Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@21:06:32 GMT

اختلال جدی مغزی در مبتلایان به کرونا

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۹۷۸۴

اختلال جدی مغزی در مبتلایان به کرونا

محققان  گزارش دادند، التهاب مغز و اختلال در مدار مغز افرادی که در اثر کوید ۱۹ جان می‌بازند دیده می‌شود.

به گفته کارشناسان آنچه که در مغز افراد مبتلا به کرونا رخ می‌دهد تقریباً شبیه آنچه است که پزشکان در مغز افرادی که به دلیل بیماری‌های تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌میرند مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تونی ویس کورای ، استاد علوم اعصاب و محقق دانشگاه استنفورد به رویترز گفت: تجزیه و تحلیل بافت مغز از هشت نفر که در اثر کووید ۱۹ و ۱۴ نفر دیگر که در اثر علل دیگر جان خود را از دست دادند، «تغییرات چشمگیری» در مغز بیماران دچار کرونا نشان داد.

تیم وی در استنفورد به همراه همکارانش در دانشگاه ساربروکن در آلمان هزاران ژن را در هر ۶۵۳۰۹ سلول منفرد گرفته شده از نمونه‌های بافت مغز تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که ژن‌ها با اسکیزوفرنی و افسردگی بیشتر در مغز بیماران کووید ۱۹ مرتبط هستند.

محققان در بیانیه‌ای گفتند: همچنین علائم پریشانی در سلول‌های عصبی در قشر مخ، منطقه مغز که نقشی اساسی در تصمیم گیری، حافظه و استدلال ریاضی دارد وجود داشت؛ نورون‌ها مدارهای منطقی پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند که عملکردهای بالاتر مغز را انجام می‌دهند.

متخصصان مغز و اعصاب انگلیسی نیز بیان کرده‌اند که عوارض بیماری کرونا شامل التهاب مغز و روان‌آشفتگی (دلیریوم) تا آسیب عصبی و سکته مغزی نیز است. در بعضی موارد، مشکل عصبی اولین و اصلی‌ترین علامت بیمار بوده است.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1528327

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مغز انسان مغز ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است

براساس مقاله منتشرشده در Neurology، محققان مؤسسه جورج استرالیا برای تعیین شیوع تغییرات پنهان عروق مغزی در بزرگسالان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و دیگر موارد یک بررسی بزرگ انجام داده‌اند که شامل ۲۲۱ مطالعه مختلف بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۲۲ می‌شود. این پژوهش جامع‌ترین بررسی سیستماتیک تغییرات پنهان مغزی در افراد مبتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی تا به امروز است.

تغییرات پنهان عروق مغزی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی

اگرچه احتمال ایجاد تغییرات در سیستم عروقی مغز در افراد مبتلا به بیماری قلبی دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی است، اما اغلب این امر نادیده گرفته می‌شود، زیرا این بیماران به طور معمول تحت تصویربرداری مغزی قرار نمی‌گیرند مگر اینکه دچار سکته شده باشند.

تغییرات رگ‌های خونی در مغز مانند آنفارکتوس یا سکته مغزی خاموش (SBI) و بیماری عروق کوچک مغزی (CSVD) که فقط با تصویربرداری مغزی قابل تشخیص است، معمولاً در افراد مسن یا افرادی که فشار خون بالا دارند رخ می‌دهد و می‌توانند منجر به نقص عصبی شوند و خطر طولانی مدت سکته مغزی یا زوال عقل را افزایش دهند.

حالا یافته‌های پژوهش جدید نشان می‌دهد که اینگونه تغییرات پنهان عروق مغزی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است. به عبارت دقیق‌تر، در بیماران قلبی که در پژوهش بررسی شدند، دو سوم از آنها دارای ضایعات ماده سفید (آسیب به پوشش محافظ اطراف رشته‌های عصبی) بودند؛ یک چهارم بیماران علائمی از میکروبلید‌های بدون علامت در بافت مغز داشتند و بیش از نیمی از آنها به آتروفی مغز (کوچک‌شدن مغز به دلیل ازدست‌دادن نورون‌ها یا اتصالات بین نورون‌ها) مبتلا بودند.

درکنار سابقه داشتن بیماری‌های قلبی، عوامل دیگری مانند افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چربی خون بالا و مصرف سیگار باعث ایجاد تغییراتی در سیستم عروقی مغز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید