Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفت‌وگوی مفصلی در پشت پرده برای تقویت افق‌های همکاری اردن-آمریکا منحصرا در توافقنامه‌های نظامی و به دنبال آن توافق‌هایی در چارچوب همکاری‌های نظامی استراتژیک میان دو کشور و چند کشور اروپایی وجود دارد و کشورهای اروپایی از جمله هلند، فرانسه و آلمان متوجه شده‌اند که موقعیت جغرافیایی اردن نقش مهمی در تقویت امنیت و ثبات منطقه و کاهش هزینه‌های درگیری به ویژه در مناطق مجاور ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، با توجه به برخی تحولات در حوزه خلیج فارس و استمرار عملیات‌ ائتلاف ضد داعش علیه تروریسم، به نظر می‌رسید موقعیت ژئوپلیتیک اردن در نزدیکی فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، دریای سرخ و خلیج فارس توجه جمعی از فرماندهان ارتش‌های غربی و ارتش‌های بزرگ جهان را به خود جلب کرده و اردن را به گزینه اول و استراتژیکی برای امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی تبدیل کرده و همین توافقنامه‌ها باعث جذب تعداد زیادی از وزارت‌خانه‌های دفاع کشورهای غربی به سرمایه‌گذاری در موقعیت جغرافیایی اردن شده است.

در اینجا باید به توافقنامه‌ای اشاره کنیم که به تازگی میان دولت اردن و وزارت دفاع آمریکا برای تقویت روابط استراتژیک در توافقنامه‌های نظامی امضا شده و به آمریکا اجازه می‌دهد پایگاه‌های نظامی دائمی را برای خود در اردن برپا کند و این مساله نیازمند تهیه امکانات امنیتی و لجستیک و بودجه‌ای جهت استفاده در داخل اردوگاه‌های نظامی در اردن است که در آنها نیروهای آمریکایی، بعضا فرانسوی و در ادامه تعدادی نیروی آلمان با حداقل هزینه مستقر می‌شوند.

اقتصاد اردن به توسعه این بخش و جذب سرمایه‌های چند میلیارد دلاری برای زیرساخت‌های نظامی خود امید بسته است.

در برخی گزارش‌های غیرتخصصی رسانه‌ها نیز از احتمال دوبرابر شدن تعداد نیروهای آمریکایی دائم در اردن و آغاز پروژه‌های ساخت پایگاه‌های نظامی دائمی در آینده‌ای نزدیک در این کشور صحبت شده است.

به نظر می رسد مسؤولان اردنی به ساختار ژئوپلیتیک کشورشان با رویکرد مثبتی توجه داشته و آن را اساس تقویت روابط اردن با آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و ناتو قرار داده‌اند، هرچند که برخی از این توافقنامه‌های نظامی اعتراض مردم اردن را نسبت به پیامدهایشان به دنبال داشته‌اند اما هزینه احداث پایگاه‌های نظامی دائمی و یا شبه‌دائمی در کنار نیازهای لجستیک آنها احتمالا به صدها میلیون دینار می‌رسد.

دولت اردن به این جنجال‌ها توجهی نمی‌کند زیرا جایگزینی برخی میدان‌ها در کشورهای همسایه همانند ترکیه به حضور نظامی تقریبا دائمی در اردن، استراتژی است که نقش اردن را در امنیت منطقه‌ای پررنگ کرده، جایگاه سیاسی و نظامی آن را در منطقه تقویت کرده و اردن را به طرفی جذاب برای تقویت روابط سیاسی تبدیل می‌کند، این موارد برای بسیاری از اردنی‌ها مطلوب بوده و آنها را اساس اهمیت سیاست میانه کشورشان در تعامل با درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر خلاف موضعگیری شناخته شده این کشور در مبارزه با افراطگرایی، تروریسم و تقابل با گروه‌ها مسلح می‌دانند.

اردن به نوبه خود تلاش می‌کند از این مزیت استفاده کند.

به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال ایجاد برخی پایگاه‌های نظامی دائمی و برخی کشورهای اروپایی نیز به دنبال احداث پایگاه‌های نظامی تقریبا دائمی و پیشرفته‌ به ویژه در مناطق بیابانی اطراف عربستان، سوریه و عراق در داخل خاک اردن هستند.

این شرایط استراتژیک فرصت‌های اقتصاد اردن را تقویت کرده و پیشرفت حضور اردن در بسیاری از طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نشان می‌دهد، هرچند که بحث‌های عمیق‌تری را در حوزه سیاسی ایجاد می‌کند، بحث‌هایی که اردن در آنها معتقد است تنها خطر موجود در این زمینه روی کار آمدن کابینه‌های راست‌گرایی در اراضی اشغالی هستند که مانع تشکیل کشور فلسطین شده، ثبات کلی منطقه را به خطر انداخته و به گفته ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، منابعی را برای تروریسم و افراط گرایی فراهم می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اردن پایگاه های نظامی دائمی کشورهای اروپایی توافقنامه ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه

یک کانال عبری از طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه خبر داد که با کمک ناتو اجرا می‌شود.

به گزارش مشرق، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: این طرح که تعدادی از کشورهای غربی و عربی روی آن کار می‌کنند، شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین و تشکیل یک قدرت انتقالی بین‌المللی است که در طول پنج سال برای ایجاد زیرساخت کشور جدید فعالیت خواهد کرد و اگر این مسئله در غزه موفقیت آمیز باشد بعدا در کرانه باختری نیز اجرا خواهد شد.

این کانال گزارش داد: مذاکرات درباره روز بعد از جنگ غزه همچنان از چند هفته گذشته بین مسئولان آمریکایی، عربستان، امارات، مصر و اردن برقرار است.

این کانال به نقل از منابع عربی گزارش داد: یکی از گزینه‌هایی که در حال بررسی است این است که مسئولیت اداره نوار غزه به طرف‌هایی غیر از جنبش حماس، سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و تشکیلات خودگردان فلسطین داده شود. بر اساس این طرح در مرحله اول کشور فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و احتمالا شورای امنیت یک قدرت انتقالی بین‌المللی را با کمک ناتو تعیین خواهد کرد که در یک دوره پنج ساله در نوار غزه خواهد بود و طی آن پایه و اساس واقعی کشور فلسطین وضع خواهد شد. این هیئت مسئول بازسازی غزه و بازسازی نهادهای دولتی و مقدمه چینی برای انتخابات بعد از پنج سال خواهد بود. در زمان کنونی ایجاد کلیات این طرح به پایان نرسیده است اما مسئولان آمریکایی و عربی در این روزها درباره این مسئله گفت‌وگو می‌کنند.

این در حالی است که پیشتر گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی در اداره نوار غزه اعلام کردند.

این مخالفت در واکنش به بازداشت یک نیروی امنیتی بود که با هماهنگی رژیم اشغالگر وارد نوار غزه شده بود.

کمیته پیگیری گروه‌های ملی و اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساختار حکومت در غزه و مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین و روز بعد از جنگ یک مسئله صرفا فلسطینی است که به هیچ کسی اجازه لطمه زدن به آن داده نمی‌شود. هرگونه تلاش برای کمک رسانی به ملت ما باید بر اساس اصول و قوانین و هماهنگی با طرف‌های ذیربط که مسئول اداره امور نوار غزه هستند، انجام شود.

با گذشت ۱۹۴ روز از جنگ غزه و جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، وزارت بهداشت غزه از افزایش تعداد شهدای جنگ غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر خبر داد.

جنگ اشغالگران علیه غزه تخریب عظیم زیرساخت‌ها و یک فاجعه انسانی بی‌سابقه را به همراه داشته است. صدها هزار نفر از مردم غزه به دلیل کمبود آب و برق در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و مقامات اشغالگر از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنها جلوگیری می‌کنند.

مذاکرات برای آتش بس در غزه به دلیل لجاجت رژیم صهیونیستی و مخالفتش با درخواست حماس برای عقب نشینی از غزه همچنان بی نتیجه مانده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان
  • آمریکا: به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای منفی می‌دهیم
  • رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • اردن؛ رفیق دشمن
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد