Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: یک کشتی جنگی روسی روز چهارشنبه به سمت یک ناو انگلیسی که حریم دریایی روسیه در آب‌های دریای سیاه را نقض کرده بود تیر اخطار شلیک کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «ساعت ۱۱:۵۲ دقیقه (به‌وقت محلی) بیست و سوم ژوئن (دوم تیر) ناو سلطنتی بریتانیایی "اچ‌ام‌اس دیفندر" که در حال عملیات در شمال شرق دریای سیاه بود، حریم مرزی را نقض کرده و سه کیلومتر وارد آب‌های تحت حاکمیت روسیه در "کیپ فیولنت" شد».

وزارت دفاع روسیه افزود، این کشتی به هشدارهای نیروهای روس درخصوص نقض حریم دریایی اعتنایی نکرد و «در ساعت ۱۲:۰۶ و ۱۲:۰۸ یک کشتی گشت مرزی اقدام به شلیک هشدار کرد. ساعت ۱۲:۱۹ یک جنگنده سوخو-۲۴ اِم، بمباران اخطار در مسیر اچ‌ام‌اس دیفندر انجام داد. در ساعت ۱۲:۲۳ اقدامات مشترک ناوگان دریای سیاه و نیورهای مرزی امنیت فدرال روسیه، اچ‌ام‌اس دیفندر را مجبور به ترک آب‌های سرزمینی روسیه کرد».

به نوشته اسپوتنیک، در همین راستا، وزارت دفاع روسیه، وابسته نظامی سفارت انگلیس در مسکو را احضار کرده و درخصوص این حادثه از وی توضیح خواست.

از سوی دیگر وزارت دفاع انگلیس در پیامی توئیتری مدعی شد ناو اچ‌ام‌اس دیفندر به‌ شکل مسالمت‌آمیز در آب‌های مجاور اوکراین در حرکت بوده و تیری از سوی ناوگان روسیه به سمت آن شلیک نشده است.

با این حال «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در تأیید این رویارویی، مدعی شد چنین حادثه‌ای نشان‌گر سیاست‌های تهاجمی و تحریک‌آمیز روسیه علیه کی‌یف و متحدان آن است.

امروز (چهارشنبه) روسیه به نیروهای آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخصوص برگزاری رزمایش در دریای سیاه هشدار داده بود از آن‌ها درخواست کرد برای حفظ ثبات در منطقه، به چندجانبه‌گرایی روی آورند. مسکو همچنین از کشورهای این حوزه درخواست کرد مشکلات خود را بدون کمک خواستن از قدرت‌های خارجی حل کنند.

 تقابل سوخوهای روسیه با تورنادوهای انگلیس بر فراز دریای سیاه

رسانه‌های انگلیسی از تقابل چند فروند جنگنده تورنادوی انگلیس با جنگنده‌های سوخوی روسیه بر فراز دریای سیاه و حریم هوایی رومانی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های انگلیسی از تقابل جنگنده‌های انگلیس با چند فروند جنگنده سوخوی روسیه بر فراز در یای سیاه خبر دادند.

به گزارش شماره چهارشنبه روزنامه «نورثرن اسکات» نیروی هوایی انگلیس مدعی شده که جنگنده‌های «سوخو-24» و «سوخو-30» روسیه روز سه شنبه برفراز دریای سیاه و حریم هوایی رومانی پرواز کردند. متعاقب این حادثه و اعلام اپراتورهای ایستگاه راداری رومانی، چند جنگنده تورنادوی انگلیس با پرواز از پایگاه «موری» اقدام به رهگیری جنگنده‌های روسیه کردند.

نیروی هوایی انگلیس مدعی شده که جنگنده‌های روسیه پیش از آنکه در معرض رویت جنگنده‌های تورنادوی انگلیس قرار بگیرند، منطقه را ترک کردند. نیروی هوایی انگلیس در قالب کمک به متحدان ناتو تاکنون چند بار وارد عمل شده است. نیروی هوایی رومانی خود مجهز به جنگنده‌های «میگ-21» ساخت روسیه و جنگنده «اف-16» ساخت آمریکاست.

وزارت دفاع روسیه تاکنون در زمینه ادعای انگلیس واکنشی نشان نداده است، اما در موارد مشابه جنگنده‌های روسیه همواره قوانین هوانوردی و بین‌المللی را در پروازهای خود رعایت کرده‌اند.

چندی قبل نیز وزارت دفاع روسیه  اعلام کرد که برای دور کردن یک فروند بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا، مجبور به اعزام جنگنده شده است. در این بیانیه وزارت دفاع روسیه در این زمینه  آمده است که یک فروند جنگنده «سوخو-۲۷»، هواپیمای بمب‌افکن «بی-۵۲اچ» متعلق به آمریکا را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرد.

روسیه بارها از پروازهای جاسوسی هواپیماهای آمریکا و ناتو خبر داده و تاکید کرده این گونه موارد منجر به تشدید تنش می‌شود.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: جنگنده روس وزارت دفاع روسیه فروند جنگنده نیروی هوایی فراز دریای دریای سیاه بر فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

دولت محافظه‌کار انگلیس سرانجام طرح اخراج پناهجویان افغانستانی به رواندا را تصویب کرد؛ طرحی که فعالان حقوق بشر می‌گویند غیرانسانی است، کارشناسان مهاجرت می‌گویند غیرقابل اجرا است و منتقدان حقوقی می‌گویند اعتبار این کشور درباره حاکمیت قانون را مخدوش می‌کند.

 این طرح در ماه جولای سال جاری آغاز خواهد شد و پرونده‌های پناهجویانی که از مسیرهای غیرقانونی خود را به انگلیس رسانده‌اند، از جمله نظامیان سابق و مترجمان همکار نیروهای انگلیسی، به رواندا اخراج خواهند شد.

این طرح ماه‌ها در پارلمان انگلیس تصویب نشد و نمایندگان خواستار اعمال اصلاحیه‌های در چند مورد بودند، اما پارلمان انگلیس در نهایت تصویب کرد رواندا کشور امنی برای این پناهجویان خواهد بود.

پیشتر مجلس اعیان انگلیس به معافیت نظامیان حکومت پیشین افغانستان و مترجمان سابق نظامیان انگلیسی از اخراج به رواندا رأی داده بود.

با این حال، برپایه این لایحه پناهجویانی که در فهرست انتقال به رواندا هستند، اگر در صورت اخراج به این کشور در معرض «خطر واقعی، قریب‌الوقوع و آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیر» قرار می‌گیرند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر کنند و دادگاه در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

گاردین به نقل از منابع در وزارت داخله انگلیس نوشت پناهجویان افغانستانی هم در صورتی که واجد شرایط برنامه جابه‌جایی و کمک‌ به افغان‌ها باشند، از فهرست اخراج به رواندا حذف خواهند شد.

گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل، از تصویب این طرح اخراج پناهجویان به رواندا انتقاد کردند و گفتند این لایحه «قانون اساسی و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌کند و علاوه بر این پناهجویان را در معرض خطر آینده ناامن قرار می‌دهد».

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • روسیه کنترل یک روستا دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • بشار اسد: روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین/ تصرف بخش های دیگری از خاک اوکراین توسط روسیه
  • روسیه یک منطقه دیگر دونتسک را آزاد کرد
  • فیلم/ تیمار و رهاسازی پرنده نادر غواص گلو سیاه در دریای خزر