Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو پژوهش تازه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در قالب کتاب‌های «تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران» و «گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی» منتشر می‌شود.

به منظور ثبت چگونگی شکل گیری و روند فعالیت‌های دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، طرح پژوهش و تدوین تاریخچه دو ارکستر از اواخر سال گذشته توسط سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی و با حمایت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف و روند تشکیل ارکستر، مراحلی تاریخی و تداوم فعالیت ارکستر، برنامه ها و نحوه اداره و ساختار ارکسترها در دوره های مختلف از جمله مواردی است که در پژوهش و تدوین تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ثبت می‌شود.

همچنین کیاوش صاحب نسق، دبیر هنری و اجرایی سامان‌دهی کتابخانه بنیاد رودکی «گنجینه نت نوشته های رودکی» را در دست تدوین دارد.

درباره این پژوهش آمده است: «هویت موسیقی ارکستری ایران وابسته به خلق و اجرای آثاری از آهنگسازان ایران است؛ هر اثر که خلق و اجرا شده، برگی از تاریخ پویای موسیقی است که با وجود دغدغه های متفاوت خالق اثر آن، اشتراک ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن و تلاش مشترک برای حفظ ریشه های هنر و فرهنگ ایران را در دل خویش جای داده است.

از نگاه ژرف و بدیع آهنگسازانی که نواهای محلی ایران را در قالبی تازه و جهانی به رنگ ارکستر مزین کردند تا جاودانی کردن آثار ادبی کهن ایران در قالب موسیقی تیاتر و اپرا ها و یا موسیقی‌های بدون کلام با بدنه محض و انتزاعی تر، همه و همه در مسیر تکامل تاریخی زبان موسیقی این مرز و بوم در طی کمتر از ٨٠ سال از تاسیس ارکستر سمفونیک تهران خلق، اجرا و به آرشیو و کتابخانه این ارکستر اضافه شده است.

برای هرچه بیشتر شناساندن این آثار به جامعه دانشگاهی، آهنگسازان، نوازندگان و پژوهشگران موسیقی، ۲۰ اثر منتخب از گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی از آهنگسازان صاحب نام و تراز اول در تیراژ محدود توسط انتشارات بنیاد رودکی منتشر می شود تا یاد تمام نغمه ها و نواهای آنان به دست فراموشی سپرده نشود و قدردان هنرشان باقی بمانیم».

کد خبر 5242764 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: ارکستر سمفونیک تهران ارکستر ملی ایران ارکستر موسیقی ملی ایران بنیاد فرهنگی هنری رودکی تئاتر ایران موسیقی ایرانی حضور هنر ایران در جهان تئاتر شهر جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران فیلم کوتاه شبکه دو سیما حمید مجتهدی فیلم سینمایی آلبوم موسیقی هنرمندان تئاتر عبدالعلی علی عسکری خانه هنرمندان ایران رادیو نمایش ارکستر سمفونیک تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی مسافرین کمپرسوار از تهران

مسافرین نوروزی کمپر سوار طی یک حرکت کارناوالی امروز تهران را ترک خواهند کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسافرین کمپرسوار که از 2 فروردین میهمان پایتخت بودند روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه تهران رابه مقصد استان گیلان ترک خواهندکرد. این گروه با حرکت کارناوالی از بوستان ولایت، بزرگراه نواب شمال، خیابان آزادی و برج آزادی از تهران خارج می‌شوند.

براساس این گزارش، ستاد گردشگری شهرداری تهران با همکاری شهرداری منطقه 19 و گروه پرشین کمپر با هدف خدمات دهی و معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران به مسافرین نوروز و آشنایی شهروندان با این نوع از سفر و سبک زندگی در راستای سفرآسان و ارزان، میزبان بیش از  200  گروه کمپرسوار از اقصی نقاط ایران بود که در این مدت از جاذبه‌های منطقه 12، 20 و 22 دیدن کردند.

بوستان شهید کاظمی میزبان شهروندان در دهکده "بهار قرآن، بهار ایران"

پردیس برنامه های فرهنگی و هنری نوروز تحت عنوان دهکده "بهار قرآن، بهار ایران" همراه با برپایی غرفه های متنوع از دوم فروردین ماه در بوستان شهید کاظمی ناحیه دو محله عبدل آباد آغاز شده و تا نهمین روز از سال نو ادامه دارد.  ویژه برنامه استیج فرهنگی نوروز بعد از اذان مغرب و عشا تا ساعت24 در قالب برنامه‌های مختلف شاد ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها اجرا می‌شود.

تخفیف‌ 40 درصدی برای اماکن گردشگری تهران

اجرای مسابقات ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت ماه مبارک رمضان، اجرای گروه سرود، موسیقی، برپایی غرفه‌های سلامت، ورزش، عفاف و حجاب، پاسخگویی به سوالات شرعی در ماه رمضان، عرضه محصولات اقوام و انواع گل و گیاه آپارتمانی و ... در این پردیس تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری اردو‌های نذرشفا در مشهد الرضا
  • معرفی ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی به بانک در استان مرکزی
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • بازدید مدیرعامل بنیاد رودکی از جشنواره نوروزی برج آزادی
  • معرفی اشتراک اسپاتیفای و روش خرید و فعالسازی آن
  • خداحافظی مسافرین کمپرسوار از تهران
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی
  • استقبال از ماه رمضان با موسیقی
  • (تصاویر) شاهزاده سرین در کرج بازداشت شد / سرین کرتیس کیست؟
  • شاهزاده سرین در کرج بازداشت شد / تصاویر