Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@09:55:37 GMT

رکوردزنی تولید عسل توسط زنبوردار نهاوندی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۶۱۷۱

رکوردزنی تولید عسل توسط زنبوردار نهاوندی

سعید درویشی زنبوردار نمونه کشوری که سال گذشته با هدفگذاری و اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی ملکه مادر توانست با رکوردزنی برداشت ۱۲۰ تنی در سطح کشور در زمینه تولید عسل و مشتقات آن رتبه دوم را از آن خود کند، امسال با عزم و اراده مضاعف و بهره‌گیری از تجارب سال گذشته رکوردی دیگر را در برداشت عسل ثبت کرد که به نظر می‌رسد این بار بتواند علاوه بر کشور خود را سطح جهانی مطرح ساخته و الگوهای جدیدی از زنبورداری را به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زنبوردار نمونه اهل شهر برزول شهرستان نهاوند است و پشتکار و علاقه و ایمان به کارآفرینی طی ۱۳ سال گذشته توانسته تعداد کلونی‌های خود را از ۱۰ مورد به بیش از ۴ هزار مورد در سال جاری افزایش دهد و در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را بدست آورد.

درویشی سال گذشته با بهره‌گیری از یک سری برنامه های علمی اصلاح نژادی، هدفگذاری را برای ثبت رکورد جدید تولید عسل آغاز کرد و توانست با تولید ۱۲۰ تن عسل به این هدف خود دست پیدا کند و به عنوان زنبوردار نمونه استانی و سپس کشوری معرفی و جایگاه دوم را بدست آورد.

امسال با شروع کار برداشت عسل از مزارع زنبور شهرستان نهاوند، این زنبوردار نمونه هدفگذاری جدیدی را در زمینه برداشت عسل آغاز کرده و به دنبال آن است تا رکوردی دیگر را در مقایسه با سال گذشته بدست آورد و بر این اساس پیش‌بینی برداشت نزدیک به یک هزار تن عسل را در دستور کار خود قرار داده است.

سعید درویشی در این رابطه به فارس می گوید: کار برداشت عسل از اوایل هفته جاری آغاز شده که با توجه به کارهایی که در زمینه اصلاح نژاد ملکه مادر صورت گرفته به طور میانگین از هر قاب سه کیلو عسل برداشت داشته‌ام.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه برخی کندوهایی که در اینجا وجود دارد دارای پنج طبقه هستند میزان تولید عسل آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوست که در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است.

این زنبوردار نمونه کشوری با اشاره به اینکه میانگین برداشت عسل از هر کندو در کشور ۱۰ کیلو است که این متوسط در نهاوند و توسط بنده چندین برابر میانگین کشوری است عنوان می‌کند: یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید و مرغوبیت عسل مزارع زنبور ما طبیعت مناسب و آب و هوایی است که در شهرستان وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: نهاوند قطب اصلی گشنیز کشور است، این گیاه شهد بسیار خوبی را داراست که جنبه دارویی دارد و زنبور با نشستن روی آن عسل خوبی را تولید می‌کند که وجود این عامل موفقیت ما را بیشتر کرده است.

درویشی به دیگر زمینه‌های موفقیت خود در سطح شهرستان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: از دیگر عوامل موفقیت تولید عسل با کیفیت نهاوند وجود گون‌های زیادی است که در مراتع نهاوند از جمله گرین و گاماسیاب وجود دارد و ظرفیت بی‌نظیری برای پرورش زنبور و تولید عسل را ایجاد کرده است.

وی اضافه می‌کند: عسل این منطقه آن قدر باکیفیت است که کارخانه‌های بسته‌بندی عسل در استان اصفهان مانند شهرستان خوانسار حاضرند برای خرید شهد گون نهاوند پیش‌پرداخت یا مساعده دهند تا عسل‌های تولیدی زنبورستان‌های نهاوند را به دست آورند.  

اصلاح نژاد ملکه مادر مساوی با افزایش تولید عسل

این زنبوردار نمونه کشوری اصلاح نژاد ملکه مادر را از مهمترین برنامه‌های انجام شده خود برای افزایش تولید عسل عنوان کرده و می‌گوید: اصلاح نژاد ملکه مادر از دو نژاد «کردوان» و «کارنیکا» صورت می‌گیرد که نیازی به تغذیه شکر ندارند و هنگام برداشت عسل بسیار آرام‌ هستند به گونه‌ای که حتی در باغچه منزل هم قابل نگهداری‌اند.

وی با بیان اینکه با اصلاح این نژاد در سال دو مرحله برداشت عسل از آنها انجام می‌شود ادامه می‌دهد: در این روش از یک کندو با ۱۰ قاب کامل بهاره می‌توان سه کندو به عنوان بچه مصنوعی تکثیر کرد در حالی که در روش سنتی و تجربی از یک کندو نمی‌توان بیش از یک بچه گرفت ضمن اینکه تمام بچه‌‌های مصنوعی تولید شده با توجه به بافت گیاهی شهرستان در فصل برداشت، عسل تولید می‌کنند.

درویشی می‌گوید: زنبوردار نباید هنگامی که زنبور در حال رشد است اقدام به بچه‌گیری کند زیرا این کار باعث می‌شود میزان تولید عسل پایین بیاید بنابراین بهترین زمان تکثیر مصنوعی در این شهرستان خردادماه است.

وی عنوان می‌کند: بنده با شناختی که از وضعیت منطقه و همچنین شرایط بچه‌گیری دارم توانسته‌ام در کنار سایر عوامل زمینه های افزایش تولید عسل را فراهم کنم، البته در کنار این عوامل نباید از تجربیات سالهای گذشته غافل شد.

این کارآفرین نهاوندی با بیان اینکه با خواست خدا و حمایت مسئولین امسال بدنبال آن هستم در سطح کشور به حق واقعی خودم یعنی برترین زنبوردار کشور برسم، با گریزی به تولید دیگر مشتقات زنبور عسل می‌گوید: بجز تولید عسل برداشت ژل رویال ، گرده گل، بره موم از دیگر مشتقاتی است که از فعالیت زنبورداری به دست می آید که بسیار سود آور بوده و می تواند انگیزه خوبی را برای زنبور داران ایجاد کند.

وی در این رابطه می‌افزاید: با توجه به اینکه سال گذشته از هر کندو به طور میانگین ۵۰۰ گرم بره موم برداشت کرده‌ام امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تولید عسل با یاری خدا میانگین تولید این محصول را به ۷۰۰ گرم که معادل میانگین جهانی است برسانم.

درویشی با اشاره به فروش ملکه زنبورعسل به سایر زنبورداران عنوان می‌کند: سال گذشته تعداد ۸ هزار ملکه باکره و یک هزار ملکه جفت خورده به متقاضیانی در استانهای لرستان، اصفهان، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان غربی، کردستان و ایلام فروخته شده است .

نبود داروخانه و آزمایشگاه از مشکلات صنعت زنبورداری

به منظور توسعه زنبورداری و بالا بردن تولید عسل که منجر به ارزآفرینی به ویژه در شرایط تحریم برای کشور است باید امکانات و حمایت لازم از این بخش صورت گیرد تا بتوان علاوه بر بالا بردن میزان تولید و کیفیت مقدمات صادرات آن فراهم و این صنعت را سال به سال گسترش داد. 

در این زمینه درویشی با اشاره به شرایط شهرستان بیان می‌کند: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که هنوز آزمایشگاه تشخیص ساکاروز عسل در سطح استان وجود ندارد و ما مجبوریم به سایر استان‌ها مراجعه کنیم که این مساله برای ما مشکلاتی را به وجود می‌آورد. 

وی ادامه می‌دهد: عدم وجود داروخانه تخصصی برای تشخیص بیماری و درمان زنبور، نبود فروشگاه خرید لوازم زنبورداری، گران بودن دارو، هزینه سنگین تامین شکر برای زنبورداری از دیگر مشکلاتی است که در سطح شهرستان وجود دارد.  

این زنبورداری نمونه کشوری در این خصوص می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی زنبورداران شهرستان این است که برخی زنبورداران سایر شهرها و استان‌های کشور بدون مجوز وارد نهاوند شده و در مناطق مختلف مستقر می‌شوند که همین مساله با توجه به لزوم رعایت فاصله بین زنبورداران باعث بروز مشکل برای ما می‌شود که لازم است به این مساله نیز توجه شود.

مشاوره رایگان و آموزش زنبورداری 

وی آموزش و مشاوره رایگان به سایر زنبورداران را از جمله برنامه‌های خود برای توسعه زنبورداری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به نتیجه مثبتی که از این کار گرفته‌ام به افرادی که مراجعه کرده و یا با من تماس می‌گیرند مشاوره رایگان می‌دهم و آنها را برای تولید عسل مرغوب‌تر و بالا رفتن تولید راهنمایی می‌کنم که تاکنون در این زمینه چند نمونه از شهرهای همجوار با من تماس داشته و مشاوره گرفته‌اند.  

درویشی افزود: با توجه به اینکه امروز برای توسعه کشور و حرکت به سمت تولید لازم است قشر جوان و نوجوان را کارآفرین و تولیدکننده تربیت کنیم در این راستا طی یک سال گذشته در راستای آموزش زنبورداری برای داوطلبین و علاقمندان همکاریهایی را با مرکز فنی و حرفه ای شهرستان داشته و کلاسهایی را برگزار کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: طی هماهنگی با هلال احمر نهاوند چندین دوره آموزشی در این مرکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده و طی یک سال گذشته ۱۰۰ نفر از جوانان مشتاق آموزش لازم را فراگرفته و ۲۰ خانوار نیز کندو خریداری کرده و وارد فعالیت زنبورداری شده‌اند.

اشتغالزایی برای جوانان بیکار منطقه   

این زنبوردار نمونه که تولید سالانه‌اش در سال گذشته به ۱۲۰ هزار تن رسیده اشتغال به کار تعدادی از جوانان را از جمله انگیزه‌های خود برای توسعه این فعالیت اقتصادی عنوان کرده و ادامه می‌دهد: در حال حاضر هشت نفر به طور مستقیم در این زمینه فعالیت دارند که این تعداد هنگام برداشت محصول تا ۲۰ نفر نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این افراد دیگری نیز بصورت غیر مستقیم در این فرایند مشغول فعالیت خواهند شد که این مساله برای من خیلی مسرت‌بخش بوده و خداوند را شاکرم این فرصت را فراهم ساخته که چندین خانوار از این طریق امرار معاش کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز در رابطه با فعالیت‌های زنبورداری در نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند به واسطه آب و هوای مساعد و کوهستانی بودن منطقه، برخورداری از مراتع با کیفیت و مرغوب زمینه مناسبی برای پرورش زنبور دارد، علاوه بر آن رونق کشاورزی به ویژه برخی گیاهان خاص مانند گشنیز باعث شده از ظرفیتی بی‌نظیر برای زنبورداری برخوردار شود.

کریم حاج باباعلی ادامه داد: این شهرستان با توجه به موقعیت مناسب کشاورزی و جغرافیایی یکی از مراکز عمده تولید عسل استان است به گونه‌ای که با تولید یک‌هزار و ۲۰۰ تن در سال گذشته یعنی بیش از ۳۰ درصد از مجموع تولید استان در جایگاه نخست قرار دارد و علاوه بر این به لحاظ میزان بهره‌بردار و تعداد کندو نیز رتبه اول را داراست.

وی افزود: عسل نهاوند به علت تنوع کشت‌های کلزا، گشنیز، آفتابگردان و باغ‌های بی‌شمار بهترین کیفیت عسل استان همدان را دارد و با توجه به تنوع گیاهی، وجود گونه‌های گیاهان دارویی، غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به علت عدم استفاده از کود و سم از مرغوبیت خوبی برخوردار بوده و کیفیت بالایی دارد.  

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در خصوص اقدام سعید درویشی برای ثبت رکورد جدید از تولید عسل گفت: این زنبوردار نمونه با بهره‌گیری از دانش روز و اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل توانست از ۳ هزار و ۵۴۰ کلونی طی دو مرحله برداشت بهاره و پائیزه نزدیک به ۱۲۰ هزار تن عسل تولید کرده و به عنوان زنبوردار نمونه استانی معرفی شد که در نهایت توانست در کشور رتبه دوم برترین زنبورداران را بدست آورد.

وی گفت: این زنبوردار امسال نیز ضمن افزایش تعداد کلونی‌های خود به ۴ هزار مورد توانسته با ادامه برنامه های اصلاحی که در سطح ملکه زنبور عسل ایجاد کرده میزان برداشت خود از هر کندو را به ۵۰ تا ۷۰ کیلو رسانده و در مقایسه با سال گذشته طی دو نوبت برداشت رکورد بی نظیری را در سطح کشور به ثبت برساند.

حاج‌باباعلی اضافه کرد: از دیگر اقدامات این زنبوردار خوش‌ذوق نهاوندی کمک در اسکان قانونی و رعایت فواصل زنبورداران مهاجر در بخش زرین‌دشت در سال جهش تولید است. 

با توجه به پتانسیل بالای نهاوند برای تولید عسل مرغوب به نظر می‌رسد وجود یک کارخانه فرآوری عسل با برند مشخص و صنایع بسته‌بندی در این شهرستان ضروری است و می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی زمینه ارزآوری از طریق صادرات آن برای کشور فراهم کند، تحقق این انتظار دور از دسترس نبوده و می‌تواند از محورهای توسعه شهرستان، مد نظر مسئولین امر قرار گیرد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: زنبوردار نمونه افزایش تولید عسل برداشت عسل ادامه می دهد نمونه کشوری سال گذشته بدست آورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست

ایسنا/یزد رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست از صرفه‌جویی بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی این اداره در یک سال گذشته خبر داد.

مهدی حیدری با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان‌ها، گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، تعداد ۴۵ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد و همچنین ۲۵ مورد تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه‌های مجاز صورت گرفت که این امر صرفه‌جویی بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب را در یک سال گذشته در پی داشت.  

وی با بیان اینکه تعداد ۲۵ حلقه چاه غیر مجاز پر شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، تعداد ۱۱ مورد ادوات حفاری غیر مجاز توقیف شد و همچنین ۴۱ مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه‌های مجاز دارای تخلف و ۳ مورد کشیدن منصوبات غیر مجاز انجام شد.   

حیدری با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی  و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست با بیان اینکه ۲۱۹ مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، ابراز کرد: ۵۹ مورد مجوز تأمین آب برای واحدهای صنعتی، خدماتی و دامی با حجم بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب برای این دو شهرستان صادر شده است.  

وی همچنین به وضعیت خوب این دو شهرستان در نصب کنتور های هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ۷۷ در صد از چاه‌های صنعتی و ۹۹.۸درصد از چاه‌های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد.   

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست افزود: هزار و ۲۱۸ مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتور های هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین ابراز کرد: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسئولین در حفاظت بیشتر از منابع آب، تعداد ۲ جلسه شورای حفاظت از منابع آب و ۴ جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد، حیدری در پایان به بهسازی و ترمیم بندهای خاکی و لایروبی بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ متر از رودخانه های این دو شهرستان اشاره کرد و گفت: عملیات لایروبی رودخانه مرکزی چاهک به طول ۱۴۰۰ متر، رودخانه چنارناز به طول ۲۰۰ متر و رودخانه مروست به طول ۳ هزار و ۲۵۰ متر انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۹۹ درصد مسافران نوروزی از سفر به اصفهان راضی هستند/ رکوردزنی باغ گل‌ها در آمار بازدیدها
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • برگزاری مراسم احیای شبهای قدر در ۱۰۰ نقطه شهری و روستائی نهاوند
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • کشف، ضبط و معدوم سازی ۱۹ تن مواد خام دامی در نهاوند
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در نهاوند
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در جنوب کرمان، الگوی موفق جهش تولید