Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین امروز چهارشنبه در پی عبور مجدد یک کشتی جنگی آمریکایی از آبراه حساس بین تایوان و چین، از آمریکا به عنوان بزرگترین «خطرآفرین» امنیتی منطقه یاد و این حرکت را به شدت محکوم کرد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه مدعی شده بود که ناوشکن «یو اس اس کورتیس ویلبر» با قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده؛ «عبوری عادی و معمول از تنگه تایوان» مطابق با قوانین بین المللی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در ادامه ادعاهای واهی جهت توجیه حضور در این منطقه و عبور از تنگه تایوان ادامه داد: «عبور این کشتی جنگی از داخل تنگه تایوان نشانگر تعهد آمریکا به سیاست ایندوپاسیفیک آزاد و بدون قید و شرط است».

در همین راستا، فرماندهی پهنه شرقی ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد که نیروهای تحت امرش عبور این کشتی را از این تنگه تحت نظر داشته و به آن هشدار داده اند.

ارتش چین همچنین افزود: «طرف آمریکایی به عمد در حال به کاربستن حقه های همیشگی و ایجاد دردسر و تنش و مختل کردن اوضاع در تنگه تایوان است».

فرماندهی پهنه شرقی تاکید کرد که «این حرکت کاملاً بیانگر این مطلب است که ایالات متحده بزرگترین تهدید و خطر برای امنیت منطقه ای محسوب می شود و ما به طور جدی با آن مخالفیم».

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر نیز دولت چین اعلام کرده بود که ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا نسبت به مناطق سرزمینی این کشور، علی الخصوص تایوان را به شدت رد و محکوم می کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا طی بیانیه ای مشترک مدعی شده بودند که «ما (ایالات متحده و اتحادیه اروپا) به طور جدی نگران وضعیت دریای چین شرقی و جنوبی هستیم و به شدت با هر گونه اقدام یک جانبه جهت تغییر وضعیت موجود و افزایش تنش ها مخالفت می کنیم».

آنها همچنین در ادامه ادعایشان افزوده بودند: «بر اهمیت صلح و ثبات سرتاسر تنگه تایوان تاکید کرده و سعی به ترغیب طرفین جهت رسیدن به راه حلی صلح آمیز در قبال مسائل مرتبط با این تنگه داریم».

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 5242316 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: چین تنگه تایوان ایالات متحده امریکا ایندوپاسیفیک ناوشکن آمریکایی ایران ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی فلسطین انتخابات 1400 سیدابراهیم رئیسی عراق روسیه افغانستان برجام عربستان سعودی ترکیه جنبش حماس مذاکرات وین ایالات متحده تنگه تایوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • آمریکایی‌ها در دوران بایدن گرسنه شدند
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کند
  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد
  • حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق