Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، ضرب و شتم ایرانیان خارج از کشور در زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد که سکوت جامعه بین المللی در برابر این اقدامات تهدیدی برای صلح و امنیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، متن نامه زهره الهیان نماینده تهران به رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا به شرح زیر است: 

« سرکار خانم ماریا آرنا
رئیس محترم کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا   
عالیجناب؛

همان گونه که استحضار دارید؛ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه مورخ ۱۸ ژوئن در داخل و خارج از کشور برگزار گردید.

بدین منظور سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران زمینه اخذ رأی از ایرانیان مقیم خارج را به روال معمول فراهم کرده و از دولت کشورهای ذیربط، تامین امنیت صندوق های اخذ رای و رای دهندگان را خواستار شدند. اما برخی از  ایرانیان مقیم در کشورهای انگلیس، استرالیا و نیوزیلند که برای حق تعیین سرنوشت خویش به محل برگزاری انتخابات رفتند، به رغم حضور پلیس، مورد توهین، تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند.

در یکی از این حوادث که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شده است، در حادثه‌ای که از سوی جمعی از قانون­‌شکنان و حمله کنندگان صورت گرفت یکی از هم‌وطنان زن ایرانی را در شهر بیرمنگام انگلیس به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار دادند. براساس گزارش‌ها، متاسفانه وی از ناحیه سر به شدت آسیب دیده است. حوادث مشابهی در استرالیا و نیوزیلند نیز گزارش شده که همگی بیانگر تهدید، ایجاد رعب و وحشت و اعمال خشونت علیه ایرانیان خواهان مشارکت در انتخابات کشورشان و برخورداری از یک حق قانونی بوده است.

مایلم یادآوری کنم که براساس ماده ۱ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (۱۹۶۶) و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۶۶) تمامی ملت ها به نحو کاملاً یکسان، از حق تعیین سرنوشت برخوردار هستند. همچنین طبق حقوق کنسولی موجود که جنبه فراسرزمینی دارد، اتباع خارج از کشور می توانند در امور و فرایند داخلی کشورشان و در تصمیم گیری ها مشارکت کنند.

متاسفانه با اتفاقات رخ داده در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ در محل صندوق های انتخابات رای گیری ریاست جمهوری ایران در کشورهای انگلیس، استرالیا و نیوزیلند، برخی از اتباع ایرانی در مواجهه جمعی قانون شکن و از مسیر تهدید، توسل به زور و ضرب و شتم، از این حق محروم شده اند.

کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی این اقدامات را، مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین المللی، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق کنسولی مسلم کشورها می داند و هرگونه سکوت و بی تحرکی جامعه بین المللی در برابر این اقدامات را موجب گستاخی بیشتر آمران و عاملان اقدامات تحریک آمیز و ناقض امنیت اشخاص و اماکن و همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت می داند. 

در پایان از سرکارعالی انتظار می رود، ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات نادرست و نافی صلح و امنیت، به نوبه خود بسترهای حقوقی و قانونی لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در رویدادهای مشابه آینده در قبال اتباع کشورهای جهان فراهم سازید.

فرصت را مغتمم شمرده، احترامات فائقه خود را تقدیم می دارد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مجلس یازدهم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي زهره الهیان میثاق بین المللی حقوق کمیته حقوق بشر خارج از کشور ضرب و شتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی ظهر سه شنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران حجاب و عفاف را از ارزش‌های اسلامی، دینی وملی یاد کرد و گفت: ایرانیان در طول زمان به رعایت عفاف و حجاب مشهور و معروف بوده‌اند.

وی با عنوان اینکه اجرای عفاف و حجاب یک دستور قانونی است و اکثر بانوان آن را اجرا می‌کنند، گفت: اندکی از بانوان ممکن است در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند و با تذکر باید به این ارزش ملی و قانونی و اسلامی احترام گذارند.

وزیر کشور با اظهار اینکه نیروی انتظامی با رعایت کرامت انسانی و اخلاقی در حال اجرای طرح است، گفت: قالب بانوان به این تذکر توجه دارند و اگر موارد معدودی توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود.

وحیدی از نیروی فراجا که با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است، تقدیر کرد و حمایت مردم از طرح فراجا را قابل تقدیر دانست.

وزیر کشور همچنین با اظهار اینکه برای دور دوم انتخابات نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است، گفت: در این دوره تمامی فرایندها به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به تغییر استانداران لرستان و مازندران گفت: برنامه‌ای برای تغییر استانداران نداریم و با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

وحیدی با اشاره به اجرای طرح آزادسازی ساحل در استان‌های شمالی نظیر مازندران گفت: بهسازی نوار ساحلی آزادشده از سوی شهرداری‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6086624

دیگر خبرها

  • انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب
  • اقدامات پلیس فتا در زمینه ارتقای امنیت کنکور سراسری
  • برخورد قاطع با بازیکن هنجارشکن استقلال را پیگیری می‌کنیم/ اعتراض رسمی به رأی کمیته انضباطی
  • حمایت ۶۲ ایرانی ساکن خارج کشور از ایتام زنجانی
  • کمک ۷ میلیارد ریالی حامیان خارج از کشور به ایتام زنجانی
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج کشور حمایت می‌شود
  • اقتدار، امنیت و توسعه کشور مرهون اقدامات سپاه پاسداران است
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور