Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@14:12:34 GMT

کلاف سردرگم صلح در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۶۹۱۵

کلاف سردرگم صلح در افغانستان

روزنامه ایران چهارشنبه دوم تیر در یادداشتی به قلم پیرمحمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان، نوشت: حل بحران افغانستان همواره بسیار پیچیده و مبهم بوده است، اما حملات اخیر طالبان به ولسوالی‌های این کشور و به دست گرفتن کنترل آنها، بر میزان این ابهام‌ها و پیچیدگی‌ها افزوده است.


افغانستان برای خروج از بحرانی که سال‌ها است در آن به سر می‌برد، دو راه حل دارد؛ نخست راه حل سیاسی و دوم راه حل نظامی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه حل سیاسی باید از مذاکرات دوحه، مسکو و استانبول به دست می‌آمد. اما اکنون مدت‌ها است که این راه حل به بن‌بست رسیده است. طوری که طالبان اعلام کردند که حاضر به شرکت در نشست استانبول نیستند. در این بین طالبان احساس می‌کند که با مذاکرات و توافقی که با امریکا داشته است، توانسته به شناسایی بین‌المللی به عنوان یک گروه سیاسی دست پیدا کند و علاوه بر آن در زمینه نظامی و جنگی نیز نسبت به دولت افغانستان برتری قابل توجهی دارد.

این گروه با حملات اخیر خود به ولسوالی‌ها نیز همین برتری را به اثبات رسانده است. طوری که تنها در چند روز اخیر توانسته بر بیش از ۱۰ ولسوالی افغانستان تسلط پیدا کند. قابل توجه آنکه طالبان در حالی توانسته تا این حد در ولسوالی‌ها پیشروی کند که نیروهای دولتی به سادگی از این مناطق عقب‌نشینی کردند. هرچند نظامیان افغانستان توجیه کردند که این عقب‌نشینی‌ها تاکتیکی بوده است اما واقعیت این است که توان نظامی طالبان را هم نباید دست‌کم گرفت. بویژه که در حال حاضر به نظر می‌رسد اختلافات عمیق و زیادی در درون دولت و حاکمیت افغانستان وجود دارد و حامیان غنی، حامیان عبدالله عبدالله و نیروهای نظامی هر کدام خواهان آن هستند که دیدگاه‌های خودشان پیاده شود.

وجود این اختلافات را می‌توان در صحبت‌های اخیر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان جست‌وجو کرد. او چند روز قبل اشاره کرد که سقوط ولسوالی‌های افغانستان یک «راز امنیتی» است. او در واقع با این عبارات تأکید کرد که این سقوط‌ها حاصل مصالحه‌ها بوده است و در واقع این ولسوالی‌ها به طالبان تحویل داده شده است.


با این حال باید دید طالبان قصد دارد از این برتری نظامی چگونه استفاده کند. آیا قصد دارد با حملات اخیر راه حل سیاسی را دنبال کند و با توسل به پیشروی‌هایش در مذاکرات با دولت افغانستان خواستار دریافت امتیازات بیشتر شود یا برخلاف آن قصد دارد راه حل سیاسی را به طورکامل رها کرده و به راه حل نظامی روی آورد. اگر این طور باشد، طالبان تصمیم گرفته همان سیاستی را در پیش بگیرد که در دهه ۱۹۸۰ آن را دنبال کرده و با به توافق رسیدن با فرماندهان محلی مناطق مختلف را تصرف کرد تا به کابل برسد.


برخی ناظران نیز معتقدند که طالبان در شرایط فعلی نیز قصد دارد از طریق میدان وردک تلاش کند تا کابل راهم به تصرف خود درآورد، اما شخصاً معتقدم که این اتفاق رخ نمی‌دهد. زیرا طالبان به خوبی می‌داند که اگر به زور متوسل شده و کابل را بگیرد، گروه‌های قومی دیگر مثل تاجیک‌ها، ازبک‌هاو هزاره‌ها دست به سلاح خواهند برد و مقابل طالبان خواهند ایستاد. رویدادی که می‌تواند منجر به وقوع جنگ داخلی در افغانستان شود. اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این جنگ محدود به خود افغانستان نخواهد شد و کشورهای مختلف نسبت به دیدگاهی که دارند، از یکی از گروه‌ها حمایت خواهند کرد و باعث پیچیده‌تر شدن کلاف سر درگم افغانستان خواهند شد.


تلاش غنی و عبدالله برای مذاکره با امریکا و همین طور مذاکرات اخیر هند با این کشور نیز به دلیل همین نگرانی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی با توجه به اینکه نبردها به مزار شریف کشیده شده و عطا محمد نور و ژنرال دوستم مسلح شده و هزاره‌ها دست به سلاح برده‌اند، اگر راه حلی برای توقف پیشروی طالبان به لحاظ سیاسی یافت نشود، جنگ خونین داخلی در راه خواهد بود که در نهایت منجر به تجزیه افغانستان به دو کشور خراسان در شمال و غرب و پشتونستان در شرق و جنوب خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها عبدالله عبدالله افغانستان طالبان روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله افغانستان طالبان عبدالله عبدالله افغانستان طالبان روزنامه ایران راه حل سیاسی ولسوالی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۶۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان

 جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت صادرات زعفران افغانستان طی سال ۱۴۰۲ حدود ۶۷ تُن با ارزش ۴۹ میلیون دلار می‌باشد.

به گفته او، بیشترین صادرات زعفران افغانستان به کشورهای هندوستان، عربستان سعودی، اسپانیا، امارات متحده عربی، آلمان، آمریکا اندونزی، ترکیه و انگلستان صورت گرفته است‌.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان‌ افزود زعفران افغانستان دارای کیفیت عالی و در جهان مقام نخست را دارد.

از زمانی که کشت زعفران به عنوان جایگزین کوکنار از سوی نهادهای کمک‌کننده مطرح شد و کارزارهایی برای رشد تولید آن راه‌اندازی شد.

در افغانستان در سال‌های گذشته ولایت‌های هرات در غرب، بلخ، فاریاب و سرپل در شمال، قندهار و ارزگان در جنوب و دایکندی در مرکز افغانستان به ترتیب بیش‌ترین میزان تولید زعفران را داشته‌اند.

گفتنی است حدود ۹۰ درصد مجموع زعفران در افغانستان در ولایت هرات، تولید می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ حکومت پیشین واردات زعفران و پیاز را با هدف حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان ممنوع کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • ممنوعیت ملاقات‌های جمعی «حکمتیار»
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • معاون سیاسی طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل «دفاع مشروع» بود