Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  جمالیان مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: خانه باغ قدیمی علی محمد سلمانی در بافت تاریخی روستای صدرآباد رستاق شهرستان اشکذر در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع بنا شده است.

او افزود: عمارت اصلی این خانه باغ در ضلع شمالی باغ در مساحتی حدود ۸۰۰ متر مربع در پلانی مستطیلی شکل در دو طبقه از خشت و گل بنا شده است و متعلق به دوران قاجار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمالیان بیان کرد: خانه تاریخی علی محمد سلمانی دارای سه ورودی در ضلع شمالی، هشتی، تالار، بالاخانه، اتاق‌های متعدد و راهرو‌هایی است که با معماری بسیار زیبا و با مصالح سنتی همچنین نمای کلاه گلی بنا شده است.

او عنوان کرد: این خانه باغ در مجاورت مسجد جامع و حمام تاریخی صدرآباد رستاق قرار دارد که به همت مالک و طبق قوانین و نظارت میراث فرهنگی مرمت شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: این بنا با توجه به ویژگی‌های خاص و موقعیت خوب، می‌تواند به یکی از مکان‌های گردشگری شهرستان اشکذر برای رونق گردشگری و جذب توریست تبدیل شود.

او اظهار داشت: خانه علی محمد سلمانی یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های روستای صدرآباد شهرستان اشکذر به شمار می‌آید و به دلیل ارزش تاریخی و معماری بی بدیلی که دارد، بعد از طی مراحل و تشریفات اداری به شماره ۲۴۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری بافت تاریخی خانه تاریخی شهرستان اشکذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۸۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد،  علیرضا ابویی در نشست با سید محمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، اظهار داشت: آب انبار تاریخی محله مریم آباد از جمله بناهایی است که می تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: برخی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب انبارها، به نوعی نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.
مدیر منطقه دو شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، افزود: این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

ابویی مدت زمان پیش بینی شده برای اجرای پروژه را ۴ ماه و هزینه پیش بینی شده را بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

گفتنی است؛ آب‌انبار نو مریم آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

دیگر خبرها

  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • خشت‌گذاری مدرسه ۶ کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • پیشرفت ساخت یادمان شهید گمنام شهرستان اشکذر
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی