Web Analytics Made Easy - Statcounter

با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادن اختیار تعیین حداقل معدل به دانشگاه‌­ها برای پذیرش دانشجو، در عمل با تاثیر مستقل معدل، شانس پذیرفته شدن دانش­‌آموزان مدارس دولتی عادی به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار می‌تواند به صفر برسد! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مدتی است دولت در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی تمایلی به ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی نداشته و ترجیح می‌دهد تا حد ممکن مصوبات مورد نظر خود را از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برساند حتی به نظر می‌رسد در برخی موارد این مصوبات با قوانین موجود که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، تداخل دارد و بیم آن می‌رود با انتقال اجرای این مصوبات به دولت آینده، مشکلات فراوانی برای آن ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تازگی این شورا در جلسه 842 خود مصوبه‌­ای 5 بندی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» به شرح زیر صادر کرده است:

در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود.کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود.نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی زمان اجرای این مصوبه را سال 1402 اعلام کرده است. این در حالی است که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال‌های 1392 و 1395 مجلس شورای اسلامی، تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون‌ها؛ اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرارگرفتن امتحانات سراسری، نهائی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش و اتخاذ تصمیم در مورد میزان تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش، جزو وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در نظر گرفته شده است لذا به نظر می‌رسد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سلب اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو و بی‌اثر کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد.

شرط معدل برای ورود به دانشگاه

اما تداخل احتمالی با مصوبات مجلس شورای اسلامی تنها ویژگی مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؛ نقطه اوج این مصوبه بند پنجم آن یعنی دادن اختیار تعیین حداقل معدل به دانشگاه‌­ها برای پذیرش دانشجو است که در عمل با تاثیر مستقل معدل، شانس پذیرفته شدن دانش­‌آموزان مدارس دولتی عادی به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار که دارای اختلاف معدل بالا با مراکز استان‌ها (به ویژه کلانشهرها) هستند را به صفر می­‌رساند.

آنچنان که اعلام شده است با تصویب این اختیار، شرط معدل به عنوان سد دوم ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده و دانش‌آموزان مناطق محروم حتی با کسب رتبه مناسب و اعمال سهمیه مناطق محروم در صورتی که معدل مورد نظر دانشگاه‌های دولتی را نداشته باشند، قبول نخواهند شد! فرض کنید دانشگاه‌های تهرانی حداقل معدل 19 را تعیین کنند، چه تعداد از دانش‌آموزان مناطق محروم خواهند توانست هم از سد کنکور و هم از سد شرط معدل عبور کنند؟!

آیا نمی‌دانند بسیاری از مدارس غیردولتی با تضمین کردن کسب حداقل معدل 19.90 اقدام به ثبت‌نام دانش­‌آموزان با شهریه­‌های چند ده میلیون تومانی می­‌کنند؟ آیا جز این است هم‌اکنون که این اختیار ویژه برای دانشگاه­‌های دولتی وجود ندارد، بخش عمده ظرفیت محدود آنها در اختیار فارغ­‌التحصیلان مدارس خاص قرار داشته و دانش­‌آموزان مدارس دولتی عادی سهمی ناچیز از این ظرفیت را دارند؟

مصوبه جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی چه پیام مشخصی را به مردم عادی مخابره می‌کند؟!

با این اوصاف و مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چرا این شورا مصوبه­‌ای در خصوص ارتقای کیفیت مدارس دولتی عادی و رفع دل مشغولی رهبر معظم انقلاب اسلامی ندارد که در 11 شهریور 1399 در اجلاس سالیانه روساء و مدیران آموزش و پرورش فرمودند: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند» و آن را مقدم بر تعیین حداقل معدل برای ورود به دانشگاه ندانسته است؟

آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی با اطلاع از میانگین معدل دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی در نقاط مختلف کشور و مقایسه آن با مدارس غیردولتی، چنین مصوبه‌ای را تصویب کرده است؟

از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاخص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم آموزش و پرورش که در جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته‌­اند، درخواست می­‌شود دلایل خود را برای دادن رای مثبت به مصوبه مذکور (به ویژه بند پنجم) برای مردم تبیین کرده و ابهامات در این خصوص را برطرف کنند همچنین از دولت محترم درخواست می­‌‌شود به قانون اساسی و قوانین قبلی که به تصویب قوه مقننه رسیده است احترام گذاشته و موارد مذکور را با ارائه لایحه­‌ای به مجلس شورای اسلامی در قانون موجود (قانون سنجش و پذیرش دانشجو) درج کند.

گزارش/ اخذ مالیات از فعالیت‌های کنکوری و ناشران کمک‌آموزشی با کدام سازوکار؟! مصوبه جدید برای کنکور/ سهم نمرات دانش‌آموزان در کنکور 60درصد شدمجلس محترم به حوزه کنکور ورود پیدا نکند!سرنوشت نامعلوم مصوبه میلیاردی تبلیغات کنکور/ چرا مصوبه انقلاب فرهنگی ابلاغ نشد؟!

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی مناطق محروم مجلس مدارس دولتی دانش آموزان کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد وزارت آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی مناطق محروم مجلس مدارس دولتی دانش آموزان کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی سنجش و پذیرش دانشجو مجلس شورای اسلامی مدارس دولتی عادی آموزش و پرورش آموزان مدارس مناطق محروم دانش آموزان دانشگاه ها حداقل معدل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جمع دانش‌آموزان پایگاه مطالعاتی نوروزی آیت‌الله ادیب ناحیه ۴ شهر اصفهان گفت: نتایج کنکور، نشان می‌دهد تغییرات انجام‌شده آن را به عدالت آموزشی نزدیک‌تر کرده است، چرا که دانش‌آموزان‌مان در مناطق کمتربرخودار به رتبه‌های خوبی رسیدند و موفقیت‌های چشمگیری داشتند؛ برای مثال در استان‌های محروم رتبه‌های زیر ۱۰۰ بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاظمی توجه به دانش در کنار دیگر شایستگی‌ها را مسئولیت امروز دانش‌آموزان دانست و افزود: تلاش می‌شود فرصت مطلوب آموزشی و زمینۀ عدالت آموزشی فراهم شود که تغییر سبک پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجۀ کنکور در همین راستا انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطۀ وزارت آموزش و پرورش گفت: در پویش جهاد علمی زمینۀ آموزش برخط بهترین دبیران تهران را که در دبیرستان ماندگار البرز مشغول تدریس هستند، فراهم شد؛ این طرح در سال گذشته منحصر به دانش‌آموزان پایه‌های دوازدهم و یادزهم مدارس شبانه‌روزی بود، اما امسال امکان دسترسی به این محتوا‌ها برای تمامی دانش‌آموزان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • خسروپناه: ویژگی محتوایی و جاودانگی قرآن پاسخگویی به پرسش‌های زمانه
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود