Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، غفور قاسم پور، فرماندار کرج، عصر سه شنبه در جلسه مشترک «هیأت نظارت و اجرایی ستاد انتخابات شهرستان کرج» که به منظور «بررسی شکایات نامزدهای انتخابات شوراهای شهر در محل فرمانداری کرج برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و با قدردانی از خلق حماسه مردم در انتخابات «بیست و هشتم خردادماه»، پیش از آغاز بررسی پرونده‌های شکایات نامزدهای شورای شهر به تعدادی از ابهامات نیز پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم پور با اشاره به اینکه با توجه به حجم گسترده کار انتخابات در کلانشهر کرج و اولین تجربه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک، شائبه هایی ایجاد شده و باید در جهت تنویر افکار عمومی پاسخگو باشیم، گفت:  البته در تمامی ادوار برگزاری انتخابات ها، همواره عده ای مدعی بوده اند، به ویژه در تاریخ انتخابات شوراهای شهر همیشه با حرف و حدیث هایی همراه بوده است؛ در این دوره نیز با وجود آنکه همه مدعی بوده اند که رأی داشته اند، علی رغم خستگی کار انتخابات در جهت اقناء افکار عمومی پاسخگو بوده ایم.

فرماندار کرج در ابتدای امر در جمع اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراها و هیأت اجرایی، با مروری بر فرایندهای برگزاری انتخابات در شهرستان کرج اظهار داشت: ستاد انتخابات شهرستان کرج از اسفندماه سال گذشته کار شبانه روزی خود را برای برگزاری انتخابات خردادماه 1400  آغاز نمود و تمام تلاش هیآت های اجرایی و نظارت نیز بر این بوده است تا بر اساس قانون انتخابات با تعامل، قانونمندی و شفافیت کامل، تمامی فرایندهای انتخابات اجرایی شود.

وی همچنین در پاسخ به موضوع انتشار پیش نویس لیست منتخبان نیز با تکذیب اینکه تحت فشار اسامی اعلام شده است نیز بیان کرد: این موضوعات کذب محض است و تحت فشار هیچ کسی نبوده ایم و کار قانونی خودمان را انجام دادیم؛ در اعلام نتایج انتخابات نیز هیچ وقت انتشار صورتجلسه ملاک نبوده بلکه برابر قانون انتشار آگهی با امضاء فرماندار استناد اعلام اسامی بوده است که جهت شفافیت در انتخابات و آراء مأخوذه پیش از انتشار آگهی اصلی صورتجلسه و پیش نویس آن منتشر شد که البته بعد از تجمیع آمارها لیست نهایی جهت انتشار ارائه گردید.

تمام مراحل انتخابات الکترونیکی کرج در کشور  پایش می شد

قاسم پور در رابطه با ادعای تعیین تکلیف 9 هزار و اندی رأی نیز گفت:  کلیه فرایندهای انتخابات بصورت سیستمی رصد و پایش می شده است و با نظارت وزارت کشور، هیأت عالی نظارت بر انتخابات کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور و استانداری بلحظه قابل بررسی و رویت و گزارش گیری بود.  این 9 هزار و اندی رأی نیز افرادی بودند که احراز هویت شدند و کارت شوراها را هم دریافت کردند و شارژ نمودند اما بنا به هر دلیلی رأی ندادند.

چرا پرچم رأی سفید در انتخابات الکترونیک کرج بالا بود؟

فرماندار کرج در پاسخ به پرسش علت آمار ۳۸۸۸۸ آراء مأخوذه باطله انتخابات شورای شهر کرج نیز بیان کرد: این موضوع در تعدادی از شهرهای کشور هم اتفاق افتاده است، افرادی بوده اند که احراز هویت شدند، کارت شورا را هم شارژ کردند اما دکمه رأی سفید را فشرده اند و سامانه این آراء سفید را جزو آراء باطله مأخوذه به ثبت می رساند. این افرادی که احراز هویت شدند برای مشارکت در انتخابات تنها به حوزه ریاست جمهوری رأی دادند و بنا به هر دلیلی نخواستند به نامزدهای شوراها رأی بدهند و رأی سفید داده اند این موضوع پیچیده ای نیست.

وی افزود: آراء صندوق های مکانیزه بصورت فیش های تایپی خروجی می گرفت و امکان دخل و تصرف در آراء وجود نداشت.

دلیل طولانی شدن شمارش آراء انتخابات کرج چه بود؟

قاسم پور در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع اعضای هیأت نظارت بر انتخابات و هیأت اجرایی به تکراری ترین سوال پر شائبه یعنی دلیل طولانی شدن شمارش آراء انتخابات کرج پاسخ داد و با بیان اینکه نباید بدون اطلاعات کافی قضاوتی کرد گفت: این اتفاق چند دلیل عمده داشته است اول اینکه اخذ رأی در شعب تا ساعت 2 بامداد به طول انجامید.

دوم اینکه طبق توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، عوامل اجرایی اجازه نداشتند صورتجلسه انتخابات شوراها را پیش از تکمیل و پایان یافتن صورتجلسه انتخابات ریاست جمهوری تجمیع کنند؛ لذا اول بایستی آراء ریاست جمهوری شمرده می شد و  از ساعت ۳ بامداد شمارش آراء ریاست جمهوری آغاز شده بود و تا ساعت ۸ صبح روز شنبه شمارش آراء دستی ریاست جمهوری ادامه داشت.

سوم موضوع اختلال شبکه بود که در ابتدای فرایند اخذ رأی در برخی شعب پرتراکم موجب شد تا اخذ رأی بصورت دستی انجام شود و همین شمارش آراء نیازمند کسب مجوز از وزارت کشور برابر دستور العمل امری زمان بر بود.  

چهارمین دلیل عدم ارسال صورتجلسه نهایی از 30 شعبه اخذ رأی توسط ناظران و نمایندگان فرماندار بود که در این شعبات علیرغم آموزش های لازم صورتجلسه نهایی ثبت نشده بود که این تعداد در سایت شهید خدایی با حضور ناظرین و نمایندگان فرمانداران برابر قانون ثبت در سامانه شد و این فرآیند  نیز نزدیک به 3 ساعت زمان برد.

وی افزود: همچنین یکی از صندوق های اخذ رأی الکترونیکی نیز برای ساعاتی قفل و کلاً خراب شده بود و همین امر هم 3 ساعت زمان برد تا از وزارت کشور مجوز بازشماری بصورت دستی و با حضور ناظرین و بازرسین و نمایندگان فرماندار و هیئت اجرایی صورت بگیرد.

قاسم پور گفت: با گذر از تمامی این مراحل و شمارش پایانی آراء، جلسه هیأت اجرایی و نظارت نیز همان روز رأس ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه تشکیل شد و در نهایت پیش از انتشار آگهی نیز بصورت زنده و مستقیم از محل جلسه مذکور، نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرج به محضر مردم شریف اطلاع رسانی شد و تشریح مجموعه این اقدامات جای هیچ شائبه ای برای پرداختن به حواشی با وجود تلاش چندین ماهه همکاران بنده در ستاد انتخابات شهرستان کرج باقی نمی گذارد.

اثبات تخلفات در انتخابات باید مستند به مواد قانونی باشد

 قاسم پور در ادامه گفت: براساس تبصره 2 ماده 72 قانون انتخابات پیشنهاد ابطال کل انتخابات یا آراء شعبه باید مستدل و بر اساس مواد قانونی باشد تا قابلیت اجرایی شدن پیدا کند.

وی افزود: رسیدگی به تخلفات باید مستند به مواد قانونی باشد تا در مراجع قضائی قابلیت پیگیری را داشته و مستنداتی که قابل بررسی در هیأت اجرایی است ارائه شود.

انتخابات حیثت وزارت کشور و نظام بود از تک تک آراء مردم صیانت کردیم

معاون استاندار  تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات و چالش ها با وفاق و همدلی و همراهی تیم اجرا، هیأت محترم نظارت بر انتخابات شهرستان کرج و همکارانم در ستاد انتخابات با حضور و مشارکت مردم عزیز و حمایت های مقام عالی دولت در استان جناب آقای دکتر شهبازی و اعضای محترم شورای تأمین این انتخابات را برگزار کردیم و کار سخت و سنگینی بود اما خداوند ما را یاری‌گر بود.

وی افزود: انتخابات حیثیت وزارت کشور و نظام بوده است و برای صیانت از آراء تک تک مردم و سابقه ای که در برگزاری انتخابات های ادوار پیشین داشتیم تلاش کردیم تا کارنامه ای از عملکرد بر جای بگذاریم و قطعا هر تجربه ای برای اولین بار نواقصی دارد که باید آسیب شناسی شود تا در دوره‌های آتی شاهد تکرار آن نباشیم.

به شکایات انتخابات شورای شهر کرج رسیدگی شد

در ادامه جلسه مشترک «هیأت نظارت و اجرایی ستاد انتخابات شهرستان کرج» که بمنظور«بررسی شکایات انتخابات شورای شهر کرج» در محل فرمانداری کرج برگزار شد،۳۴ فقره از پرونده شکایات طرح شده درانتخابات شورای شهر کرج با حضور اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان کرج و هیأت اجرایی، طبق ماده ۷۰ و تبصره ۲ ماده ۷۲ قانون انتخابات، مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و قرار شد روز چهارشنبه رأس ساعت ۱۱ بررسی شکایات واصله از نامزدهای شوراهای شهرهای اقماری مورد بررسی و رسیدگی واقع گردد.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فرماندار کرج حواشی ستاد انتخابات شهرستان کرج انتخابات شورای شهر کرج نظارت بر انتخابات برگزاری انتخابات انتخابات شوراها ریاست جمهوری فرماندار کرج هیأت اجرایی وزارت کشور شمارش آراء هیأت نظارت قاسم پور اخذ رأی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم

یکصد و بیست و نهمین نشست هیأت عالی شورای وحدت اصولگرایان در دفتر مرکزی این شورا برگزار و حاضرین در مورد سیاست‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بحث و تصمیم گیری کردند.

منوچهر متکی سخنگو و رئیس هیأت اجرایی شورای وحدت اعلام کرد: در یکصد و بیست و نهمین نشست هیأت عالی شورای وحدت، موضوع دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس تصمیمات اخذ شده در این جلسه مقرر شد که فهرست نامزد‌های مورد حمایت شورای وحدت در سراسر کشور از جمله حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام شهر، شمیرانات و پردیس تهیه و به اطلاع مردم شریف رسانده شود.

متکی گفت: در این نشست با نظر قاطع اعضا، مصوب شد با توجه به اینکه تمامی نامزد‌های راه یافته به مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران بزرگ را آقایان تشکیل داده و هیچ نامزدی از بین بانوان موفق به کسب آرای لازم در دور نخست نشد، شورای وحدت با در نظر گرفتن اصل تخصص و تعهد کلیه نامزدها، اولویت خود را به حمایت از بانوان قرار داده و تلاش می‌کند تعداد بیشتری از بانوان نامزد دارای صلاحیت در دور دوم انتخابات را در فهرست خود بگنجاند.

وی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت مؤثر ملت نجیب و قهرمان ایران در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: شورای وحدت استان‌ها در تمام حوزه‌هایی که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده است، حضوری فعال داشته و در راستای وظایف خود در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، عمل کرده و فهرست نامزد‌های مورد حمایت خود را اعلام می‌کند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود از بین نامزد‌ها تعداد ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

شورای وحدت در مرحله اول انتخابات در تهران و سایر حوزه‌ها فهرست خود را ارائه کرده بود. این شورا پس از اعلام نتایج در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۹۰ نفر از منتخبان در دور نخست انتخابات مجلس دوازدهم مورد حمایت شورای وحدت بودند که از این تعداد ۶۰ نامزد به طور اختصاصی در فهرست شورای وحدت و ۳۰ نفر نیز به طور مشترک با سایر فهرست‌ها حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • کدهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ۱۱ اردیبهشت اعلام می‌شود
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلّب در انتخابات