیاز باشد را انجام خواهد داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

عاملی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۸ کنکور در ایران شروع شده خاطر نشان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود، مصوبه سوم برگزار آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان ما برداشته شود و دانش آموزان ما وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: به این ترتیب کنکور دو بار برگزار خواهد شد. مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

عاملی اظهار کرد: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با این رویکرد که اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصاً در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آنها رو به رو می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عاملی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که دانش آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و این ۱۲ سال تحصیل باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد. با طرح تأثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

وی گفت: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که سوالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است. این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته است و تجربه موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در حوزه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و حضور مؤثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

لازم بذکر است بررسی سایر بخش‌های سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در جلسه بعد ادامه خواهد یافت.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات کنکور سازمان سنجش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش سنجش و پذیرش دانش آموزان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان تربیتی استان زنجان با بیان این مطلب گفت: تعلیم و تربیت در دولت و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی اعلام شده و راهبرد جدی این اولویت را در تعامل با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته است. جلسات منظمی نیز با وزارت آموزش و پرورش در قالب قرارگاهی و با مصوبات اجرایی در حال انجام است. انصافا هم دکتر صحرایی، تمام توان خود را در این کار گذاشته است و برای اولین بار است که سند تحول آموزش و پرورش در این وزارت خانه در حال اجراست و نقشه راه برای آن نوشته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در مدل حکمرانی ولایی که می‌توان لایه‌های مختلف آن را حکمرانی مردمی یا شبکه‌ای نامید، سندیتی در کار نیست و، چون تعاملات در شبکه، سیستماتیک و در هم تنیدگی است و این حکمرانی در تعلیم و تربیت باید در گام اول با مسئله شناسی در تعلیم و تربیت رسمی در قالب آموزش و پرورش یا در قالب‌های غیر رسمی با این مسائل مواجه است، روشن است که برای حل این مسائل، باید سیاست‌گذاری شده و فرآیند برنامه‌ای به وجود بیاد و کنشگران حل مسائل را با شناختی که از ظرفیت هر استان داریم، مشخص کنیم.

خسروپناه ادامه داد: گاهی برای حل یکی از مسائل، نیاز است قانون یا ماده واحده‌ای را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود. در این نظام شبکه‌ای، وظایف هر کدام از اعضا مشخص می‌شود، هم اکنون نیز این شبکه در دولت و آموزش و پرورش بسیار همراه است، تشکیل میز‌های تخصصی برای مسائل مرتبط با آموزش و پرورش نیز با حضور تشکل‌های مردمی از کل کشور در دبیرخانه شورا فعال شده و اعضا به صورت مجازی یا حضوری در این میز‌ها مشارکت دارند.

وی افزود: در برخی از مدارس نخبگانی کشور، تأکید بر مهاجرت نخبگانی است و با تعابیری اغواکننده، موضوع مهاجرت را مطرح می‌کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سرمایه عظیمی که در کشور در قالب دانش آموزان تربیت شده اند را تحویل کشور‌های دیگر می‌دهیم تا در بعضی مواقع، تئوری‌ها یا تولیداتی از آن حاصل شود، محصولات نظامی برای حمله به کشور‌های اسلامی باشد. در این زمینه باید گفت ما مقصریم و باید تدبیری در این زمینه داشته باشیم. این یک نمونه از مسئله شناسی در آموزش و پرورش است.

خسروپناه ابراز کرد: بعد از مسئله شناسی، سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد مناسب و اینکه کدام کنشگران با چه ویژگی‌هایی باید این مسائل را حل کنند. گاهی مصوبه لازم است و زمانی نیز لازم است تعامل با وزیر آموزش و پرورش انجام شود یا روش دیگری که تا حل نهایی آن مسائل، همه مسائل بررسی و اجرا می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته برای معرفی شیعه در جهان گفت: برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان و تأثیرات آن در سطح جهان مسیحیت و حتی بوداییان و دیگر فرقه ها، نشانگر ظرفیت‌های عظیم تمدنی شیعی است که باید این معارف هر چه بیشتر به جهان معرفی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود