Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر مبدا را تاریخ صدور نخستین اطلاعیه روابط‌عمومی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی مبنی بر لزوم تعطیلی کلیه فعالیت‌های فرهنگی‌وهنری در پی شیوع کرونا در نظر بگیریم،  ۱۶ ماه است که شاهد تعطیلی کنسرت‌های موسیقی هستیم و این در حالی است که سالن‌های سینما و تئاتر از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و به واسطه انتقال از گروه شغلی ۳ به ۲ با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن میزبان مخاطبانشان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالحسین مختاباد، خواننده، آهنگساز، مدرس و بنیانگذار گروه رودکی در این خصوص می‌گوید: «صنف موسیقی نزدیک به دو سال است که فلج کامل شده است. مدت‌هاست که بحث کسب درآمد از طریق انتشار تک‌آهنگ و آلبوم از میان رفته است و با توجه به وضعیت تدریس و برگزاری کنسرت می‌توان گفت اقتصاد موسیقی ازهم ‌پاشیده است.»

او با اشاره به این که «وضعیت تئاتر و سینما که شما بازبودن سالن‌های آن را ملاک لزوم ازسرگیری کنسرت‌ها در نظر گرفته‌اید، با موسیقی متفاوت است»، توضیح می‌دهد: «موسیقی هنری است که آدم‌ها را به شوروهیجان می‌آورد و نمی‌توان از آن‌ها خواست همان رفتاری را که در سالن‌های سینما و تئاتر نشان می‌دهند هنگام تماشای کنسرت هم نشان دهند و تا لحظه آخر، همان جا که لحظه اول نشسته بودند، بنشینند.»   

مختاباد با اشاره به این که «با توجه به بودن‌مان در فصل تابستان و گرمای هوا، می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از فضای باز برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی استفاده کرد»، می‌افزاید: «راه‌حل موجود برای بازگشت به کار اهالی موسیقی، خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان، تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران و... در شرایطی که نمی‌توان چندان به بازگشت به سالن‌ها امید بست، همین است و مسئولان موسیقی در معاونت هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و متولیان آن در خانه موسیقی که البته فراموش نکنیم با توجه به تعویق انتخابات آن، حضور مدیرعامل و هیات‌مدیره‌اش در راس کار برخلاف قانون است، باید به این بیندیشند که دستی بیفشاند و در کشوری که می‌توان کشور آفتاب نامیدش از موقعیت فعلی برای ایجاد تغییر استفاده کنند.»   

او در پایان با بیان این که «نکته اصلی حفظ جان مردم است» ادامه می‌دهد: «کادر درمان زحماتی بی‌شائبه کشیده‌اند تا میزان مرگ‌ومیر را در اثر ابتلا به کرونا کاهش دهند و باید صمیمانه از آن‌ها سپاسگزار بود و ما هم نمی‌خواهیم چند صباح دیگر بگویند اهالی موسیقی جان مردم را به خطر انداختند. بنابراین به جای برگزاری کنسرت در سالن سرپوشیده، اجرای زنده در فضای باز را پیشنهاد می‌کنیم. فراموش نکنیم که در شرایط فعلی با جامعه‌ای مغموم و دلمرده مواجه‌ایم و با این اقدام، هم می‌توان فرصت دوباره کار را برای هنرمندان ایجاد کرد و هم اندکی از اندوه مردم کاست.» 

متن کامل این گزارش- گفت‌وگو را در اجرا در فضای باز؛ پیشنهاد اهالی موسیقی در روزگار تعطیلی کنسرت‌ها بخوانید. 

۵۸۲۵۹

کد خبر 1528400

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عبدالحسین مختاباد کنسرت کنسرت آنلاین کنسرت خیابانی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل دفتر موسیقی فضای باز کنسرت ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر

هفته گذشته اخباری درباره لغو کنسرت‌های موسیقی پاپ در بوشهر در فضای مجازی منتشر شد. براساس این اخبار قرار بود کنسرت‌های آرمان گرشاسبی ۳۰ و ۳۱ فروردین و معین زندی پنجم و هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار شود که این کنسرت‌ها با دستور اداره اماکن استان بوشهر لغو شدند.

به گزارش ایرنا، این خبر‌ها در شرایطی منتشر شد که اسفندماه سال گذشته اختتامیه کنسرت‌های موسیقی نواحی ایران با عنوان «فستیوال کوچه» در بوشهر لغو شد و واکنش‌هایی را از سوی هنرمندان در فضای مجازی در پی داشت.

مشکلی برای برگزاری کنسرت در بوشهر وجود ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۳۰ فروردین‌ماه درباره لغو کنسرت‌های موسیقی در این استان اظهار داشت: فضای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در بوشهر مهیاست و مشکلی برای برگزاری مطابق با دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.

عبدالرحیم افروغ گفت: سیاست‌ها و قوانین موجود برای برگزاری کنسرت موسیقی مشخص و شفاف است.

وی افزود: این روال در استان بوشهر شکل طبیعی خود را طی می‌کند، اما در اقدامی نادر و به دلیل یک‌سری ناهماهنگی‌ها در خارج از فضای کاری ارشاد اسلامی استان، شاهد لغو مجوز‌های برگزاری کنسرت‌هایی در بوشهر بودیم که موضوع اصلاح و سوءتفاهم ایجاد شده، رفع شده است.

افروغ افزود: سیاست وزارت ارشاد برگزاری کنسرت‌های موسیقی مطابق با دستورالعمل‌ها و قوانین حاکم بر عرصه موسیقی کشور است که در بوشهر نیز به دنبال پیاده‌سازی آن هستیم.

برگزاری کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوز‌های قانونی

همچنین مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو اختتامیه «فستیوال کوچه» اظهار داشت: اختتامیه این فستیوال توسط نهاد متولی رویدا برگزار نشد؛ در صورتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر تمامی شرایط را برای برگزاری اختتامیه «فستیوال کوچه» فراهم کرده بود و مشکلی از این بابت نداشتیم، با توجه به اینکه اداره کل میراث فرهنگی بوشهر هم پیشنهاد جشنواره را داده بود و جشنواره از سوی این نهاد برگزار شده بود.

امیرحسین سمیعی با اشاره به اخبار منتشرشده درباره لغو کنسرت‌های دو خواننده پاپ در بوشهر گفت: تاریخ برگزاری کنسرت آرمان گرشاسبی که قرار بود ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه برگزار شود، به دلیل سوءتفاهمی که بین اداره اماکن و شرکت کنسرت‌گذار ایجاد شده بود، لغو و به تاریخ دیگری موکول شد و مجوز کنسرت دیگری (معین زندی) تاکنون اصلا صادر نشده است که بخواهد لغو شود. این کنسرت نیز در آینده برای دریافت مجوز مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: این موضوعات نیاز به یک هماهنگی و گفتگو برای حل شدن دارند. بار‌ها بر این نکته تاکید کرده‌ایم که تنها مرجع صدور مجوز رویداد‌های هنری در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. برگزاری این رویداد‌ها از مجرا‌های تخصصی سنجیده می‌شوند و به تناسب جامعه، فرصت ارائه پیدا می‌کنند.

سمیعی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مجرای قانونی است که مجوز رویداد‌ها و فعالیت‌های هنری را صادر می‌کند و نهاد‌های دیگر موظف هستند که این مجوز‌ها را رعایت و اجرایی کنند و طبق مصوبه‌های اخیر هم این هماهنگی باید به سمت بیشتر شدن پیش برود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر مشکل برگزار نشدن کنسرت در بوشهر حل شده است. جشنواره فرهنگی هنری «خلیج فارس» نیز اردیبهشت‌ماه امسال در بوشهر برگزار خواهد شد و همان‌طور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر اعلام کرده است، مجوز‌ها طبق روال انجام خواهد شد و آن مجوز‌هایی که از نظر زمانی جابه‌جا شده‌اند یا رویداد‌هایی که هنوز مجوز نگرفته‌اند، در مسیر اجرا قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند موسیقی به همه نهاد‌های مربوطه و لغو نشدن کنسرت‌ها به تبع این سند اظهارداشت: زمانی که کنسرت موسیقی لغو می‌شود، رسانه‌ها منتظر واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، در حالی که این وزارتخانه سال گذشته برای برگزار شدن کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نشان داد که پای مجوز‌های صادر شده خود می‌ایستد.

سمیعی گفت: اگر به رویداد و کنسرت موسیقی مجوز می‌دهیم، معتقد هستیم که ابتدا این رویداد در شورا‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس مجوز برای آن صادر شود؛ بنابراین پایبند آن هستیم و جای هیچ نگرانی برای برگزاری آن نیست.

دیگر خبرها

  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • جزئیات کنسرت‌های تهران در اردیبهشت ۱۴۰۳ + تاریخ، قیمت بلیط و خوانندگان
  • شروع کنسرت‌های پاپ در تهران؛ رضا صادقی، بهنام بانی و علیرضا طلیسچی | از ۱۵۰ تا ۸۹۵ هزار تومان
  • اعلام برنامه کنسرت‌های تهران و شهرهای دیگر با طعم چند اما و اگر
  • ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم
  • رسانه در اختیار موسیقی پاپ است/کنسرت «هوران» با ۱۴ قطعه به صحنه تالار وحدت می‌رود
  • بیش از ۱۰۰ اجرای موسیقی زنده در استان بوشهر برگزار شد