Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع بیش از ۴۰ مورد آتش‌سوزی در مناطق محیطی زیستی استان خوزستان در سه ماه اول امسال خبر داد.

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا و خشک بودن مراتع و جنگل در استان خوزستان، شرایط برای وقوع حریق مهیا می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی افزود: در این مدت آماده‌سازی زمین‌ها جهت کشت مزارع توسط کشاورزان با شدت بیشتری انجام می‌شود و متاسفانه یکی از راهکارهای کشاورزان، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصولات است که با توجه به شرایط جوی در این  فصل از سال، وزش بادهای منطقه‌ای باعث سرایت و شعله‌ور شدن آتش به سایر مناطق از جمله مناطق جنگلی و مرتعی استان خوزستان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: این فصل، زمان جوجه‌آوری و تخم‌گذاری بعضی از پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی استان خوزستان است و آشیانه‌های آن‌ها روی درختان و زمین، در زمان آتش‌سوزی آسیب خواهد دید و باعث از بین رفتن گونه‌ها و تخریب آشیانه‌ها می‌شود.

وی افزود: آتش علاوه‌ بر آسیب به جوجه‌آوری، باعث آسیب رسیدن به بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک کمتر و همچنین وابستگی به زیستگاه دارند، می‌شود.

اشرفی آلودگی شدید هوا، آلایندگی گازها در جو و از بین رفتن زیست‌مندان مفید خاک که در عمق ۲۰ سانتیمتری خاک وجود دارند و همچنین بذر و دانه‌های قابل رویش را از دیگر آسیب‌های آتش زدن کاه و کلش برشمرد.

وی با اشاره به آمار آتش‌سوزی های رخ‌داده در سه ماه اول امسال گفت: در این آتش‌سوزی‌ها، ۱۱۲ هکتار از مناطق جنگلی و بیش از ۳ هزار هکتار از تالاب‌های استان خوزستان دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تعداد وقوع حریق‌های سطح استان خوزستان در این مدت ۴۰ مورد گزارش شده که ۱۱ مورد مربوط به منطقه حفاظت‌شده شیمبار، ۲۲ مورد در مناطق جنگلی دز و کرخه و هفت مورد در تالاب هورالعظیم بوده است که همگی مهار  شده‌اند.

وی در خصوص امکانات مورد نیاز جهت اطفای حریق در استان خوزستان گفت: کلیه ادوات از قبیل تانکر آتش‌نشان، تانکر آب‌بر، روت فایر، دمنده، فلکسی بک و آتش‌کوب به صورت محدود در اختیار نیروهای محیط‌بان استان خوزستان قرار دارد و آن‌ها قادر هستند در زمان و محل‌های لازم از این تجهیزات استفاده کنند.

اشرفی تعداد نیروهای به کار گرفته شده در اطفای آتش‌سوزی‌های مناطق و تالاب‌ها در سه ماهه اول سال را ۷۸۰ نفر ساعت برشمرد.

وی از همکاری نیروها و جوامع محلی، تشکل‌ها و دوستداران محیط زیست، عوامل آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و هلال احمر در مهار آتش‌سوزی‌ها قدردانی و بر ضرورت وجود امکانات از قبیل بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیروها به مناطق صعب‌العبور و ادوات و ماشین‌آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش‌بر، تقویت نیروی انسانی و تقویت تجهیزات بیشتر در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ها تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌ به کشاورزان جهت پیشگیری از سوزاندن کاه و کلش، از معرفی ۹ نفر از عوامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی اشاره کرد.

وی بیان کرد: آتش‌سوزی‌های مناطق زیست محیطی در استان خوزستان عمدتا به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند. عوامل طبیعی شامل شرایط جوی، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت است و عوامل انسانی نیز شامل دو بخش عمدی و غیر عمدی است که بعضی از این عوامل ناشی از اختلافات بین کشاورزان و مرتع‌داران است که باعث از بین بردن مراتع یکدیگر می‌شوند و بعضی از عوامل ناشی از آتش‌سوزی کاه و کلش حاصل از زمین‌های کشاورزی و حضور گردشگران در مناطق جنگلی، ایجاد شعله‌های آتش و سرایت آن در منطقه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان محیط زیست آتش سوزی در جنگل ها مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان استان خوزستان مناطق جنگلی آتش سوزی ها کاه و کلش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدرضا علیمرادی اظهار کرد: پیرو بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان، سیلابی شدن رودخانه‌ها و سر ریز شدن بیشتر سدهای استان از جمله پیشین، زیردان و ادامه شرایط نامساعد جوی، استرس و تنش در حیات وحش به ویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) دور از انتظار نیست از این رو احتمال خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی وجود دارد.

وی بیان کرد: از ساکنان مناطق سیل زده درخواست می شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست سیستان و بلوچستان علیمرادی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به مردم توصیه می‌شود در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی