Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، طبق ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.» که در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شده است، نام ۶ مؤسسه ایرانی میان مؤسسه‌های برتر جهان دیده می‌شود.

دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «تهران»، «علم و صنعت ایران»، «شیراز»، و «شهید بهشتی» در جایگاه نخست تا ششم ملی در این نظام رتبه‌بندی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کیو. اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود نام ۱۳۰۰ مؤسسه برتر را منتشر کرده است تا راهنمای دانشجویان در گزینش دانشگاهی که می‌خواهند آنجا درس بخوانند باشد.

آوازه علمی، آوازه شغلی، نسبت دانشجو به هیئت علمی، سرانه استناد به هر عضو هیئت علمی، نسبت اعضای هئیت علمی جهانی و نسبت دانشجویان جهانی ۶ سنجه کلیدی این نظام برای ارزیابی مؤسسه‌های علمی هستند.

منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها، پیمایش‌های جهانی، نمایه استنادی اسکوپوس و پرسشنامه‌ای است که مؤسسه‌ها پر می‌کنند.

در جدول زیر امتیاز، رتبه ملی و رتبه جهانی مؤسسه‌های ایرانی و نیز امتیاز آنها در سنجه های گوناگون این نظام رتبه‌بندی آمده است.

طبق بررسی‌های این نظام رتبه بندی، دانشگاه «MIT» پیشگام است و «University of Oxford»، «Stanford University»، «University of Cambridge»، «Harvard University»، «California Institute of Technology - Caltech»، «Imperial College London»، «ETH Zurich - Swiss Fed. Inst. of Tech.»، «UCL»، و «University of Chicago» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و به روز رسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

کد خبر 5242041 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه ها دانشگاه های ایران پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ایرانداک سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری سیدابراهیم رئیسی دانشگاه های علوم پزشکی کنکور 1400 آزمون استخدامی آزمون دکتری تخصصی گروه پزشکی آموزش مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاعیه پذیرش دانشجو مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشگاه های ایران نظام رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد

بی‌توجهی به وجهه‌های کیفی آموزش عالی در این دانشگاه موجب شده تا حالا بعد از سپری شدن چهار دهه فقط برخی واحدهای این دانشگاه در رده‌بندی‌های جهانی جای بگیرند و اکثریت قریب به اتفاق واحدهای دانشگاه آزاد در رده‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌های دنیا هیچ جایگاهی نداشته باشند.  به‌طور نمونه در رتبه‌بندی تایمز در ۲۰۲۴، ‌نامی از ‌دانشگاه آزاد به چشم نمی‌خورد! در آخرین ویرایش نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ سکیمگو، نام برخی از واحدهای دانشگاه آزاد هم به چشم می‌خورد اما نه با رتبه‌های چندان خوب‌!  در چنین شرایطی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد وقتی می‌خواهد درباره الگوی کارکرد و نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالی و جامعه، توضیح بدهد، می‌گوید: «کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف می‌شود و دانشگاه می‌خواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقش‌آفرین بوده و در محیط بین‌المللی پیشران، الهام‌بخش، مرجعیت‌آفرین و درنهایت تمدن‌ساز باشد.»این اظهارات دکتر طهرانچی عملا علیه دانشگاهی است که ریاست آن را بر عهده دارد!چه این‌که  در تمامی حوزه هایی که اشاره کرده است،دانشگاه آزاد عملا جایگاهی ندارد! به‌نظرمی‌رسد رئیس دانشگاه آزادکه خودش مانند اغلب مدیران این دانشگاه دانش‌آموخته دانشگاه‌های دولتی و خارج از کشور  است باید پیش از آن‌که بخواهد در محیط‌های بین‌المللی پیشران، ‌الهام‌بخش مرجعیت‌آفرین و در نهایت تمدن‌ساز باشد، لازم است جایگاه دانشگاه تحت مدیریت خود را در حوزه تربیت - فرهنگ و علم فناوری بررسی و تعیین کند. دانشگاهی که صرف‌نظر از جایگاه و توانمندی‌های علمی و ضعف جدی در دستیابی به جایگاهی مناسب در رده‌بندی‌های بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی هم نتوانسته چهره موفقی از خود بر جای بگذارد و بخشی از چالش‌های فرهنگی از‌جمله چالش‌های حوزه حجاب و عفاف از خروجی‌های این دانشگاه است.

دیگر خبرها

  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • توجه به تدوین، بازنگری و اجرای برنامه راهبردی به عنوان معیار جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
  • حضور ۶۸ گروه دانشگاهی کشور در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد
  • دانشگاه صنعت نفت میان برترین‌ها
  • عضو هیات علمی دانشگاه برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان شد