Web Analytics Made Easy - Statcounter

تست‌های از راه دور ربات بومی‌سازی شده جراحی "سینا" بر روی نمونه حیوانی از فاصله ۷ کیلومتری برای نخستین بار در کشور انجام شد که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری این اقدام را یک نوآوری در حوزه درمان دانست که از طریق آن خطای انسانی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، آزمایش‌های لازم از ربات بومی سازی شده جراحی از راه دور سینا که با یک سوم قیمت ربات های مشابه خارجی طراحی و تولید شده است، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختراع ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکا ثبت شده است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از ربات ایران‌ساخت جراحی سینا، بر توان بالای متخصصان ایرانی تاکید کرد و گفت: این کار سرآغاز یک حرکت جدی و فناورانه در حوزه پزشکی است.

وی در این بازدید همچنین گفت: این فناوری را شروع یک حرکت جدی در کشور می دانیم و امیدواریم هر چه زودتر تست‌های حیوانی آن با موفقیت به اتمام برسد و وارد تست‌های انسانی شود.

ستاری افزود: این نوع از جراحی، خطاها و مشکلات جراحی‌های معمولی را ندارد؛ نواقصی چون لرزش دست و خطاهای انسانی‌ که می تواند ریسک جراحی ها را کاهش دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این سامانه به جراح اجازه می دهد تا در شرایطی که انتقال بیمار خطرناک و سخت است، جراح از هزاران کیلومتر دورتر این جراحی را انجام دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه امیدواریم تا یک سال دیگر تست های حیوانی به پایان برسد، گفت: پس از آن وارد فاز بالینی انسانی می شویم تا نتیجه این کار بزرگ در نظام بهداشت و درمان نمود یابد.

ستاری همچنین بیان کرد: این کار یک نوآوری بزرگ و قابل توجه در جراحی های پزشکی محسوب می شود. امیدواریم به زودی این کار توسعه یابد.

ربات جراحی از راه دور سینا چه می کند

دی ماه سال ۱۳۹۲، پروژه ساخت یک سامانه عملیاتی جراحی رباتیک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد که به نام پرآوازه دانشمند بزرگ تاریخ کشورمان، بوعلی سینا، نام «سینا» بر آن قرار گرفت.

سامانه جراحی رباتیک سینا شامل دو بخش اصلی کنسول جراحی از راه دور و رباتهای جراح مستقر بر بالین بیمار می شود.

ربات جراحی سینا دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی است که قادر است ظریفترین عمل‌های جراحی را انجام دهد. کنسول جراحی شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌های هدایت زیرپایی است که جراح با نشستن در پشت کنسول، تصاویر ارسال شده از ناحیه عمل را مشاهده و ابزارهای جراحی و دوربین تصویربرداری را به صورت از راه دور هدایت می‌کند. 

از سوی دیگر سه ربات پیرو شامل دو ربات حامل ابزار و یک ربات تصویربردار که در بالین بیمار مستقر شده‌اند، اجرای دستورات جراح را بر عهده دارند. در طی عمل، ربات تصویربردار که به وسیله جراح کنترل می‌شود، تصویر ناحیه عمل را در کنسول جراحی در اختیار جراح قرار می‌دهد و حرکات دستان جراح توسط رباتهای راهبر دریافت شده و با حذف لرزش‌ها و مقیاس‌گذاری به رباتهای پیرو انتقال می‌یابند تا با دقت بالا، در ناحیه عمل اجرا شوند. 

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سامانه جراحی رباتیک سینا پس از طی آزمون‌های فنی و عملکردی، در تست‌های حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله عمل‌های بسیار متداول که با استفاده از این سامانه روی گوسفند زنده (در حالت بیهوشی کامل و در اتاق عملی مشابه اتاق عمل انسانی) انجام شده است، عمل جراحی لاپاروسکوپیک کوله سیستکتومی یا همان برداشتن کیسه صفرا از طریق سه شکاف پنج میلی متری روی شکم حیوان بوده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران ساخت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه دور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع

سید امیر محسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران در نشست خبری گفت: رشته جراحی مجاری ادرار و کلیه پیشرو در کشور است و بسیاری از کارهای غیر تهاجمی از این رشته شروع شده است و در منطقه بهترین خدمات جراحی کلیه و ادرار در ایران ارائه می شود. 

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت های واردات تجهیزات و منابع مالی به دلیل تحریم ها ایران در تراز جهانی، از جایگاه خوبی در حوزه اورولوژی برخوردار است. 

ضیایی ادامه داد: سنگ های ادراری و بیماری های پروستات همچنین عفونت های دستگاه ادراری از جمله بیماری شایع محسوب می شود. 

سطح سواد سلامت تاثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری ها می شود. 

وی گفت: در کنگره امسال تازه های اورولوژی مطرح و کارشناسان تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. در این کنگره دستیاران رشته اورولوژی در این همایش شرکت خواهند داشت. 

در ادامه مراسم محمد علی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: الان ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داشته و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند. 

وی بیان کرد: بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص بموقع قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت. 

زرگر ادامه داد: اکنون جراحی ها در کشور به صورت بسته و به صورت لاپاراسکوپی نیز انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان «سندروم لی» یک زن ۲۳ ساله
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • فناوری واقعیت‌افزوده، انقلابی بزرگ در جراحی
  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!
  • لزوم ارائه خدمت به زوج های نابارور برای جلوگیری از بحران سالمندی
  • نتانیاهو : فشارها بر حماس افزایش می‌یابد
  • عواملی که درباره کاهش موالید کشور دیده نمی‌شوند
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست
  • ثبت بیش از ۲ میلیون خدمت سرپایی درمان تأمین اجتماعی در زنجان