Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی خبر داد و گفت: از سال 1402 کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دیروز در حاشیه جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه از سال 1348 کنکور در ایران برگزار شده است، خاطرنشان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات 52 سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود. تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود، مصوبه سوم برگزار آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان ما برداشته شود و دانش آموزان ما وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: به این ترتیب کنکور دو بار برگزار خواهد شد. مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.
دکتر عاملی اظهار داشت: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با این رویکرد که اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصا در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آن‌ها رو به رو می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که دانش آموز 12 سال تحصیل می‌کند و این 12 سال تحصیل باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد. با طرح تاثیر 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.
دکتر عاملی گفت: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده است که سوالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود 17 درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود 13 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است. این مصوبه از سال 1402 اعمال می‌شود و در کنکور 1400 و 1401 این مصوبه اعمال نخواهد شد.
بررسی سایر بخش‌های سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در جلسه بعد ادامه خواهد یافت.
عاملی تاکید کرد که تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته است و تجربه موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در حوزه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و حضور موثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کنکور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش سنجش و پذیرش دانش آموزان دانشگاه ها کنکور دو دو بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: پس از تشکیل قرارگاه شورای فرهنگ عمومی باید تمامی برنامه‌ها براساس برش استانی در مهندسی فرهنگی کشور اجرایی شود.

وی اضافه کرد: فرمانده قرارگاه‌های شورای فرهنگی عمومی، امام جمعه و استانداران هستند که بایستی بر اجرای دقیق مصوبات این شورا نظارت کافی داشته باشند.

حجت الاسلام خسروپناه در خصوص اهمیت رصد مسائل مهم استان نیز اظهار کرد: در هر استان معاونت اجتماعی فراجا، اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه از منابع ارزشمند و گنجینه‌های رصد مسائل محسوب می‌شوند که باید از این ظرفیت‌ها بهره برداری کرد و در طرح و برنامه ریزی قرارگاه فرهنگ عمومی نیز به نحو مطلوب استفاده شود.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، در هجدهمین سفر استانی تصمیم گرفتیم به قزوین بیاییم تا در شورای فرهنگ عمومی به موارد مهم و اساسی اشاره کنیم تا ارتقای فرهنگی بیشتری را در این استان شاهد باشیم.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه در مسیر کار‌های فرهنگی باید از تمامی دستگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و گروه‌های مردمی استمداد گرفت، ادامه داد: ما در سطح کشور نیز سازمان بازرسی را به خدمت گرفتیم که بر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت داشته باشد.

وی، نقش رسانه‌های مجازی را در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور بسیار مهم دانست و اضافه کرد: توجه به چنین رسانه‌هایی باید سرلوحه کار‌ها باشد و حتی پیشنهاد می‌کنیم نماینده‌ای از فعالان رسانه‌های مجازی جهت حضور در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی استان نیز معرفی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: مصوبات این شورا از سوی استاندار ابلاغ می‌شود که البته پیش از این مصوبات از سوی دبیر ابلاغ می‌شد، به همین دلیل اگر مصوبه‌ای از سوی دستگاهی اجرا نشده باید متولی آن برای مدیریت ارشد استان گزارش دهد که چرا کار انجام نداده است.

قزوین دارای ۶ سرمایه معنوی و تمدنی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ظرفیت و سرمایه‌های استان قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین دارای ۶ سرمایه معنوی و تمدنی است که آنها را باید در حوزه‌های تاریخی، شهدا، فرهنگ و هنر، علمی، مدیریتی و اجتماعی مورد تاکید قرار داد.

به گفته حجت الاسلام خسروپناه، قزوین به عنوان مرکز پایتخت دوران صفویه، انجام فعالیت‌های مذهبی، قرآنی و شبکه امامت، وجود هنر‌های دستی مثل جاجیم بافی، گچ بری، زره بافی و موارد دیگر و از همه مهمتر همدلی و همگرایی مسوولان و مدیران استانی که در کشور بی نظیر بوده و زبانزد عام و خاص نیز محسوب می‌شود، تنها بخشی از گنجینه ارزشمند این استان به شمار می‌رود.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه سیره شهیدانی، چون رجایی و بابایی باید سرلوحه کار مدیران قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: بنده در طول ماه چند مرتبه برای زیارت مزار شهید بابایی از تهران به قزوین آمده ام و می‌دانم که این شهید سراسر اخلاص تا چه اندازه برای نظام مقدس ما ارزشمند است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل‌های مردمی
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل های مردمی
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است
  • نباید در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دچار غفلت شویم
  • انتشار کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور از روز دوشنبه
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت