Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه یادداشت ۲ تیر ۱۴۰۰روزنامه ایران به قلم ابراهیم بهشتی دبیر سرویس سیاسی می خوانیم: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود به صراحت تأکید کرد که به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده است. او در حاشیه دیدار با حسن روحانی هم تصریح کرده بود که در دولتش از دیدگاه‌های همه صاحبنظران و کارشناسان برای اداره کشور استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دولت سیزدهم که به نظر می‌رسد کار سختی را نیز پیش‌رو خواهد داشت، این سرآغاز خوبی می‌تواند باشد البته اگر در عمل هم محقق شود.

بخصوص که حتی رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی تأکید کرده که باید به دولت منتخب کمک کرد. محسن رضایی نامزد انتخابات بعد از اعلام نتایج خبر داد که برنامه‌هایش را برای رئیس جمهور منتخب ارسال می‌کند. دیگر نامزدها هم حتماً برنامه‌ها و چاره‌اندیشی‌هایی معطوف به حل مشکلات کشور داشته‌اند و استفاده از آنها در دولت جدید هم می‌تواند مفید فایده باشد. به‌طور خاص آنچه در این یادداشت محل توجه است پیشنهاد به آقای امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد دیگر انتخابات برای ارائه برنامه‌های خود به دولت جدید و همزمان بهره بردن سیاستگذاران دولت جدید از برنامه‌های وی است.

قاضی‌زاده هاشمی، اگر چه برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پدیده شدنش خبر می‌دادند در نهایت اما آرای قابل‌توجهی را هم کسب نکرد. اما آنچه زمینه‌ساز طرح چنین پیشنهادی است- فارغ از آنکه مشی سیاسی او را قبول داشته باشیم یا نه- کلیت برنامه‌های اعلام شده وی در دوران تبلیغات انتخابات است که روی ضرورت اصلاح ساختارها تأکید داشت. او آرام و به دور از تنش‌های سیاسی مرسوم در مناظره‌ها تلاش کرد این مهم را جا بیندازد که تا برخی ساختارها اصلاح نشود چه بسا جابه‌جایی مدیران هم در مسیر حل مشکلات منجر به گره‌گشایی نشود.

در طول سال‌های گذشته یک دو گانه «ساختار- کار گزار» به عنوان مسبب مشکلات یا عامل استمرار برخی معضلات مطرح شده که براساس آن برخی همه کوتاهی‌ها و تقصیرها را به عملکرد مسئولان در حوزه‌های مختلف (کارگزاران) حواله می‌دهند و قاعدتاً نتیجه می‌گیرند اگر این مسئولان تغییر پیدا کنند، به‌طور طبیعی مشکلات هم رخت برخواهد بست. در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که سهم ساختارها هم کمتر از سهم کارگزاران در بروز یا تداوم مشکلات نیست و لذا با جابه‌جایی مدیران یا مسئولان در شرایطی که فکر اساسی برای اصلاح برخی ساختارهای معیوب نشود، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

به جرأت می‌توان گفت در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، قاضی‌زاده هاشمی بیش از دیگران نسبت به این مهم اهتمام نشان داد از جمله اینکه در برنامه های مختلفی گفت: «از ابتدای انقلاب زحمات زیادی کشیده شده اما دولت‌های ما نتوانستند بعضی از مسائل اساسی را حل کنند، دلیلش این است که دنبال اصلاح سیاست‌ها و مدل حکمرانی نرفتند... مسأله ما مدیریت است اما آنچه که مهمتر از مدیریت است وجود ساختارها و سازوکارهای نادرست است، زیرا وقتی می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا باید سراغ اصلاح ساخت‌وسازها و موارد استضعاف‌گر بروی... اگر این ساختار را حفظ کنیم و مدیران عوض شوند تفاوتی نمی‌کند، مثلاً اینکه یک مدیریت جریان اصولگرا جای یک مدیر اصلاح‌طلب بنشیند تفاوتی ندارد اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی واقعاً حل شود باید ساختار را اصلاح کنیم...

کارنامه همه دولت‌ها در این زمینه روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعفی داشتند و اما موضوعات اساسی حل و فصل نشده است و مشکلاتی که در گذشته در مناظرات دوره قبل ذکر می‌شد الان هم ذکر می‌شود. حتی افت کردیم و مفاهیم متعالی مانند آزادی و امثال آن در آنجا ذکر می‌شد و الان حداقل معیشت شده است... دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است.

از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی و از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی و کنارش شوراهای بالادستی و کنار آن نهادهای بالادستی داریم که بعضاً در بدنه یا خارج از بدنه دولت هستند. تقریباً وظایف شبیه به هم را انجام می‌دهند. در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه ٣٨ سازمان فعال داریم و همین وضع در آموزش و بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف است. برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده به جای اینکه وزرا مستقیماً باید به مجلس و مردم پاسخگو باشند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسد و مسئولیت آن مصوبات هم معلوم نیست با چه فردی است.» 

حرف اصلی در این تأکیدات بسیار قاضی‌زاده هاشمی بر ضرورت اصلاح ساختارها، در همین یک جمله نهفته است که اگر برخی ساختارهای معیوب اصلاح نشود آنگاه جابه‌جایی دولت‌ها، مسئولان و مدیران هم در نهایت راه به جایی نخواهد برد و ما شاهد تکرار مسائل در دوره‌های مختلف و چه بسا تبدیل شدن مسأله‌ها به مشکل و مشکل‌ها به بحران باشیم. از همین زاویه است که به آقای رئیسی پیشنهاد می‌شود رئوس برنامه‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی را هم تورقی بکنند.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی توسعه ایران سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی توسعه ایران انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی توسعه ایران سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی انتخابات ریاست جمهوری قاضی زاده هاشمی برنامه ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، پیش از ظهر امروز جمعه در اجتماع نمازگزاران جمعه شهرستان دامغان، با بیان اینکه مردم دامغان به برخورداری از میراث کهن، تمدن درخشان، فرهنگ متعالی، ایمان و علم مشهور هستند، تاریخ این دیار را گواه دینمداری و دلدادگی این مردم به خداوند دانست.
رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با یک خانواده شهید و با تمجید از روحیه والای مادر این شهید گرانقدر که با وجود تقدیم عزیزترین دارایی خود در راه انقلاب، همچنان آماده فداکاری در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: این روحیه ایثار و فداکاری پیروزی نهایی را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ لذا مهمترین وظیفه و مسئولیت مشترک همه ما صیانت از این فرهنگ و روحیه و تلاش برای ارتقای آن است.
رئیسی با تاکید بر اهمیت توسعه کشور و استفاده از همه ابزار‌ها و امکانات در این زمینه اظهار داشت: توسعه کشور با حفظ فرهنگ ایرانی-اسلامی موجود در کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن هیچ جای نگرانی ندارد و باید با تکیه بر فرهنگ بومی مسیر پیشرفت کشور را طی کنیم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی امام جمعه دامغان از جمله نیازمندی‌های حوزه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: میزبانی از جمع زیادی از زائران امام رئوف در طول تاریخ یکی از بزرگترین افتخارات مردم دامغان بوده و لذا برای تامین نیازمندی‌های این شهرستان باید علاوه بر جمعیت خود دامغان جمعیت زائران و مسافران را نیز در نظر گرفت. تاسیس دانشکده علوم پزشکی در دامغان می‌تواند نیرو‌های متخصص لازم برای شهرستان و اطراف را تربیت و تامین کند.
رئیسی همچنین به مشکل آب اشاره و خاطرنشان کرد: دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار با ناترازی‌های گسترده در زمینه تامین آب، برق، گاز، مسکن، اشتغال و مسائل مختلف از جمله شیوع کرونا و تلفات روزانه بالای ۷۰۰ نفر در کشور مواجه بود که به فضل خدا و با تکیه بر جوانان کشور توانستیم وضعیت را متفاوت کنیم. دشمن به دنبال توقف رشد و تولید کشور و ایجاد نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، اما با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» و کمک مردم توانستیم در سه سال گذشته رشد اقتصادی را که در طول دهه ۹۰ به طور متوسط زیر ۱ درصد بود به ۴ تا حدود ۶ درصد برسانیم.
رئیس جمهور با اشاره به بازگشت حدود ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید، گفت: جنگ امروز جنگ اراده‌هاست؛ دشمن نمی‌خواهد ملت ایران پیشرفت کند، اما ملت ایران اراده کرده که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی رشد کند و اراده این ملت تاکنون بر اراده دشمن پیروز شده و بعد از این نیز پیروز خواهد شد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عملیات وعده صادق موجب اقتدار، وحدت و انسجام در کشور شد، افزود: دشمنان می‌خواستند در جامعه ما اختلاف‌افکنی کنند، اما این عملیات هم نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی و توانِ نیرو‌های مسلح ما شد، هم نشان دهنده اراده پولادین ملت ما و رهبری فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا و هم یکی از جلوه‌های وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش به کشور شد. امروز همه گروه‌ها، جناح‌ها، جریان‌های سیاسی متحد و متفق هستند که این اقدام، اقدامی ضروری، لازم، وحدت‌بخش و مایه افتخار و اقتدار برای کشور بزرگ ما بود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رفع بخشی از مشکلات تامین آب بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت استان اظهار داشت: رفع مشکلات آب شهرستان‌های شاهرود و دامغان نیز با دست توانای خود شما و با همت خدمتگزاران شما در دولت به زودی برطرف خواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه در کنار مسئله تامین آب، مسئله مهم مدیریت مصرف آب نیز وجود دارد که اهمیت آن از تامین آب کمتر نیست، تصریح کرد: دولت در مسئله مدیریت مصرف آب نیز اقدامات خوبی داشته و رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا را هدف‌گذاری کرد که تا امروز مشکلات بیش از ۵ هزار روستا رفع شده و رفع مشکل بقیه این روستا‌ها نیز در دست اقدام است.
رئیس جمهور با اشاره به جلسه شب گذشته برای رفع مشکلات ویژه سمنان، روش دولت را حل مسئله و نه عبور از کنار مسائل دانست و خاطرنشان کرد: دولت به جای پیگیری مشکلات با بخشنامه و تلفن و نامه، مسئولین را دور هم جمع کرده و در جلسه حل مسئله راهکار‌ها را بررسی و برای رفع مشکل تصمیم می‌گیرد. از جمله دیشب تا دیروقت برای حل مشکل آب استان بحث و تصمیم‌گیری شد که با پیگیری مسئولین مربوطه مشکلات حل خواهد شد.
رئیسی همچنین با اشاره به مشکلات حوزه راه، با بیان اینکه در مصوبات سفر دوم دولت به استان سمنان به این مسئله توجه شده است، گفت: علاوه بر مشکلاتی که آقای امام جمعه دامغان به آنها اشاره کردند، مسائل دیگری نیز مورد توجه دولت بود که بریا حل آنها تصمیمات مقتضی اتخاذ شده است.

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود
  • هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است
  • رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • دولت برای رفع مشکلات آبی استان سمنان برنامه‌ دارد+فیلم
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • معاون رییس جمهور: دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح ،خلع سلاح شده است
  • مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند
  • مستمری والدین شهدا به ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است
  • جنجال ایکس در هند
  • برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس