Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سید باقر محمودی، رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور در مراسم افتتاح ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل گفت: با توجه به موقعیت استثنایی استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی در کشور که جز دو استان برتر کشور است، قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در این استان راه‌اندازی شود تا از ثمره و نتیجه آن کشاورزان و تولیدکنندگان بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ضرورت تقویت تولید داخلی را به ویژه در حوزه بذر یادآور شد و تصریح کرد: هر چند عملکرد تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل بالاتر از میانگین جهانی و ملی است، اما جای تأسف دارد که با این میزان تولید ما همچنان واردکننده بذر سیب‌زمینی هستیم.

قائم مقام و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور ظرفیت تولید سیب‌زمینی را بیش از ۹۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید با بیلان واردات بذر به کشور همخوانی ندارد که ضروری است این مرکز تحقیقاتی تدبیری و فکری درست در این زمینه بیندیشد.

محمودی ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی را در بخش کشاورزی یادآور شد و افزود: ما باید در کنار تولید محصولات استراتژیک و حتی صادرات آن به زنجیره ارزش افزوده در این بخش توجه کنیم تا با بیشترین بهره‌وری و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات به انجام برسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی یکی از سازمان‌های قدیمی کشور است که در قالب ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی سعی دارد تا فعالیت‌های خود را ادامه داده تا با همراهی دو هزار کارشناس در حوزه تحقیقات و پژوهش بتواند پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی باشد.

محمودی اضافه کرد: ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی عملاً در استان‌ها با شعبات مختلف به کشاورزان ارائه خدمات می‌کنند که قطعاً در بخش سیب‌زمینی نیز این ارزیابی‌ها و نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: هر چند در استان اردبیل هفت رقم بذر سیب‌زمینی تولید شده، اما جالب اینکه حتی یک متر مربع زمین در این استان زیر کشت این ارقام نرفته که این موضوع خود جای تأمل و بحث دارد.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور ضرورت جلوگیری از خروج ارز و تولید ارقام داخلی را در محصول سیب‌زمینی و سایر محصولات صیفی و سبزی یادآور شد و ادامه داد: حلقه مفقوده در این حوزه و فعالیت مراکز تحقیقاتی بحث اقتصادی است که ما تلاش می‌کنیم تا اولین مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی را در تهران راه‌اندازی کنیم تا متناسب با ارزش افزوده و بهره بیشتر برای کشاورزان این مراکز ارقام خود را تولید و معرفی کنند.

محمودی در ادامه اظهار کرد: در کنار احیای زنجیره تولید و همچنین تکثیر و استفاده ارقام مختلف در استان‌های کشور ضرورت دارد به تناسب تولید ارقام بذر در استان‌ها بیشترین ارزش افزوده نصیب آن استان‌ها شود به گونه‌ای که در حال حاضر به رغم تولید بذر در استان اردبیل بیشترین بهره را از تکثیر، اصلاح و بازاریابی آن استان‌هایی نظیر اصفهان می‌برند.

او به گردش مالی صنعت بذر را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بعد از اسلحه و مواد مخدر، صنعت بذر سومین صنعت سودآور در دنیاست که ما باید از این ظرفیت اقتصادی در تولید و عرضه بذر متنوع استفاده کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور تصریح کرد: در سه سال اخیر سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام شده که این میزان واردات بذر حتی دو برابر میزان هزینه‌کرد سازمان در طول سال برای کارکنان بوده که باید در این زمینه تدبیری درست بیندیشیم.

محمودی افزود: در سطح دنیا نه تنها دولت تولیدکننده بذر و عرضه‌کننده آن نیست بلکه بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در این چرخه وارد شده و فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند که ما قطعاً با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سعی خواهیم کرد تا آن‌ها را وارد این چرخه کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بسیاری از کشور‌ها در جهت اصلاح نباتات و تولید بذر شرکت‌های دانش‌بنیان با ظرفیت تمام حضور پیدا کرده و حتی رقابت عجیبی را بین کمپانی‌ها در این بخش شاهد هستیم که انتظار می‌رود کشورمان نیز به این چرخه وارد شود.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور اضافه کرد: تا زمانی که تولید بذر چغندر توسط دولت در استان اردبیل انجام می‌شد، چندان موفقیتی را شاهد نبودیم و حتی این پروسه زمین خورد، اما با ورود بخش خصوصی و تولید بذر چغندر قند ما شرایط مطلوبی را حتی در صادرات بذر به کشور‌های مختلف به ویژه ترکیه شاهد و ناظر هستیم.

محمودی حمایت همه‌جانبه از تولید بذر چغندر قند را با محوریت استان اردبیل یادآور شد و بیان کرد: ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در این بخش است که امیدواریم با ارائه الگوی کشت احیای تولید چغندر قند را در کشور شاهد و ناظر باشیم.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات کالا بذر مرغوب سیب زمینی محصولات کشاورزی رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور استان اردبیل سیب زمینی ارزش افزوده یادآور شد بذر به کشور تولید بذر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دهقانی سانیج پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، نامگذاری یکی از روزهای کشور به نام روز ملی گندم و نان در تقویم ملی را ضرورت تشکیل این جلسه دانست و گفت: برای دستیابی به اهداف این نامگذاری باید دریابیم که چگونه این مؤسسه می‌تواند اثربخش باشد.

وی مطرح کرد: توسعه سطح زیر کشت و توسعه گندم یکی از نگاه‌های موجود است اما مسائل فنی و مهندسی که به بهره وری چرخه تولید نان تا سر سفره مردم کمک می‌کند، موضوع مهم دیگری به شمار می‌رود که نیازمند توجه بیشتر کشور است. با توجه به مسائل تولید غذا در کشور، برداشت این است که گندم و نان از نظر اهمیت رقیبی برای نفت محسوب می‌شوند و به همان میزان حائز اهمیت هستند.

دهقانی با بیان اینکه برخی کشورهای پیشرو در تولید گندم، این محصول را یک قدرت سبز می‌دانند و می‌توانند با تولید گندم و نان برخی مسائل تحریمی را در مقیاس دنیا مدیریت کنند، بر اهمیت خوداتکایی و خودکفایی در تولید گندم تاکید و اظهار کرد: در کشورهایی مانند ایران که نان قوت اصلی است، برای تحقق خودکفایی و بهره وری باید به زنجیره تولید تا مصرف نگاه علمی داشته باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با تاکید بر اینکه منابع ما برای تولید نان در کشور محدود است، بنابراین باید حداکثر بهره وری را از منابع موجود برای تولید داشته باشیم، بیان کرد: این مؤسسه از پنج بخش پژوهشی تشکیل شده که تقریباً چهار بخش می‌توانند در زمینه تولید گندم و نان مؤثر باشند که بخش‌های تحقیقات آبیاری زهکشی و تحقیقات ماشین‌های کشاورزی از این جمله هستند.

افزایش ۵۰ درصدی ماندگاری نان با استفاده از آرد کامل

وی تحقیقات هوشمند سازی کشاورزی و صنایع غذایی و فناوری‌های پس از برداشت را دیگر بخش‌های مؤثر در این زمینه دانست و مطرح کرد: امروز برخی یافته‌ها وارد عرصه شده‌اند اما نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تمرکز بیشتر بر این موضوع به منظور تحقق هدف بهره وری هستیم. از رسانه‌ها درخواست می‌شود برای معرفی این یافته‌ها به کشور و فعالیت دستگاه‌های اجرایی با تمرکز بر دانش و تفکر کمک کنند.

دهقانی با بیان اینکه نه فقط در عرصه تولید بلکه در حوزه سیلوداری و به ویژه نانوایی‌ها باید تمرکز بیشتری بر مساله دانش، پژوهش و آموزش انجام شود، عنوان کرد: این مؤسسه امسال طرحی را تحت عنوان استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح به عنوان یک طرح ملی در کشور آغاز کرده که امیدواریم با توسعه آن شاهد ارتقای کیفیت نان در سفره مردم و کاهش استفاده از مکمل‌ها باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه آرد کامل موجب می‌شود به طور متوسط ماندگاری نان ۵۰ درصد افزایش یابد، مطرح کرد: در بخش کشاورزی به این جمع بندی رسیده‌ایم و معتقدیم که زمانی همه فعالیت‌های ما پایدار و اثربخش هستند که با مشارکت مردم انجام شوند، بنابراین مردم را مبنای اقدامات مؤثر در حوزه تولید نان قرار داده‌ایم تا از این طریق افزایش کیفیت آرد و نان محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح انتظار داریم همه نانوایی‌ها شبیه هم شوند. درست است که دستیابی به آرد کامل زمانبر است اما با آرد فعلی نیز آنچنان که باید و شاید به تولید نان پرداخته نمی‌شود. به نظر می‌رسد نانوایی‌ها باید آموزش‌های لازم در این زمینه را فراگیرند و دستگاه‌های تولید نان آنها به استانداردهای خاصی مجهز شود تا نان باکیفیت تولید کنند.

ورود به رتبه بندی نانوایی‌ها

دهقانی سانیج با اشاره به اینکه تمرکز این طرح بر نان‌های بربری و لواش است، بیان کرد: برنامه ریزی های لازم در حال انجام است تا این ادبیات در ۱۵ استان کشور جاری و طرح آغاز شود که تاکنون هشت استان بدین منظور اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی استانداردهای مربوطه در کشور وجود دارند که سطح آنها باید ارتقا یابد. امید است با همکاری یکدیگر و مشارکت مردم و نانوایی‌ها بتوانیم این استانداردسازی را محقق کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی باز مهندسی فرآیندهای زنجیره تولید نان، انتقال دانش و ورود به سیلوها تا نانوایی‌ها را از جمله اهداف مدنظر عنوان و مطرح کرد: برای فعالیت‌های توسعه پایدار پنج شاخص وجود دارد که یکی از آنها این است که دانش پایه و مبنا قرار گیرد تا در عرصه تولید شاهد یکنواختی باشیم. همچنین قصد داریم به رتبه بندی نانوایی‌ها نیز ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه تدوین و تولید محتواهای آموزشی برای رده‌های مختلف نیز در دستورکار قرار دارد، بیان کرد: مراقب باشیم همه نیروها و توان ما برای داشتن آرد کامل متوقف نشود، باید بتوانیم کیفیت آرد فعلی را نیز در سطح نانوایی‌ها ارتقا دهیم. در این مسیر قصد استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه آرد و نان را نیز داریم تا بتوانیم این فرآیند را همه گیر کنیم و بحث کیفیت آرد و نان طی یکی دو سال در کشور جاری شود.

کد خبر 6080938

دیگر خبرها

  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران