Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "ایندیپندنت"، دانشمندان اعلام کرده اند که براساس مطالعات جدید، گرده افشانی درختان ممکن است باعث انتشار سریع‌تر ذرات منتقل شده در هوا از ویروس کرونا شود که این امر پایبندی به قانون فاصله اجتماعی و فاصله دو متر حتی در فضای باز را ضروری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذرات ویروسی که پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده در هوا معلق می‌شوند، می‌توانند به ذرات گرده‌ای درختان که به واسطه نسیم پخش می‌شوند متصل شوند. هنگامی که شخصی این گرده را استشمام می‌کند، خطر انتقال ویروس از طریق هوا، به ویژه در محیط‌های شلوغ وجود دارد.

این مطالعه نشان داده است که وجود گرده به طور قابل توجهی بر بار ویروس موجود در هوا تأثیر می‌گذارد و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

هر دانه گرده می‌تواند صد‌ها ذره ویروس را حمل کند و هر درخت به تنهایی می‌تواند ۱۵۰۰ دانه گرده را در هر متر مکعب در هوا آزاد کند.

این مطالعه که به رهبری دابوک و دیمیتریس دریکاکیس از دانشگاه نیکوزیا در قبرس انجام شده، نشان می‌دهد که بین میزان ابتلا به ویروس کرونا و غلظت گرده‌ها در هوا رابطه وجود دارد.

نویسندگان این مطالعه با استفاده از مدل سازی یارانه‌ای برای تقلید حرکت گرده از درخت بید در یک روز معمولی بهاری دریافتند که گرده‌های حامل ویروس کرونا در ۵۰ متر دمیده و در کمتر از یک دقیقه از جمعیت ۱۰۰ نفری عبور می‌کنند.

این دو دانشمند هشدار دادند که گرده گل در فاصله بیشتری منتشر می‌شود و از این رو به مردم پیشنهاد می‌کنند از گردهمایی در کنار گیاهان یا درختانی که در فصل گرده افشانی بسیار فعال هستند پرهیز کنند.

نویسندگان گفتند که تأثیر گرده در شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که قانون فاصله اجتماعی تا دو متر در بسیاری از کشور‌های جهان، از جمله انگلستان، ممکن است کافی نباشد.

آن‌ها استدلال کردند که برای مدیریت بهتر خطرات عفونت با ویروس کرونا باید دستورالعمل‌های جدید مرتبط با سطح گرده گل معرفی شود.

بیشتر بخوانید

هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص اوضاع کرونا در آفریقا شیوع گونه‌های جدید کرونا تفاوتی با کرونای اصلی ندارد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرده افشانی ویروس کرونا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر زمین یک لحظه نچرخد، چه می‌شود؟

کمتر پیش می‌آید که کسی به این موضوع فکر کند، اما زمینی که ما روی آن ایستاده‌ایم با سرعتی برابر ۱۶۷۰ کیلومتر بر ساعت درحال چرخیدن است، اما در صورت توقف چرخش حرکت زمین چه بر سر آن می‌آید.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، دانشمندی انگلیسی با اشاره به این سرعت بالا و نامحسوس چرخش زمین، به بررسی عوارض مخرب موقعیتی پرداخته که زمین از چرخیدن بازایستد. به گفته مایکل‌استیونس، اگر زمین ناگهان از چرخش باز ایستد، اتمسفر به چرخش خود در مناطق استوایی با سرعت چرخش زمین ادامه خواهد‌داد.

به نقل از دیلی میل، به این شکل بیشتر انسان‌های زمین دچار مرگی هولناک خواهند شد، زیرا همه‌چیز، حتی اجسامی که در هوا شناورند، با سرعتی برابر هزار و ۶۷۰ کیلومتر بر ساعت در مسیری بالستیکی پرتاب خواهند شد.

استیونس می‌گوید در این موقعیت همه‌چیز به‌سمت شرق پرتاب شده و بدن انسان به گلوله‌ای مشابه گلوله کالیبر ۹ تبدیل خواهد‌شد. افرادی که بتوانند به شکلی از این مهلکه جان به‌در ببرند، باید با باد‌هایی بسیار سهمگین مقابله کنند که همه‌چیز را در مسیر خود نابود می‌کنند. فه گفته استیونس، این باد‌ها از شدتی برابر باد ناشی از انفجار بمب اتمی برخوردار بوده و توفانی جهانی با ابعادی غیرقابل پیش‌بینی ایجاد خواهند‌کرد که از عواقب آن آتش‌سوزی‌های عظیم و زمین‌لغزه‌های وسیع خواهد‌بود.

در این میان میدان مغناطیسی زمین از بین رفته و ساکنان زمین در معرض انبوهی از تشعشعات یونیزه شده قرار خواهند گرفت. همچنین توقف چرخش باعث خواهد شد سیاره زمین به‌یک کره کامل تبدیل شود و همین پدیده ساده، باعث تغییر سطح اقیانوس‌ها شده و بخش بزرگتری از زمین را آب فرا خواهد‌گرفتو سیل بسیاری از شهر‌های زمین را نابود خواهد‌کرد.

از دیگر عوارض توقف چرخش سیاره این است که نیمی از سال روز و نیمی از سال شب خواهد بود. به گفته ناسا، تغییر سالانه در موقعیت خورشید در این شرایط تنها براساس حرکات فصلی خورشید مطابق با مدار زمین و چرخش محوری آن خواهد بود.

با حرکت روی خط ثابت عرض جغرافیایی زمین، دیده می‌شود که ارتفاع خورشید در آسمان افزوده و یا کاسته خواهد‌شد، همانطور که اکنون در مقیاس روزانه این تغییر ارتفاع دیده می‌شود. به گفته ناسا، چنین رویدادی اگرچه بسیار هولناک به‌نظر می‌آید، اما احتمال وقوع آن تا چند میلیارد سال آینده عملا صفر خواهد‌بود.

tags # زمین سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • سرعت چرخش زمین کم شده است؟
  • آغاز گرده‌افشانی نخیلات خرما در سراوان
  • گرده افشانی نخیلات آبادان آغاز شد
  • آغاز عملیات گرده افشانی نخلستان‌های آبادان
  • اگر زمین یک لحظه نچرخد، چه می‌شود؟
  • آغاز گرده افشانی نخیلات در هندیجان
  • تاثیر زنبور عسل در افزایش محصولات باغی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز عملیات گرده‌افشانی در نخیلات آبادان