Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فردا پنجشنبه، چند طرح ملی وزارت نفت با حضور آنلاین رئیس‌جمهور و وزیر نفت ‏افتتاح خواهد شد. طرح نخست، شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سیناست که به‌ منظور شیرین سازی برش سبک ترش و تبدیل آن ‏به محصولات با ارزش ‏افزوده بالاتر همچون رافینیت و ‏LPG‏ طراحی و ساخته شده و طرح دوم نیز، پروژه‌های گازرسانی در ۶ استان کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با راه‌اندازی پروژه شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا، علاوه بر این که ارزش ۲۰ درصد از خوراک اولیه این پتروشیمی به میزان ۵ درصد افزایش می‌یابد، استمرار تولید در ‏این پتروشیمی تضمین شده و در کنار آن، امکان تولید با ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی بوعلی، سالانه ۳۵۰ هزار تن برش سبک به ‏محصولاتی همچون گازمایع و رافینیت تبدیل خواهد شد.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران و بزرگترین تولید کننده محصولات آروماتیک در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه ۱۳۸۰ آغاز و واحد‌های تولیدی آن نیز در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.

این طرح حلقه اصلی زنجیره تامین برای صنایع پایین دستی در تولید پلیمر‌ها و شوینده‌ها، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است که ضمن دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی، امکانات صادراتی مناسبی مانند مخازن ساحلی و انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا را دارد.

خوارک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، شامل نفتا و میعانات گازی با مصرف هزار و ۷۱۸ هزار تن در سال از پالایشگاه‌های پارسیان، فجر جم و مناطق نفت خیز جنوب و همچنین بنزین پیرولیز با مصرف ۱۳۹ تن در سال از مجتمع پتروشیمی امیرکبیر است.

بیشتر بخوانید

توان تولید ۶ و نیم میلیون بشکه نفت را داریم/نباید با پول نفت یارانه و حقوق پرداخت کرد

در مجموع برای این مجتمع پتروشیمی، تولید محصولاتی مانند بنزن با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزارتن در سال برای مصارف استایرن مونومر و LAB،  گاز مایع (LPG) با ظرفیت تولید ۴۰ هزارتن در سال برای مصارف خوراک واحد‌های الفین، برش سبک نفتا با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزارتن در سال برای مصارف خوراک واحد‌های الفین،  برش سنگین نفتا با ظرفیت تولید ۴۹۹ هزارتن در سال برای مصارف سوخت، نفت سفید، LAB و حلال‌های صنعتی،  ریفرمیت با اکتان +۹۸ با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزارتن در سال برای مصارف سوخت یورو ۴، سوپر و معمولی، برنامه ریزی شده است.

این محصولات در داخل کشور به شرکت‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، شهید تندگویان، امیر کبیر، پارس و کارون ارسال می‌شود و مقصد صادراتی آن نیز، کشور‌های حوزه خاورمیانه و کشور‌های آسیای جنوب شرقی است که طرح شیرین‌سازی برش سبک که فردا به بهره برداری خواهد رسید، قرار است خوراک پتروشیمی‌های امیرکبیر و بندر امام (ره) را تامین کند.

جرئیات گازرسانی به ۶ استان

پروژه‌های گازرسانی در ۶ استان آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، کرمان، لرستان، خوزستان و فارس نیز شامل پروژه‌های گازرسانی به ۲۱ شهر و دو هزار و ۸۰۹ روستا با ۲۵۱ هزار و ۶۸۹ خانوار شهری و ۱۸۱ هزار و ۵۷۶ خانوار روستایی و همچنین چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری شش هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که فردا با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور و با حضور مسئولان شرکت ملی گاز ایران و مسئولان استانی از طریق ویدئوکنفرانس گشایش خواهند یافت.

براساس این گزارش، چهار واحد تأسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس شامل واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار صفاشهر ۸، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار بیدبلند۶، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار حسینیه ۶ و واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار فراشبند ۱۰ با شش هزار و  ۵۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت نفت گازرسانی پتروشیمی بوعلی سینا شیرین سازی برش سبک بندر امام خمینی مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳۸ طرح وزارت نفت در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار مهر، بابک دارابی ظهر شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مجموع در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۳۶ پروژه عمرانی و اقتصادی از محل مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تعریف شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری از محل مسوولیت‌های اجتماعی نفت، سهم اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ هزار میلیارد ریال است که با برنامه ریزی به پروژه‌های مشخص شده تخصیص داده خواهد شد.

دارابی افزود: اولویت تخصیص اعتبارات در حوزه طرح‌های آبرسانی، آموزش، بهداشت، راه روستایی و ورزش و جوانان است و طی دو سال گذشته، ۲۳۸ مورد از این طرح‌ها به بهره برداری رسیده است.

دارابی با بیان اینکه ۳۳۶ طرح در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور با اعتبار شش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این استان آغاز شد، گفت: این طرح‌ها شامل ۱۳۸ طرح عمران روستایی، ۷۸ طرح ورزشی، ۵۲ طرح آموزشی، ۲۵ طرح آبرسانی، ۱۵ طرح در حوزه راه، ۱۳ پروژه بهداشتی و ۱۵ پروژه در دیگر بخش‌ها است.

کد خبر 6083473

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!
  • پروژه خط ۱۴ اینچ تبریز _ ارومیه در آستانه بهره‌برداری
  • خط لوله فرآورده تبریز - خوی - ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری از ۶ پروژه خیران سلامت در خراسان شمالی تا شهریور
  • بهره برداری از فاز اول پایانه شرق تا پایان خرداد ۱۴۰۳
  • لحظه برخورد رعد و برق بر فراز آرامگاه بوعلی سینا
  • بهره برداری از هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی بهره برداری شده است
  • در تابستان امسال تنش آبی جوان‌رود حل می‌شود
  • ۲۳۸ طرح وزارت نفت در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید