Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پردیس خودگردان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با جذب دانشجو در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ کارش را در رامسر آغاز کرد ولی با گذشت زمان مشخص شد به عنوان یک مجموعه خودگردان نمی تواند ادامه فعالیت دهد و به همین دلیل هم زمزمه بارگشت به دامن مادر قوت گرفت تا آتش اختلاف میان مسئولان شهرستانی و استانی بالا بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اواخر دهه ۸۰ به خاطر کمبود بودجه و اعتبار قادر نبود حمایت های لازم را از پردیس خودش در رامسر انجام دهد و این مجموعه هم درآمد کافی برای خودگردانی نداشت ، تصمیم تعطیلی مجموعه و بازگرداندن دانشجویان به ساری به عنوان تنها گزینه روی میز قرار گرفت ، گزینه ای که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نه تنها از روی میز برداشته شد ، بلکه با اتخاذ تصمیم کارشناسی به ماندگاری آن در رامسر باساخت ساختمان ویژه انجامید.

بر اساس برآوردهایی که مسئولان ارائه کرده اند ، دردولت تدبیر و امید دستکم ۲۰۰ میلیارد ریال برای ماندگاری پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رامسر اعتبار اختصاص یافته و هزینه شده است تا فعالیت بدون دغدغه این مجموعه بر سلامت مردم منطقه غرب مازندران و همچنین شرق مازندران اثرگذاری مثبت داشته باشد.

گام نخست با اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی 

مسئولان وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دولت دوازدهم زمانی که قرار شد پردیس در رامسر ماندگار شود ، ساخت ساختمان آموزشی جداگانه برای آن را آغاز کردند و با بازدیدهای سرزده و برنامه ریزی شده تلاش کردند تا بر روند ساخت این پروژه و همچنین تزریق اعتبار برای پیشرفت آن به طور مستمر نظارت داشته باشند.

 به عنوان مثال ، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۷ آذر ۹۸ در بازدید سر زده از محل ساخت پروژه در جریان پیشرفت فیزیکی این دانشگاه قرار گرفت، و پس از آن ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فاز دوم این مجموعه در اختیار دانشگاه قرار گرفت ضمن اینکه قول تامین تجهیزات مورد نیاز این مجموعه نیز از سوی وزارت بهداشت داده شد، که تنها بخشی از اقدامات برای بهره برداری بموقع از دانشگاه بود.

حضور قاسم جانبابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۷ آذر ۹۸ برای بازدید از روند ساخت دانشگاه پردیس بین الملل رامسر

تلاش های دولت تدبیر و امید برای اجرای این طرح زیرساختی حوزه آموزش و سلامت باعث شده تا فعالیت این مرکز علمی برای مردم رامسر به یادگار بماند و به واسطه در اختیار گرفتن اعضای هیات علمی، شرایط لازم برای حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در این شهرستان فراهم شود. این در حالی است که تا پیش از ماندگاری این مجموعه ، مردم این شهرستان در نبود نیروهای متخصص حوزه بهداشت و درمان ، مجبور بودند برای انجام کارهای پزشکی تخصصی اغلب به پایتخت و یا شهرهای بزرگ اطراف سفر کنند.

 از سوی دیگر شهرستانی که تا پیش از این به عنوان شهری با ویژگی های صرف برای خدمات گردشگری شناخته می شد، اکنون به عنوان شهری دانشگاهی و در عین حال ارایه دهنده خدمات پزشکی و درمانی نیز شناخته می شود. از آن مهم تر امتیازهای فراوانی نظیر تحهیزات مهم درمانی و دیگر امتیازها در مقاطع مختلف برای استقرار این دانشگاه به این شهر گردشگر پذیر در غربی ترین نقطه مازندران تعلق گرفت.

حضور ۶۰۰ دانشجوی رشته پزشکی و داروسازی

از سوی دیگر حضور ۶۰۰ دانشجو در رشته های پزشکی و داروسازی از شهرهای دیگر علاوه بر دادن وجهه علمی به رامسر ، در رونق اقتصادی منطقه و درآمدهای شهر به عنوان منطقه ای دانشگاهی با خدمات پزشکی درمانی نیز نقش آفرین شد.

این دانشگاه که در میان کش و قوس های فراوان در رامسر ماندگار شد ، فعالیتش را از نیمه دوم سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷ با پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی عمومی و داروسازی  به تعداد

 ۳۰ نفر برای هر رشته و در مکانی که به صورت استیجاری در اختیار گرفت ، آغاز کرد ، اما در ادامه به دلیل اینکه این مرکز علمی آموزشی به صورت خودگردان اداره می شد، تامین هزینه های متعدد و بار مالی ناشی از آن باعث شد تا وارد چالش بودن یا نبودن شود.

به معنای دیگر محاسبه هزینه درآمدهای دانشگاه گویای آن بود که هزینه های دانشگاه بیش از درآمد آن شده است و مدیریت در چنین شرایطی کار را برای ادامه فعالیت سخت می کرد. درست از همین جا بود که زمزمه های انتقال دانشگاه به شهر دیگری مطرح شد و در همان زمان تنش های زیادی را میان افکار عمومی این شهر برانگیخت به طوری که در سال های ۹۰ تا ۹۴ این بلاتکلیفی ها پیرامون ماندن و یا جا به جایی دانشگاه به اوج خود رسید و کار را به جایی رساند که ماندن دانشگاه به مطالبه عمومی مردم رامسر تبدیل گشت.

از سوی دیگر متولیان وقت نیز با توجه هزینه های بالای دانشگاه در پی ساخت ساختمانی در مکان فعلی بودند ، اما از آنجایی که سازه نیمه کاره ای که به این منظور در نظر گرفته شده بود، بشدت مخروبه و متروکه بود و در عین حال عمر آن به ۱۰ پیش از انقلاب باز می گشت ، نیازمند هزینه بسیار بالایی برای  ساخت بود و به همین دلیل در سال ۹۵ هزینه ساخت آن یکصد میلیارد ریال برآورد شد، مبلغی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد قادر به تامین آن نیست.

در نهایت سال در همان سال ۹۵ رایزنی ها برای تامین اعتبار و ساخت دانشگاه در سازه  نیمه ساخته پشت بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر به ثمر نشست و مقرر شد ساختمان واحد پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رامسر در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر شروع و در مرحله اول سه هزار و ۷۰۰ متر از آن به عنوان فضای آموزشی ساخته شود ، تصمیمی که در نهایت با تامین اعتبار مورد نیاز اجرایی شد و شهروندان رامسری در سال ۹۹ شاهد بهره برداری از آن به عنوان نماد ماندگاری دانشگاه بودند.

تصویری از ساختمان متروکه به جا مانده از گدشته که پس از تامین اعتبار به شکل جدید ساخته شد

فرماندار شهرستان رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح چگونگی رایزنی ها برای متقاعد کردن مسئولان استانی برای تامین اعتبار ساخت این پروژه ، می گوید : در سال های ۹۴ تا ۹۵ تنش ها پیرامون لغو امتیاز این دانشگاه در شهرستان رامسر به اوج خود رسیده بود و به همین منظور مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی و مدیران سیاسی را به شهرستان دعوت کردیم تا محل مورد نظر را برای احداث دانشگاه ببیند. اما شرایط و وضعیت این ساختمان و اطراف آن به قدری ناخوشایند و متروکه بود که می گفتند نیازی به بازدید نیست چرا که این مخروبه امکان تبدیل به فضایی دانشگاهی را ندارد. با اصرار از فضای نیمه کاره ساختمان بازدید کردند ضمن اینکه قول دادیم که تمام نهادهای شهرستانی هم تمام قد برای محوطه سازی و تامین زیرساخت ها در کنار این مجموعه باشند.

محمد آزاد با بیان اینکه ساختمان نیازمند مقاوم سازی و تعمیرات اساسی بود، ضمن این که برخی از زیرساخت در این منطقه دیده نشده بود و این هم مشکل دیگری بود که باید رفع می شد. در نهایت تصمیم بر ساخت شد و با شروع کار در کمترین زمان زیرساخت های برق، آب و گاز و تلفن اینترنت در اختیار این مجموعه قرار گرفت.

تلاش دو ساله برای تکمیل این پروژه مهم

وی با بیان اینکه در کمتر از ۲ سال این پروژه به مرحله بهره برداری رسید ، گفت : برای این منظور سه هزار تن خاک برداری در فضای اطراف ساختمان انجام شد ضمن اینکه حمل این میزان خاک در محدوده شهری و تخلیه آن در جایی مناسب خودش اهمیت داشت. از سوی دیکر گرمایش و سرمایش این فضای آموزشی با مساحت حدود چهار هزار متر مربع نیازمند امکانات خاصی بود که همگی تامین شد، به طوری که یک ساختمانی که عمر آن به ۱۰ سال قبل از انقلاب باز می گشت به بهترین وجه ممکن آماده شد که در بازید اخیر استاندار مازندران مورد توجه ایشان هم قرار گرفت.

آزاد در ادامه ارائه خدمات پزشکی و آموزشی و اثرات این دانشگاه را در منطقه تشریح کرد و افزود : با حمایت های دولت سرانجام این دانشگاه به بهره برداری رسید و علاوه بر این یک دستگاه پیشرفته سی تی اسکن هم در این شهرستان نصب شد و به واسطه آن خدمات زیادی به مردم خصوصا بیماران کرونایی این شهرستان ارائه شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان تاسیس داروخانه شبانه روزی ۱۳ آبان در شهرستان رامسر را از دیگر مزیت های ماندگاری پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و افزود: داشتن داروخانه شبانه روزی در نزدیکی بیمارستان از مطالبات مردم شهرستان بود که در یک فضایی شکیل برای ارائه خدمات به مردم راه اندازی شده است.

حضور استاندار مازندران برای افتتاح رسمی دانشگاه

از سوی دیگر کارشناسان حوزه پزشکی نیز زیرساخت دانشگاه های علوم پزشکی و دارو سازی در هر شهری را  زیرساخت در راستای توسعه منطقه می دانند و بر این باور هستند که این زیرساخت بخش سلامت هر منطقه ای را به طرز چشمگیری دگرگون می کند.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در تایید مزیت های استقرار دانشگاه در شهر رامسر می گوید: این مراکز علمی به دلیل برخورداری از اعضای هیات علمی در دو رشته دارو سازی و پزشکی علاوه بر اینکه نقش تعیین کننده ای در تحولات بخش درمان و تحقیقات و پژوهش منطقه ایفا می کنند، به واسطه حضور دانشجویان از شهرهای مختلف ، در توسعه فرهنگی و اقتصادی هم نقش دارد.

دکتر سبحان بهرامی با اشاره به اینکه حضور دانشجویان در این دانشگاه سالانه یکصد میلیارد ریال گردش اقتصادی به همراه دارد، که برای شهر گردشگر پذیر رامسر تاثیر اقتصادی مستقیم محسوب می شود ، افزود : ضمن اینکه به طور غیر مستقیم نیز حضور اساتید و دانشجویان در ابعاد گوناگون بر درآمدهای اقتصادی شهر اثر گذار است.

رییس نظام پزشکی شهرستان رامسر با بیان اینکه تاسیس داروخانه ۱۳ آبان در شهرستان رامسر نیز مدیون این دانشگاه است که نبود آن جز دغدغه های مردم بود، توضیح داد: از آن مهم تر به دلیل تثبیت دانشگاه در شهرستان رامسر، اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی فراوانی در بیمارستان و یا در بخش های خصوصی این منطقه جذب شدند که در حال خدمت رسانی به مردم هستند که تاثیر شگرفی بر تحول بهداشت درمان و سلامت این شهر گردشگر پذیر دارد.

بهرامی افزود : در عین حال چنانچه مشکلات تشکیلاتی این نهاد نیز حل شود و امکان در اختیار گرفتن هیات علمی ثابت نیز فراهم شود، جذب نیروهای متخصص و هیات علمی به چند برابر تعداد موجود افزایش می یابد.

بهرامی می گوید : یک نکته حایز اهمیت در خصوص بهره برداری از دانشگاه پردیس وجود دارد این است که با وجود اینکه محل استقرار دانشگاه در شهرستان رامسر است اما این درحالیست که غرب مازندران، شهرهای  عباس آباد ، تنکابن ، چالوس و نوشهر نیز در آینده و در حال حاضر از این دانشگاه منتفع می شوند به طوری که در آینده نزدیک چنانچه این فرایند تکمیل شود و این دانشگاه از پردیس خودگردان به دانشکده علوم پزشکی مستقل و با تشکیلات و بودجه مستقل تبدیل شود، چهره سلامتی و بهداشت غرب مازندران متحول خواهد شد کما اینکه در حال حاضر نیز تاثیرات آن مشهود است.

این دانشگاه که قرار بود با حضور وزیر بهداشت به طور رسمی افتتاح شود، به خاطر شیوع موج چهارم کرونا اواسط خرداد ماه امسال با حضور دکترمحمدباقر نوبخت معاون رییسی جمهوری به بهره برداری رسید.

برچسب‌ها استانداری مازندران مازندران دانشگاه های علوم پزشکی داروخانه رامسر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری مازندران مازندران دانشگاه های علوم پزشکی استانداری مازندران مازندران دانشگاه های علوم پزشکی داروخانه رامسر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رامسر پردیس بین الملل دانشگاه در شهر میلیارد ریال تامین اعتبار بهره برداری سوی دیگر هیات علمی قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال

قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی دولتی کرمانشاه رایگان شد.

وی افزود: در این طرح همه خدمات سرپایی و بستری شیرخواران و کودکان زیر هفت سال (به استثنای داروی سرپایی) و استفاده از مجموعه ابزار تولید داخل غربالگری نوزادان در مراجعه به مراکز دولتی دانشگاهی کرمانشاه رایگان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: سازمان‌های بیمه گر مکلف شده‌اند که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • شمار پزشکان متخصص در شهرستان‌های همدان افزایش یافت
  • طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجرا می‌شود
  • جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پردیس دانشگاه
  • غبارروبی مرقد شهدای گمنام در پردیس دانشگاه
  • ضرورت توجه به مطالبات پرستاران در مازندران
  • قدر دانی از خیرین سلامت در کرمان