Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@14:00:56 GMT

۵ تغییر مهم کنکور سراسری تصویب شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۲۱۹۵

۵ تغییر مهم کنکور سراسری تصویب شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تصویب شد که براساس آن ۵ تغییر در آزمون سراسری ۱۴۰۲ رخ می‌دهد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدا میلاد با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوئیم. در ابتدای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا حماسه پیروزی مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی را تبریک گفتند و حجت السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که همه ظرفیت‌های ملی برای دولت بعد آماده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هر نوع همکاری که در این زمینه نیاز باشد را انجام خواهد داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

عاملی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۸ کنکور در ایران شروع شده خاطر نشان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود، مصوبه سوم برگزار آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان ما برداشته شود و دانش آموزان ما وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: به این ترتیب کنکور دو بار برگزار خواهد شد. مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

عاملی اظهار کرد: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با این رویکرد که اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصاً در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آن‌ها رو به رو می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عاملی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که دانش آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و این ۱۲ سال تحصیل باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد. با طرح تأثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

وی گفت: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که سوالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است. این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته است و تجربه موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در حوزه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و حضور مؤثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

لازم به ذکر است بررسی سایر بخش‌های سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در جلسه بعد ادامه خواهد یافت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حذف کنکور کنکور سراسری کنکور 1400 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی سنجش و پذیرش دانش آموزان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟

در حالی که مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند دو نوبته شدن کنکور و تاثیر معدل در راستای اجرای عدالت اجتماعی است و با این مصوبه دست مافیا در کنکور قطع شده است، اما دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نظرات مخالفی با اجرای این مصوبه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای پیرو اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر رد طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون سراسری رساند که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

طبق نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری شورا همان طور که سال ۱۴۰۲ اجرا شد سال‌های دیگر نیز اجرا و تأثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود و تأثیر این نمره در سال‌های دیگر افزایش خواهد داشت. کسانی که معتقد هستند این مصوبه در راستای عدالت اجتماعی قرار ندارد از جزئیات آن به طور کامل مطلع نیستند، شورا با این مصوبه دست مافیای کنکور را قطع کرد.

طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان «اما و اگرهای دو نوبته شدن آزمون سراسری دانشگاه‌ها / دانش‌آموزان سود کردند یا مافیای کنکور؟» در خبرگزاری ایمنا منتشر شد که واکنش‌های بسیار و البته متفاوتی را به همراه داشت.

یکی از مخاطبان این خبر برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها از استرس کنکور نمیکاهد، بلکه استرس امتحانات نهایی را هم به دانش آموزان تحمیل می‌نماید. علاوه بر آن هزینه ترمیم معدل را هم که به ازای هر واحد، درسی داوطلب کنکور مکلف به پرداخت آن برای ترمیم نمرات امتحان نهایی است را در نظر داشته باشید؛ آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی که ما را در تهیه اقلام مورد نیاز برای ادامه زندگی در فشار گذاشته است این مصوبه خانواده‌های ما را بیش از پیش در تنگنای مالی قرار می‌دهد.»

دانش‌آموز دیگری در این باره نوشت: «اغلب دروس تفاوت تراز حاصل از نمره ۱۹.۵ و ۲۰ دوهزار تاست، به علت رقابت شدید و کمبود صندلی‌های پرطرفدار این اندازه اختلاف تراز میتونه سرنوشت داوطلب رو کاملاً دچار تغییر کنه و رتبه شو چند هزار تا جا به جا کنه در حالی که دیده شده بین نمرات که مصحح‌ها به یک برگه میدن شش تا دوازده نمره اختلاف وجود داشته، خواستار ارجاع طرح کنکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان پیرو این گزارش این‌طور نوشت: «همه مؤسسات بزرگ کنکوری از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استقبال کردند و بسیار خوشحال هستند چون با این طرح هم کلاس تشریحی و هم کلاس تستی برگزار می‌کنند. و سود میلیاردی هر ساله آنها چندین برابر خواهد شد. با این طرح بیشترین ظلم و ستم به دانش آموزان بی بضاعت و دانش آموزان مناطق محروم وارد خواهد شد. لطفاً تأثیر قطعی معدل را لغو کنید ما مخالف مصوبه ناعادلانه شورا هستیم.»

نظر مشاوران تحصیلی نیز نسبت به این طرح متفاوت بوده است بدین گونه که مجید حسینی در این باره به خبرنگار ایمنا گفته بود: تصمیم دو نوبته شدن کنکور در شورای انقلاب فرهنگی بر مافیای کنکور اثر گذاشت که اثر خوبی نبود، زیرا حجم هزینه قبولی کنکور را به این دلیل که دانش‌آموز هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی هزینه می‌کند، افزایش داد، همچنین با این تصمیم دانش‌آموزان استرس، پرداخت هزینه و گذراندن مافیای کنکور را دو بار تجربه می‌کنند و با توجه به اینکه افراد زیادی پشت کنکور می‌مانند، سال بعد نیز مجدد باید هزینه پرداخت کنند.

زهرا کاشفی، دید متفاوتی نسبت به این طرح داشت و درباره دو نوبته شدن کنکور به خبرنگار ایمنا گفته بود: دانش‌آموزانی که در مرحله اول کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، می‌توانند سریع‌تر از بازه یک‌ساله مجدد در این آزمون شرکت کنند و استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هایشان کاهش پیدا می‌کند، همچنین زمان چهار ساعته کنکور در سال دو بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود و هدر رفت وقت دانش‌آموزان به حداقل می‌رسد.

نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی حق لغو قانون مجلس را ندارد و اختیار ذاتی مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قانونگذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد. این شورا می‌تواند سیاستگذاری کند و مجلس هم طبق سیاست‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌کند، قانونگذاری خواهد کرد. درباره کنکور شاهد هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاست گذاری، قانون گذاری کرده است.

بسیاری از دانش‌آموزان داوطلب ‎کنکور و خانواده‌های آنان، نگران پیامدهای برگزاری آزمون سراسری در شرایط فعلی هستند. ابعاد مختلف این موضوع باید با حضور متخصصان بررسی و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند. در این راستا خبرگزاری ایمنا پیگیر خواهد بود و در صورت ایجاد تغییر در این طرح اطلاعات لازم به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

کد خبر 744847

دیگر خبرها

  • اساسنامه سازمان ملی سنجش پس از نوبت اول کنکور ابلاغ می‌شود
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟