Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@14:16:32 GMT

باز هم بحران آب باز هم ...

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۹۱۹۰

باز هم بحران کمبود آب، باز هم صرفه جویی، باز هم قطعی آب و باز هم...! خبرگزاری میزان- مسئله خشکسالی و کمبود آب مشل دیروز و امروز ایران نیست، بسیاری از کشور‌های دنیا با این مشکل روبرو هستند، اما توانسته اند آن را مدیریت کنند.‌
می‌گویند جنگ‌های آینده در دنیا بر سر آب خواهد بود! نه نفت.
شاید این گفته درست باشد، اما می‌تواند با برنامه ریزی و مدیریت درست، مشکل کمبود آب را حل کرد و از آن را پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران در منطقه‌ای کم بارش قرار دارد، در واقع در منطقه‌ای خشک، اما ایز دیرباز ایرانی‌ها برای این مسئله اندیشیده بودند و در سال‌های دور با حفر قنات و ساخت سد‌هایی در نقاط شناسایی شده مشکل کم آبی را حل کرده بودند.
وجود قنات و سد‌های چند هزار ساله نشان از دانش آن زمان ایرانی‌ها برای این منظور است.
مصرف آب ما ایرانی‌ها بالاست، یکی از دلایل آن هم سبک زندگی و فرهنگی است که در خانواده‌های ایرانی وجود دارد.
شستن آن هم با آب یکی از عادات ایرانی‌ها در سبک زندگی است که باعث شده تا مصرف سرانه مردم ایران از دیگر کشور‌ها بالاتر باشد. این نکته‌ای است که آمار‌ها آن را نشان می‌دهد.
شاید یکی از دلایل پر مصرف بودن آب در ایران قیمت پایین آن است، اما آیا می‌توان کم کاری‌هایی که در زمینه بهینه سازی استحصال و بهینه سازی مصرف آب وجود دارد نادیده گرفت؟   بیشتر بخوانید: وضعیت مناسبی از لحاظ منابع آبی نداریم
روشن است که هدر رفت آب در بخش توزیه آن زیاد است چرا که فرسوده بودن لوله‌های انتقال آب باعث پرتی آن می‌شود.
بر اساس آماری که در زمینه پرتی آب در ایران منتشر شده، بیش از ۳۰ درصد آۀب در یارن پرت می‌شود که از مصرف بی رویه بیشتر است.
آیا کشوری که با خشکسالی روبرو است نباید برای جلوگیری از هدر رفتن آب اقدام کند؟
اما مسئله‌ای که کارگزاران باید به آن توجه ویژه داشته باشند، استفاده از آب‌هایی است که در دو سوی ایران وجود دارد. دریای خزر و خلیج فارس.
هم اکنون کشور‌های عربی منطقه که هیچیک از آن‌ها نه در خاک خود رودخانه دارند و نه بارش باران قابل توجه، با ساخت کارخانه‌های تصفیه آب و آب شیرین کن، نه تنها نیاز خود را بر طرف کرده اند بلکه آب تصفیه شده را صادر هم می‌کنند.
آیا ایران نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند که هم نیاز بخش زیادی از مناطق خشک کشور را تأمین کند و هم بریا صادرات آب رسمایه گذاری کند و آینده کشور را در مقابل بحران جهانی آب بیمه کند؟
مشکل آب اکنون یک مسئله اجتماعی است، اما اگر به آن توجه نشود، می‌تواند به یک بحران سیاسی هم تبدیل شود. چنین فرایندی برای همه کشور‌های می‌تواند اتفاق بیفتد، اگر مردم و مسئولین نسبت به اینگونه مسائل بی توجه باشند.
صرفه جویی کردن در مصرف آن هم فقط از سوی مردم، نمی‌توان راه حل اساسی تأمین آب باشد. این مسئله عزم ملی را می‌طلبد.

انتهای پیام/ برچسب ها: بحران آب خشکسالی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بحران آب خشکسالی ایرانی ها کشور ها باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون بهداشت وزارت بهداشت: ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند

حسین فرشیدی با بیان این که فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی با اشاره به این که مردم‌ وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار کرد: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک‌ دهه گذشته و به ویژه در دوسال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است، گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس‌دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت، سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و ۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • الناز سخائیان به عنوان اولین مدیر ایرانی شرکت نستله ایران منصوب شد
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • اولین گام سقوط روشنفکری
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • اسحاق جهانگیری : صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات/ فروش سیگار به صورت نخی غیرقانونی است
  • معاون بهداشت وزارت بهداشت: ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند
  • ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند