Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- «‌کشور را بدون نفت اداره کردیم و یکی نگفت دست‌تان درد نکند». این جمله را امروز حسن روحانی رییس جمهوری و 40 روز مانده به تحویل کرسی خود به ابراهیم رییسی بر زبان آورد.

  هر چند می‌توان حدس زد گلۀ او متوجه صاحبان قدرت و منصب و تریبون‌دارانی است که چنان کاسه کوزه‌ها را سر او و دولت شکستند کانّه در سال های 94 تا 96 شاهد کاهش نرخ تورم نبودیم و دونالد ترامپ با تحریم‌های گسترده حقوقی و حقیقی اقتصاد ایران را تا مرز فروپاشی پیش نبرده بود اما یادآور می‌شویم ما به سهم خود گفتیم و نوشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نگفتیم دست‌تان درد نکند چون کار ما تشکر نیست. اما واقعیت را نوشتیم و به انصاف توصیه کردیم.

  اما آیا تمام تقصیر متوجه کسانی است که «نگفتند دست‌تان درد نکند؟» یا واقعیت های دیگری هم هست و از جمله:

  1. رییس جمهوری اصرار غریبی داشت که نشان دهد اوضاع «عادی» است. درست است که در وضعیت‌های دشوار باید روحیه داد و شیوۀ هاشمی رفسنجانی در گزارش جبهه و جنگ، همین بود اما اصرار برای عادی و گل و بلبل جلوه دادن به رغم تحریم یا با وجود شیوع کرونا ناشی از افراط در باور آقای روحانی به «نُرمالیزاسیون» بودبه عنوان پروژۀ اصلی و هدف غایی از برجام و توافق هسته ای با غرب. نرمالیزالیزسیون اما عادی سازی است و نمی شود هم بگویی در وضع فوق العاده قرار داریم و هم، اوضاع عادی است.

  عادی‌سازی خوب است چون تنش را دور می کند اما وقتی با تحریم های جدید رو به رو شدیم چرا اصرار داشت همه چیز را گل و بلبل جلوه دهد تا بعد ترچوب آن را بخورد؟ چرا تضمین می‌داد دلار گران نمی‌شود در حالی که وقتی نفت نفروشی دلاری نداری تا به بازار بریزی یا اگر هم بفروشی و نتوانی پول آن را انتقال دهی تا حالا امثال آن کاندیدای پوششی طلبکارانه در تلویزیون سخن بگویند و متهم کنند؟

  می‌توانست بگوید اوضاع عادی نیست اما مقاومت می کنیم تا پشت سر بگذاریم و کارشکنان دخلی را صریح و روشن افشا می کرد نه آن که به تعبیر آقای مطهری به متلکی بسنده کند.

وقتی در مقابل رد صلاحیت های سال 98 سکوت می کنی یا به اعتراض خفیف بسنده می کنی سال 1400 سراغ معاون اول خودتان هم آمدند. نیامدند مگر؟

  2. آن که بخواهد همه را داشته باشد همه را از دست می‌دهد. سیاست در ایران تقسیم بر دو است و ادعای وسط و میانه شوخی است. روحانی با حمایت اصلاح طلبان آمد اما به سوی اصول‌گرایان غش کرد و اگر در دولت اول به خاطر مجلس نهم قابل توجیه بود در سال 96 و پس از حذف رادیکال‌ها در مجلس دهم دیگر توجیهی نداشت.

  بله ترامپ، تحریم کرده بود و هر که نقش مخرب او را در کاهش امید انکار کند یا کم جلوه دهد از انصاف بهرۀ فراوان نبرده است اما جلوی انتخاب وزیر زن و خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال و دیدار و ارتباط مستمر با فعالان مدنی و اجتماعی و باز کردن حلقۀ بستۀ مدیران و نسپردن امور به جوانان را هم ترامپ گرفت؟ خیلی‌ها می‌خواستند بابت اقتصاد بدون نفت تشکر کنند اما بی توجهی‌های دیگر نگذاشت.

  3. مدل سیاست ورزی آقای روحانی مثل قوام وفروغی و امینی است نه مصدق و خاتمی و بازرگان. نوعی بالا نشینی و حل و فصل در لابی‌ها و وقتی این شیوه را در پیش می گیرید طبعاً واکنش‌ها هم متناسب با همان است کما این که نقش فروغی ذکاءالملک بعدتر مشخص شد اگر چه در سال 20 کتک خورد یا کارنامۀ قوام السلطنه که منهای داستان 30 تیر و سال های آخر عمر قابل دفاع است.

  کار روحانی هم از حیث برجام - و نه امور اجتماعی و رفتار با مؤتلفان و متحدان بعدها مشخص می‌شود- ولی تاریخ اهل تشکر نیست. ثبت می‌کند.

  4. اگر دیگران در حق او جفا می‌کنند و او به حق شاکی است آیا خود از دیگران تشکر کرد؟ آیا سال 92یک پیام ساده برای محمد رضا عارف فرستاد و نقش او را ستود یا سال 95 آیا از رفیق خود - علی لاریجانی - خواست به احترام رأی مردم به نمایندۀ اول تهران یک سال نامزد ریاست مجلس نشود تا مردم احساس کنند رأی آنان مؤثر بوده یا صندلی ریاست را 12 سال چسبید و دیدیم چگونه پاداش او را دادند!

  اشتباه نشود. بحث شخص عارف در میان نیست. «امید» مردم و امکان به کرسی نشاندن اراده شان منظور است. تمام تشکر روحانی شد این که در سفر یزد در اسفند 94 عارف را همراه خود بُرد! پس خود شما هم چندان اهل تشکر نبودید و نیستید آقای روحانی.

  هیچ یک از اینها اما مانع از آن نیست که یادآور شویم در اقتصادی معتاد به نفت، ادارۀ کشور بدون درآمد های نفتی کار ساده ای نیست. اما یک سرمایۀ دیگر صرف شد. سرمایۀ اجتماعی اصلاح طلبان که اگر برای خودشان رأی نشد برای روحانی و تیم اعتدالی او دولت شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آقای روحانی درد نکند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قائدی:گلم را به طارمی تقدیم می‌کنم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی قائدی که به عنوان بهترین بازیکن زمین در دیدار برابر ترکمنستان انتخاب شد در نشست خبری اظهار کرد: به هر دو تیم خسته نباشید می‌گویم. در این شرایط بد زمین توانستیم بازی قابل قبولی انجام دهیم. البته در این زمین نتوانستیم سطح و کیفیت واقعی خودمان را نشان بدهیم. 

وی افزود: امیدوارم در ترکمنستان هم زمینهای استانداردی وجود داشته باشد و این تیم نیز بتواند در این زمین‌های استاندارد بازی کند. امروز یک هدف داشتیم و آن برد بود و خوشبختانه به این هدف رسیدیم.

قایدی در پاسخ به این سوال که گلی که شما با پاس طارمی به ثمر رساندید، تمرین شده بود یا اتفاقی رقم خورد، گفت: در ابتدا باید از طارمی به خاطر پاسی که داد تشکر کنم. طارمی بازیکن بسیار باهوشی است و همه این را می دانند ولی ما همشهری هم هستیم و در زمانهای مختلف با حرکتهای بدون توپ میتوانیم همدیگر را پیدا کنیم. مهدی امروز فوق العاده بود و باید از او تشکر کنم و این گل را به خود مهدی تقدیم می‌کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کره شمالی هرگونه نشست با ژاپن را رد کرد/توکیو در امور ما دخالت نکند
  • حمله تند ژنرال «دان حالوتس» رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل به نتانیاهو : اگر آمریکا از اسرائیل حمایت نکند با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد ؛ نتانیاهو باید خودش را از بالاترین برج به پایین بیندازد؛ او ما را به نابودی می‌بَرد (فیلم)
  • امام جمعه قم: این بدحجابی ها عادی و متعارف نیست
  • تشکر دولت منتخب اندونزی از رئیس جمهور ایران
  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • تردد در محورهای هراز، سوادکوه و کیاسر عادی است/ ترافیک سنگین در کندوان
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • نسبت به عادی‌انگاری و روزمره‌گی جنایات صهیونیست‌ها نزد افکار عمومی هشدار می دهیم
  • قایدی: از طارمی به خاطر پاس گلی که داد تشکر می‌کنم
  • قائدی:گلم را به طارمی تقدیم می‌کنم