Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوانِ کانون پرورش فکری تاکید کرد که رشد و اعتلای انیمیشن ایران، بدون افزایش مهارت فیلم‌نامه‌نویسی ناممکن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا حافظی، دانش‌آموخته کارگردانی انیمیشن، مدرس دانشگاه، که برگزاری بیش از سه‌هزار ساعت کارگاه‌های آموزشی تخصصی را در کارنامه‌اش دارد، برگزاری مسابقات فیلم‌نامه‌نویسی را مفید دانسته و از برگزارکنندگان این مسابقه و استعدادهای درخشان نویسندگان برخی آثار تقدیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس شوراهای بررسی فیلم‌نامه که سابقه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی در تمام قالب‌های کوتاه و بلند، سریالی و سینمایی انیمیشن را در کارنامه‌اش دارد، با آسیب‌شناسی آثار رسیده به پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان ِ کانون  تصریح کرد که در اغلب نوشته‌های ارسالی شرکت‌کنندگان، یک یا طیفی از پنج دسته از اشتباه‌ها دیده می‌شد.


عدم رعایت اصول نگارش طرح برای فیلم‌نامه،  نداشتن خصوصیات مناسب برای فیلم‌نامه‌ی کوتاه از جمله طولانی بودن زمان و یا در نظر نگرفتن ماهیت فیلم کوتاه و نادیده گرفتن هنر داستان‌گویی از جنبه‌های مختلف شخصیت، داستان و ساختار  ازجمله اشتباهاتی بود که این داور مسابقه در آثار رسیده رصد کرده است.


امسال به گفته‌ی دبیرخانه این مسابقه، ۱۱۹۹ اثر در سامانه ثبت شده است که از این تعداد، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی، ۳۱۶ نمایش‌نامه، ۲۸۷ فیلم کوتاه و ‌۱۹۴ فیلم‌نامه‌ی پویانمایی بود.


در همین حال، نادیده گرفتن مخاطب و عدم تناسب موضوع و مضمون با دنیای کودکان و نوجوانان در کنار استفاده نکردن از ظرفیت‌های دنیای انیمیشن و تشابه زیاد با جهان فیلم‌های زنده از دیگر اشتباهاتی بود که حافظی در بررسی آثار رسیده به آن اشاره کرد.


 نداشتن نوآوری در ایده‌ی اصلی نیز، آسیب دیگری بود که این مدرس دانشگاه در آثار شرکت‌کنندگان برجسته دانست.


وی در جمع‌بندی نهایی خود بر این باور است که اگر علاقه‌مندان فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن هم به هنر داستان‌نویسی و هم به اصول فانتزی‌نویسی و  هم به گرامر سینما توجه کنند، به نتایج سودمندی خواهند رسید و با ممارست و تمرین می‌توانند به قله‌های رفیع نویسندگی انیمیشن دست یابند.


پیش از این امیر مشهدی‌عباس، دبیر این رویداد با اشاره به این که از تمام گروه‌های سنی اثر دریافت شده، گفته بود: از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی مسابقه بر اساس گروه‌بندی سنی در رده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۵ سال ۳۰ شرکت‌کننده، ۱۵ تا ۲۵ سال ۹۰ نفر، ۲۵ تا ۳۵ سال ۲۲۵ نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال ۱۱۵ نفر، ۴۵ تا ۵۵ سال ۶۰ نفر و ۵۵ سال به بالا ۴۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند.


براساس گزارش مشهدی‌عباس، حدود ۴۰درصد آثار این رویداد برای مخاطب کودک، ۵۰ درصد برای نوجوانان و ۱۰ درصد ویژه‌ی خانواده‌هاست.


در هفته‌های آتی کانون برترین‌های هر رشته را معرفی خواهد کرد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم نامه نویسی ی فیلم نامه نامه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۹۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌، مسابقه «دوست فلسطینی من» با هدف تقویت حس انسان‌دوستی، همدلی و همبستگی با کودکان فلسطینی و اعلام انزجار از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی، در دو بخش نقاشی و نامه‌نگاری توسط کانون پرورش فکری کشور برگزار شد.

بر این اساس؛ در بخش نامه نگاری، فاطمه طالشی از مرکز فرهنگی هنری تنکابن و آیناز جنت علیپور از مرکز فرهنگی هنری کتالم به عنوان برگزیده کشوری تقدیر شدند. 

۶۵ اثر در دو بخش نقاشی و نامه‌نگاری به مرحله‌ی پایانی این مسابقه راه پیدا کردند که از این تعداد، ۱۵ اثر در بخش نقاشی و ۱۵ اثر در بخش نامه‌نگاری به عنوان برگزیده اعلام شده است.

در مجموع حدود ۸۰۰ اثر در بخش نقاشی و ۷۵۰ اثر در بخش نامه‌نگاری به دبیرخانه این‌رویداد ادبی و هنری ارسال شده بود.

کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال از سراسر کشور برای شرکت در این مسابقه آثار خود را به مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • داستان یک راننده نگون‌بخت؛ مستعدِ بدشانس یا سلطان فاجعه‌؟
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • جایزه داستان و بازآفرینی در ۲ بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • اضافه شدن ۱۳ فیلم دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره کن
  • داوران بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟