Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@22:48:31 GMT

چگونه پارگی کیست تخمدان را اعلام کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۶۸۶۰

چگونه پارگی کیست تخمدان را اعلام کنیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین، علائم کیست تخمدانی پاره شده معمولاً با روش‌های قدیمی درمان می‌شود مثلاً با دارو‌های آزاد و مسکن بدون تجویز پزشک و استراحت کردن. در برخی از موارد پارگی کیست تخمدان باعث بروز عوارض جدی می‌شود که نیازمند جراحی هستند. اگر علائمتان شدید شد و یا با تب همراه شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ممکن است نشانه‌ی مشکلات سلامتی دیگری هم باشد.

انواع کیست‌های تخمدانی:

تفاوت در نوع کیست تخمدانی می‌تواند باعث درد و احساس‌های متفاوتی شود برخی از انواع کیست‌ها عبارتند از:

کیست‌های عملکردی:

اگرچه که به کیست‌های تخمک‌گذاری مرتبط می‌شوند. این نوع از کیست‌ها رایج‌ترین نوع کیست هستند که معمولاً علائمی ندارند. می‌توانند شکل کیست‌های فولیکولی را بگیرند (در فولیکول کیسه‌های کوچک در تخمدان رشد می‌کنند) و یا به کیست جسم زرد تبدیل می‌شوند که پس از آزاد شدن تخمک رشد می‌کنند.

کیست‌های در مویید یا تراتوما:

این نوع از کیست‌ها از همان بدو تولد حضور دارند شامل بافت‌های دیگری مانند مو استخوان دندان یا پوست می‌شوند. آن‌ها خیلی کمیاب هستند از هر 100000 زن 10 نفر به این نوع کیست مبتلا می‌شوند.

کیست دنوما:

این نوع کیست بر روی سطح تخمدان شکل می‌گیرد و معمولاً حاوی مایعات یا بافت درون تخمدان است.

کیست‌های استر رحم:

این نوع از کیست‌ها معمولاً پر از خون هستند و بر روی بافت خارج از رحم رشد می‌کنند.

نشانه‌های پارگی کیست تخمدان چیست؟

پارگی کیست تخمدان می‌تواند باعث درد ناگهانی در قسمت لگنی شود. این درد معمولاً تندوتیز است و در سمت راست قسمت پایین حس می‌شود. اما کیست‌های نابجایی استر رحم در دو سمت حس می‌شوند. شما ممکن است در هنگام انزال و یا تمرینات ورزشی احساس درد کنید.

درد ناشی از پارگی کیست تخمدان معمولاً نیمه‌شب در چرخه قاعدگی حس می‌شود. پارگی انواع مختلف کیست می‌تواند باعث بروز درد در زمان‌های مختلفی از چرخه قاعدگی می‌شود.

علاوه بر درد پارگی کیست تخمدان علائم مختلفی دارد مانند:

•    خونریزی از واژن

•    حالت تهوع

•    استفراغ

•    حساسیت در قسمت شکم و لگن

•    ضعف

•    احساس بی‌حالی

•    تب

•    افزایش درد هنگام نشستن

•    احساس پری و سنگینی در قسمت لگن

•    درد شانه‌ها اگر خونریزی زیادی داشته باشید

کیست‌های تخمدانی چه هستند؟

کیست‌های تخمدانی کیسه‌هایی هستند مملو از مایعات که در تخمدان وجود دارند. بیشتر کیست‌های تخمدانی زمانی شروع به تشکیل می‌کنند که شروع تخمک‌گذاری است. کیست‌های تخمک‌گذاری در زنانی که در سن بچه‌دار شدن هستند رایج هستند. بیشتر آن‌ها مضر نیستند و علائمی ندارند و پس از گذشت چند هفته خودشان از بین می‌روند.

کیست‌های تخمدانی طبیعی هستند!

توقع می‌رود که زنان در هر چرخه قاعدگی‌شان کیستی داشته باشند. شاید سه یا چهار کیست در تخمدان رشد کنند اما یکی خیلی بزرگ می‌شود و پرازآب و داخل آن تخمک است.

اواسط چرخه قاعدگی کیست می‌ترکد و تخمک آزاد می‌شود. بقایای کیست خودشان از بین می‌روند. این اتفاق هر ماه رخ می‌دهد تا زن باردار شود. پس پارگی کیست بخشی طبیعی از هر چرخه قاعدگی است. برخی از زنان خروج مایعات از کیست را همراه با درد و ناراحتی حس می‌کنند که به آن درد میانه چرخه می‌گویند.

اما در برخی موارد پارگی دیوار کیست باعث پارگی رگ می‌شود و منجر به خونریزی می‌شود. گاهی این خونریزی در حفره شکمی صورت می‌گیرد و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

چه چیزی باعث پارگی کیست تخمدان می‌شود؟

بیشتر کیست‌ها کیست‌های عملکردی هستند که بخشی طبیعی از چرخه زنان هستند و معمولاً خوش‌خیم هستند و منجر به سرطان نمی‌شوند. اما انواع دیگر کیست تخمدان مانند کیست نابجایی استر رحمی طبیعی نیستند. دقیقاً چرا پارگی کیست‌ها شناسایی نمی‌شوند. اکنون به برخی از دلایل خطر می‌پردازیم:

-    احتمال اینکه دچار پارگی کیست تخمدان در فردی که سابقه کیست تخمدان و یا پارگی کیست تخمدان دارد بیشتر است.

-    کیست می‌تواند بعد از ورزش سنگین و یا انزال پاره شود.

-    کیست‌های بزرگ راحت‌تر پاره می‌شوند.

آزمایش زنانه بدهید تا از وضعیت کیست خودآگاه شوید و هم چنین از موارد خطر آن.

سرطان چطور؟

تصویر‌های سونوگرافی به شناسایی کیستی ساده مانند کیست تخمک‌گذاری با کیستی پیچیده‌تر کمک می‌کنند. کیست‌های پیچیده می‌توانند باعث سرطان تومور بدخیم شوند. درکل تومور‌های بدخیم این قابلیت را دارند که توسط سونوگرافی رؤیت شوند. اما این ساختار بدان معنا نیست که تومور حتماً بدخیم است.

زمانی که سونوگرافی توده تخمدان را پیدا می‌کند از طریق دستورالعمل‌هایی خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده مشخص می‌شود.

اگر نیاز باشد شما باید عمل جراحی انجام دهید برای برداشتن توده.

کیست‌های تخمدانی بدخیم در میان زنان جوان کمتر رایج است. بر اساس تحقیقات 5 تا 10 درصد کسانی که به عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند 13 تا 21 درصد کیستشان بدخیم بوده است.

کیست‌های تخمدانی پاره شده چگونه درمان می‌شوند؟

اگر درد شدید لگنی داشتید سریعاً به پزشک و یا اورژانس مراجعه کنید. احتمالاً پزشکتان از پیشینه بیماری‌تان می‌پرسد و برایتان آزمایش تجویز می‌کند. شما ممکن است چندین نوع آزمایش انجام دهید تا علت درد شما تشخیص داده شود که همه آن‌ها برای تشخیص کیست تخمدانی رایج نیستند.

این آزمایش‌ها شامل:

•    آزمون بارداری

•    کامل کردن آزمایش خون

•    آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت

•    سونوگرافی از قسمت لگن

•    تصویر‌برداری سی تی و یا  MRI

•    جراحی لاپاروسکوپی

سونوگرافی نیز می‌تواند پارگی کیست تخمدان را نشان دهد اگر در قسمت لگنی توده‌ای یا مایعات دیده شود. کیست معمولاً خودش بعد از پارگی از بین می‌رود. اما تصویر‌برداری به‌تنهایی کافی نیست و دکتر برای تشخیص قطعاً آزمایشات دیگری نیز تجویز می‌کند.

پارگی کیست‌ها با عارضه و بدون عارضه:

در بیشتر موارد پارگی کیست‌های تخمدانی بدون عارضه معمولاً با معاینه پزشکی و دارو‌ها درمان می‌شوند.

این کیست‌های عملکردی معمولاً در این دسته هستند. اگر کیست پاره شده عوارض داشته باشد برای مثال خونریزی شدید و بدون وقفه دکتر شما احتمالاً از شما می‌خواهد که برای درمان و معاینه به بیمارستان مراجعه کنید. زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنید آن‌ها:

-    آن‌ها علائم حیاتی شمارا چک می‌کنند و نسبت سلول‌های خونی به حجم خون شمارا می‌سنجند (هماتوکریت)

-    آن‌ها تصویر‌برداری از داخل بدن را تکرار می‌کنند برای چک کردن خونریزی داخلی و همچنین فاصله استر شکمی با دیگر اعضای داخلی بدن.

اگر به جراحی نیاز داشته باشید، در برخی موارد جراحی لاپاروسکوپی برای جلوگیری از خونریزی تجویز می‌شود. برخی موارد دیگر که مشخص می‌کند فرد به جراحی نیاز دارد:

-    کیست‌های بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر بسته به نوع کیست

-    درد‌های مداوم

-    پیداکردن توده‌هایی که خوش‌خیم نیستند

برخی از کیست‌های بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر همیشه برای برداشته شدن نیاز به جراحی ندارند.

برخی از کیست‌ها می‌توانند به‌راحتی کنترل شوند اگر فرد یائسه باشد. درگذشته پارگی کیست تخمدان همراه با خونریزی و فشارخون پایین را با جراحی درمان می‌کردند.

اما به نوع کیست بستگی دارد. بسیاری از کیست‌های تخمدان به علت پیشرفت در فناوری تصویربرداری در همان مراحل اولیه شناسایی می‌شنود. در برخی از انواع کیست پزشک برای شما داروی خوراکی جلوگیری از تخمک‌گذاری می‌کند و از تشکیل کیست جلوگیری می‌کند.

عوارض کیست تخمدانی درمان نشده چیست؟

در بیشتر موارد کیست‌های پاره شده عملکردی خودشان از بین می‌روند و احتمالاً شما اصلاً از وجودشان باخبر نمی‌شوید. اگر شما درد و یا دیگر علائم را داشتید بهترین گزینه این است که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

نادیده‌گرفتن علائم باعث ایجاد عوارض زیر می‌شود:

اگر کیست شما خونریزی هم داشته باشد احتمالاً دچار ازدست‌دادن خون می‌شوید

پارگی در کیست نابجایی آستر رحم با خونریزی زیادی همراه است

اگر عفونت دارید احتمال گسترش آن وجود دارد. پارگی کیست در مویید باعث التهاب صفاق یا التهاب میان دوراه می‌شود. این وضعیت می‌تواند دائمی شود اگر درمان نشود.

کیست پاره شده می‌تواند شمایلش مانند پیچ خوردگی تخمدان و یا کلاً پیچ خوردگی شود. پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می‌دهد که تخمدان تاب بخورد و خون‌رسانی به آن مختل شود. این می‌تواند باعث شود که شما به‌صورت اورژانسی تخمدان خود را بردارید.

دلایل درد‌های شکمی و لگنی

درد در منطقه شکم و لگن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد مانند گوارشی و گاز شکمی.

برخی علائم دیگر و متفاوت که باعث پارگی کیست تخمدان می‌شوند:

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخم بالغ شده در خارج از رحم رشد می‌کند. این شرایط می‌تواند درد تندوتیزی در ناحیه لگنی همچنین شانه‌هایتان و گردنتان ایجاد کند. علائم دیگر شامل:

-    حساسیت پستان

-    حالت تهوع

-    خونریزی واژنی

-    گیجی

-    منگ شدن سر

-    احساس ضعف

-    فشار مقعدی

اگر حاملگی خارج از رحم درمان نشود نیازمند درمان اورژانسی می‌شود.

آپاندیس

التهاب آپاندیس را آپاندیسیت می‌گویند که معمولاً باعث درد شکمی می‌شود. این درد در قسمت پایین سمت راست شکم حس می‌شود. این درد با گرفتگی ملایم آغاز می‌شود. علائم دیگر شامل:

-    تورم در همان منطقه

-    مشکلات گوارشی

-    یبوست

-    اسهال

آپاندیسیت نیازمند درمان اورژانسی است.

نابجایی آستر رحم

نابجایی آستر رحم یعنی رشد بافتی از آستر رحم در خارج از رحم. این موضوع باعث التهاب و درد در قسمت لگنی می‌شود. همچنین شما احتمالاً این موارد را تجربه می‌کنید:

-    عادت ماهانه دردناک

-    گرفتگی قبل و بعد از عادت ماهانه

-    خونریزی شدید در طول عادت ماهانه

-    اجابت مزاج دردناک

-    درد پایین کمر

نابجایی آستر رحم موقعیتی عروقی است که معمولاً با درمان می‌تواند کنترل شود. احتمالاً به جراحی نیازمند است.

سندروم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر زمانی رخ می‌دهد که کولن تحریک شود. این باعث درد‌های دوره‌ای شکمی می‌شود که در شدت متفاوت هستند. داشتن روده تحریک‌پذیر درد را تسکین می‌دهد. این علائم در طول قاعدگی و بارداری بیشتر می‌شوند. دیگر علائم شامل:

-    یبوست و اسهال

-    نفخ و گاز شکم

-    گرفتگی

-    سندروم روده تحریک‌پذیر موقعیتی عروقی است که با درمان علائم آن از بین می‌رود.

بیماری روده التهابی

التهاب روده التهابی طولانی‌مدت است از دستگاه گوارش که باعث درد معده می‌شود. بیماری کرون و کولیت زخمی دو نوع از بیماری التهاب روده هستند که قسمت‌های مختلفی از دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند. دیگر علائم شامل:

-    گرفتگی و نفخ

-    اسهال

-    خونریزی از زخم

-    مدفوع خونی

-    از دست‌دادن وزن

-    آنمی

-    از دست‌دادن اشتها

-    تب

-    خستگی

این بیماری التهاب روده ارثی نیز است و با درمان کنترل می‌شود.

سندروم مثانه دردناک

این بیماری التهاب عروقی ماهیچه‌های مثانه است که باعث درد در ناحیه لگن و شکم می‌شود. این درد همراه با سوزش شدید است. این بیماری زنان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد تا مردان را. علائم دیگر شامل:

-    تکرر ادرار

-    احساس تکرر ادرار

درمانی برای سندروم مثانه دردناک وجود ندارد فقط علائم را می‌توان درمان کرد.

بیماری التهاب لگنی

بیماری التهاب لگنی نوعی عفونت باکتریایی است که اندام‌های تولیدمثلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد درد در قسمت پایین شکم می‌شود. علائم دیگر شامل:

-    درد در هنگام رابطه جنسی

-    ادرار دردناک

-    ترشحات بدبو واژنی

-    خونریزی

-    استفراغ

-    احساس ضعف

-    تب

بیمار التهاب لگنی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر علائم شدیدی مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید برای جلوگیری از گسترش عفونت. توجه به این نکته مهم است که عفونت لگنی می‌تواند در اثر بیماری‌های مقاربتی باشد که تأثیر زیادی بر روی باروری دارد.

خیلی مهم است که اگر علائم بیماری‌های مقاربتی را تجربه می‌کنید درمان شود و مطمئن شوید که شریک جنسی‌تان درمان شده است. برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی از سد‌های محافظتی استفاده کنید.

سنگ کلیه

سنگ کلیه توده‌هایی از بلوره هستند که معمولاً از جنس کلسیم هستند و در مجاری ادرار شکل می‌گیرند. دیگر علائم شامل:

-    حالت تهوع و استفراغ

-    ادرار غیرشفاف بدبو

-    تب

-    لرز

-    تکرر ادرار

سنگ کلیه با جراحی و دارو درمان می‌شود.

کیست‌های پاره شده تخمدان بخشی از چرخه قاعدگی هستند که معمولاً خودشان از بین می‌روند. شما ممکن است حتی از وجود آن‌ها باخبر نشوید. کیست‌های عملکردی خیلی رایج نیستند اما طبیعی هستند.

اما انواع دیگر کیست تخمدانی می‌توانند دردسرساز شوند اگر پاره شوند و یا باعث درد‌های شدید شوند. اگر درد شدیدی لگنی دارید هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک مراجعه کنید. درد لگنی دلایل زیادی دارد و اگر درمان نشوند به‌صورت دائمی باقی می‌مانند. بیشتر کیست‌های پاره شده با مسکن‌ها درمان می‌شوند. اما در برخی از موارد شما برای درمان و برداشتن کیست خود به جراحی نیازمند می‌شوید.

پربیننده ترین این افراد دیگه آویشن مصرف نکنن توضیح آموزش و پرورش درباره سنجش سلامت کلاس اولی ها آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۴/۱) باوری درباره مو که تمام این سال ها اشتباه بوده است با این ۹غذای گیاهی، سموم کبد را پاک کنید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کیست تخمدان پزشک مراجعه کنید کیست های تخمدانی کیست های تخمدان علائم دیگر روده تحریک پذیر بیماری التهاب جراحی نیاز تواند باعث کیست تخمدانی چرخه قاعدگی قسمت لگن خارج از رحم تخمک گذاری دیگر علائم کیست ها رخ می دهد باعث درد نوع کیست پاره شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جواب یک سوال ساده: بعد از سید کاپیتان کیست!

به گزارش "ورزش سه"، با انصراف و خداحافظی احتمالی سید محمد موسوی از تیم ملی والیبال ایران، کاپیتانی تیم ملی نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

موسوی که کاپیتان اول تیم ملی والیبال ایران بود، حالا با انصرافش کاپیتانی را به میلاد عبادی‌پور خواهد داد. میلاد در سال 2021 و 2022 سابقه کاپیتان اولی تیم ملی والیبال را داشته است و به خوبی از پس آن بر آمده است.

البته بر فرض محال اگر امیر غفور به تیم ملی والیبال ایران بازگردد و انصراف ندهد در عین ناباوری او کاپیتانی تیم ملی را بر عهده خواهد گرفت. میلاد عبادی‌پور که در سال گذشته در دو تورنمنت مهم غایب بود حالا با انگیزه بیشتر و کاپیتانی، مجددا به تیم ملی باز خواهد گشت.

تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌های والیبال بازی های دشواری دارد و می توان گفت اگر در همان هفته اول تیم ملی خوب نتیجه نگیرد از صعود به المپیک باز خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟
  • اسیر بعدی اسرائیلی که نتانیاهو می‌کشد کیست؟
  • روبن آموریم کیست و چرا بازارش این‌قدر داغ شده؟
  • عکس| سرمربی جدید تیم ملی والیبال کیست؟
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • جواب یک سوال ساده: بعد از سید کاپیتان کیست!
  • فرمانده تحت تعقیب فلسطینی کیست؟ + فیلم