منتخب ملت با دولتی قوی از کار مردم گرهگشایی کند
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۷۲۸۳
به گزارش تابناک به نقل از مهر، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع با تبریک ایام ولادت با سعادت امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، ترقی و استکمال واقعی را در گرو توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام دانست و تصریح کرد: علاوه بر آیات و روایات متعدد که موید این معناست، بسیاری از علمای اهل معنا و اهل الله نیز اقتراب به ساحت حق تعالی و دستیابی به حقیقت توحید را از طریق توسل به ذیل الطاف ائمه اطهار (ع) میدانند و این موضوع دارای دلایل علمی، فلسفی و عرفانی فراوانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر نوع کمال و ترقی با تنزل از ساحت حق تعالی از طریق ائمه اطهار به ما میرسد و بر همین اساس اقتراب به ساحت ائمه، یگانه مسیر دستیابی به کمال و ترقی است. این امر به هیچ عنوان غلو نیست و شراشر وجود عوالم مختلف و آسمانها و زمین قائم به نور ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شناخت امام (ع) باب عنایات الهی را برای انسان باز میکند، به برخی روایات مهم از امام رضا (ع) در باب شناخت مقامات امام اشاره کرد و با بیان اینکه احادیث مرتبط با شناخت امام در کتب مختلف روایی از جمله اصول کافی و بصائرالدرجات صفار قمی آمده است و در واقع ابواب مهمی از انسان شناسی هستند، افزود: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است «إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ ...» یعنی قدر امامت والاتر و شأنش بزرگتر و منزلتش عالیتر و مکانش منیعتر و عمقش بیشتر از آن است که مردم بتوانند با ملاکهای عقلی خود به آن دست یابند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم دستیابی به شناخت عمیق نسبت به نور امام (ع)، به روایت ابی خالد کابلی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امام در این روایت میفرماید «والله یا ابوخالد لنور اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِیئَةِ» یعنی اباخالد والله نور امام در قلوب مومنین از نور خورشید تابان روشنتر است؛ لذا باید باطن خود را مورد تامل و مداقه قرار دهیم و برای رفع کدورتها مجاهدت کنیم تا این نور عظیم بر ما منکشف شود.
آیت الله آملی لاریجانی با ذکر بخشی از فراز پایانی زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: در این فراز میخوانیم که «اسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنی فی جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ و بحقّهم» یعنی از خدا میخواهیم که ما را در زمره عارفان به مقام امامت قرار دهد. یکی از مراتب ارتباط با امام، مرتبه انس و رفاقت است؛ چنانکه در حدیثی از امام رضا (ع) در کتاب شریف اصول کافی میخوانیم «الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق ...» یعنی امام، رفیق و انیس انسان و پدری دلسوز و برادری همراه است. این اوصاف انسان را آماده میکند که برای جلب محبت اهل بیت (ع) با آن انوار نورانی حق تعالی، انس بگیرد و از شفقت آنان استفاده کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این بخش از سخنان خود، راه نجات انسان در مشاکل و مشغلههای دنیای امروز را توجه به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) و کشف باطنی نور آن بزرگواران دانست و با اشاره به روایتی از کتاب کافی که ائمه را نور آسمانها و زمین میخواند، خاطرنشان کرد: غفلت از ذکر حق و انوار مضیئه ائمه معصومین علیهم السلام بر انسان حرام است.
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار کرد: بحمدالله مردم در این انتخابات اجازه ندادند خواب آشفته دشمنان تعبیر شود. خواست دشمن، یک انتخابات کاملا سرد و بی رمق بود و تلاش داشتند با سوء استفاده و موج سواری بر گلایههای مردم، رای آنان را بی فایده جلوه دهند و مشارکتی در حد ۲۰ الی ۳۰ درصد را رقم بزنند، اما بحمدالله حضور مومنین و کسانی که به کشور خود علاقمندند در پای صندوقهای رای، حادثه سیاسی بزرگی را برخلاف خواست دشمنان رقم زد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مشارکت در انتخابات، هدف اول و انتخاب مردم، هدف دوم است؛ لذا نسبت به واکاوی اسباب و علل عدم مشارکت برخی از مردم در انتخابات و آسیب شناسی این موضوع باید کاری جدی انجام دهیم. امروز وظیفه ما این است که هر چقدر میتوانیم با عملکرد خود از اسباب شکایات و گلایههای مردم کم کنیم و بر اعتماد آنان به نظام و مسئولان کشور بیفزاییم.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: انتخاب آقای رئیسی را که در جلسه حضور دارند مجددا خدمت ایشان تبریک میگویم و به ایشان عرض میکنم که امروز مهمترین انتظار مردم عمل به وعدهها و رفع مشکلات است. باید به گونهای عمل کرد که مردم از نتیجه انتخابات به واقع راضی باشند و موفقیت منتخب مردم نیز در گرو هماهنگی، همکاری و کمک همه نهادها و دستگاهها و البته در راس همه اینها عنایات الهی و الطاف ائمه اطهار (ع) است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اداره امور جامعه را کاری دشوار و بلکه طاقت فرسا توصیف کرد و یادآور شد: منتخب ملت میتواند با تلاش و مجاهدت و تشکیل دولتی قوی و کارآمد، از کار مردم گره گشایی کند. در این مسیر همگی باید به یاد داشته باشیم که به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مسئولیتها وسیلهای برای خدمت به مردم و راهی برای عبادت است و با اخلاص، تقوا و عنایت حق تعالی، میتوان این راه دشوار را طی کرد و به رضایت حق تعالی و مردم دست یافت.
آیت الله آملی لاریجانی در پایان، بر ضرورت توجه به مقوله فرهنگ و مشکلات مربوط به آسیبهای اجتماعی در کنار اهتمام به امور معیشتی و اقتصادی مردم تاکید کرد و افزود: نباید به دلیل اولویتهای اقتصادی، مقوله فرهنگ و آسیبهای اجتماعی مورد غفلت قرار گیرد. گرچه این آسیبها با مشکلات اقتصادی در هم تنیده است و در هر حال رفع این آسیبها و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، باید مورد توجه همه اجزای نظام و حکومت قرار گیرد.
بر اساس این گزارش همچنین ادامهی مباحث مربوط به تدوین سیاستهای کلی تامین اجتماعی در دستور کار امروز مجمع قرار داشت که بندهای دیگری از این سیاست هابه تصویب اعضای مجمع رسید.
منبع: تابناک
کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 آیت الله آملی لاریجانی مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات ریاست جمهوری شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله آملی لاریجانی ائمه اطهار حق تعالی آسیب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۱۵ شوال المکرم هجری قمری و مصادف با رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) است. حضرت عبدالعظیم (ع) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و راویان حدیث است که نسب او با چهار واسطه به امام حسن (ع) میرسد و سالروز رحلت آن حضرت ۱۵ شوال المکرم ۲۵۲ هجری قمری است.
حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» از نوادگان «امام حسن (ع)» هستند. محدث نوری درباره فضائل نهفته در وجود ایشان میگوید: حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» مردی پارسا، امانتدار، صادق در گفتار، عالم به امور دینی، معتقد به توحید و عدل بود و احادیث فراوانی میدانستند در عین حال تقوا پیشگی و درستکاری ایشان باعث بلندی جایگاه و مقام حضرت نزد «ائمه اطهار (ع)» بود و به خاطر کرامت طبع، عزت نفس و خدمت به محرومان ایشان را به «سید الکریم» ملقب کردند.
حضرت عبدالعظیم (ع) از برترین وکلای اهل بیت (ع) بودند
حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از بهترین یاران، ولی زمان خود و از وکلا بودند و همکاری بسیاری با «ائمه معصومین (ع)» داشتند، از آنجا که «امام صادق (ع)» در دوران امامت خود یک سازمان ایجاد کردند تا بدین وسیله بتوانند با شیعیان در سراسر سرزمینهای اسلامی ارتباط برقرار کنند، این سازمان «وکلا» نام داشت و همانند شریانهای خونی عمل میکرد، نظرات و افکار شیعه را بهصورت مخفیانه گسترش میداد.
حضرت عبدالعظیم (ع)؛ محدث برجسته شیعه
حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» در بین علما بهعنوان محدث مطرح هستند ایشان فن جمع آوری احادیث و طبقهبندی روایات را میدانستند و در این زمینه بسیار توانمند بودند لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین محسوب میشوند.
حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از یاران بزرگ اسلام به شمار میروند، شیخ صدوق در کتابی با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» مجموعهای از روایات را گردآوری کرده است که شامل احادیثی بیواسطه از «ائمه معصومین (ع)» است، این کتاب شامل دو روایت از «امام رضا (ع)» و ۲۶ روایت از «امام جواد (ع)» و ۹ روایت از «امام هادی (ع)» است و روایات با واسطه آن نیز هم به ۶۵ حدیث میرسد.
در روایات آمده است یکی از یاران «امام هادی (ع)» به ایشان مراجعه کرد تا بعضی مسائل حلال و حرام را بپرسد، پس از اتمام کار «امام هادی (ع)» فرمودند: چنانچه در امور دینی مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سوال کن و سلام مرا به او برسان این امر نشان میدهد که حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» علاوه بر تسلط بر علم، امین «ائمه معصومین (ع)» نیز محسوب میشدند.
حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» در میان فرزندان «ائمه معصومین (ع)» از جایگاه ویژهای برخوردار بودند و از برترینها محسوب میشدند، شیخ صدوق در مورد حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» چنین گفته است: ایشان شخصی خداپرست، پارسا و پسندیده خدا و «رسول خدا (ص)» و مردم بوده است.
سابقه مبارزاتی خاندان حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» از یکسو و شخصیت علمی و جهادی و ارتباط بسیار نزدیک ایشان با «اهلبیت (ع)» از سوی دیگر، موجب شد تا ایشان در سالهای پایانی زندگی خود تحت تعقیب حکومت وقت قرار گیرد، از این رو برای ادامه فعالیتها ایشان باید به ری سفر کردند، البته برخی معتقدند که حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» به دستور «امام هادی (ع)» زندگی مخفی را انتخاب کردند و در قالب یک مسافری ناشناس به ری رفتند، پس از آن در خانه یکی از پیروان «اهلبیت (ع)» سکونت کرده و روزها روزه بودند و شبها به عبادت میپرداختند و گاه بهصورت مخفیانه از خانهای که در آن ساکن بودند خارج میشدند و به زیارت قبری که هماکنون در مقابل مزار ایشان قرار دارد، میرفتند و میفرمودند: این قبر مردی از فرزندان «موسی بن جعفر (ع)» است.
پیرامون جایگاه علمی «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» گفت: «سیدالکریم (ع)» در زمان سه امام بزرگوار زندگی و از محضر آنان استفاده کردند، «امام رضا (ع)»، «امام جواد (ع)» و «امام هادی (ع)»، آنها معصومینی بودند که «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» در محضر آنان شاگردی کردند و توانستند از نظر علمی به جایگاه ارزشمندی دست یابند، همین امر سبب شد تا بعد از مدتی بهعنوان نماینده و یا وکیل «امام هادی (ع)» به سمت سرزمین ری حرکت کنند.
«حضرت عبدالعظیم (ع)» توانستند در بین اصحاب امامیه بهعنوان وکیل و کسی که مسئول مقدورات «امام هادی (ع)» است جایگاه مناسبی را برای خود فراهم کنند، ایشان بهعنوان مرجع تقلید و نایب «امام هادی (ع)» در منطقه شناخته شده بودند.
دلایل انتخاب «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» برای وکالت در شهر ری از جانب «امام هادی (ع)»
«حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از نادر افرادی بودند که در زمان خود به نهاد امامت و «اهل بیت (ع)» ارادت ویژه نشان دادند، ایشان حتی در بین مردم نیز محبوبیت پیدا کرده و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفتند.
«امام صادق (ع)» در دوران امامت خود یک سازمان ایجاد کردند تا بدین وسیله بتوانند با شیعیان در سراسر سرزمینهای اسلامی ارتباط برقرار کنند، این سازمان «وکلا» نام داشت و همانند شریانهای خونی عمل میکرد، نظرات و افکار شیعه را بهصورت مخفیانه گسترش میداد. «امام هادی (ع)» در نظر داشتند تا فردی را برای وکالت در شهر ری انتخاب کنند که بهعنوان وکیل از جایگاه علمی و قدرت اختفا بسیار بالایی برخوردار باشد، لذا «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» را بهعنوان وکیل خود انتخاب کردند.
«امام هادی (ع)» در بیان شخصیت «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» میفرمایند: «انت ولینا حقاً؛ تو دوستدار و یاور حقیقی ما هستی» این توصیف «اهل بیت (ع)» نشان میدهد این امامزاده بزرگوار تا چه میزان ارزشمند و با اهمیت بودهاند.
علم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» با توجه به اینکه سن زیادی داشتند و علوم فراوانی را در محضر امامان گذشته کسب نموده بودند، اما هنگامی که در برابر «امام هادی (ع)» قرار گرفتند فرمودند: یا سیدی من تمام تفکرات و عقاید خود را در مقابل شما ارائه میکنم تا شما ایرادات و اشتباهات من را بیان کنید تا بدانم کدامیک درست است و کدامیک نادرست است، این رویداد بهعنوان «عرضه دین» معرف شد، ایشان با این کار نشان دادند هرچقدر درجات علمی و دینی ما بالا برود بازهم باید در مقابل «ائمه معصومین (ع)» تواضع داشته باشیم.
گسترش تعالیم اهل بیت (ع) از اهداف مهم حضرت عبد العظیم (ع)
توسعه سازمان وکلا و گسترش تعالیم «اهل بیت (ع)» از جمله اهدافی بودند که «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» در ری به دستور «امام هادی (ع)» دنبال میکردند و تلاش داشتند تا مشکلات پیش آمده شیعیان را حل کنند، «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» در طی سالهای فعالیت خود در ری توانستند مأموریت خود را بهخوبی به اجرا بگذارند، ایشان چتر حمایتی و هدایت تشیع را در منطقه گسترانیدند و معارف «اهل بیت (ع)» را بدون اینکه دستگاه خلافت وقت متوجه شود توسعه دادند.
حفظ کیان تشیع و نشر معارف اسلامی از مهمترین اقدامات حضرت عبدالعظیم (ع) در ری
مخالفت با فرزندان و نسل امام علی (ع) در مدینه توسط متوکل عباسی به حدی رسیده بود که کسی حق نداشت با آنان معاشرت داشته و معامله اقتصادی کند و وضع اقتصادی و معیشتی آنها به سختی انجام میشد و درآن شرایط ظلم و خفقان که امام جواد (ع) و امام هادی (ع) دستگیر و تبعید شدند و شیعیان در شکنجه، زندان و زیر ظلم بودند. حتی قبر و بارگاه امام حسین (ع) از ظلم آنان مصونیت نداشت. در این شرایط متوکل از معاشرت و رابطه حضرت عبدالعظیم (ع) با امام هادی (ع) که در سامرا تبعید بود و از انتقال پیام توسط ایشان به شیعیان باخبر شد و برای حکومت خود احساس خطر کرد، از طرفی حضرت عبدالعظیم (ع) در برابر طاغوت مبارزه و ایستادگی کرد، تا جایی که از سوی حکومت متوکل عرصه بر ایشان تنگ شد و امام هادی (ع) به ایشان دستور هجرت میدهد. به همین جهت حضرت هجرت از چنگال ظلم را برماندن در مدینه ترجیح میدهد و در شهرهای مختلف مخفیانه زندگی میکرد. امام هادی (ع) هم به حضرت عبدالعظیم (ع) دستور هجرت به شهرری را دادند.
علاوه بر آن یکی از دلایل هجرت ایشان به شهرری نیاز جامعه شیعه برای هدایت و رهبری بوده است که این موضوع با حضور حضرت عبدالعظیم (ع) در این شهر محقق میشد. از طرفی حضرت عبدالعظیم (ع) لزوم پایگاه سازی و تشکیل مرکز تجمع نیروها و اجتماعات در ری را موضوع مهمی میدانست که برای حفظ کیان تشیع و نشرمعارف اسلامی باید دنبال میشد.
برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با زیارت امام حسین (ع)
ثواب زیارت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» برابر با زیارت «امام حسین (ع)» دانسته شده، حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» مقام رفیعی داشتند که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب ذکر نشده است البته باید این نکته را متذکر شد ثوابهایی که برای زیارت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» ذکر شده در مقایسه با زیارت «ائمه معصوم (ع)» نیست، ولی اهمیت زیارت این بزرگوار را نشان میدهد.
مردی از شهرری میگوید در سامرا به حضور امام هادی (ع) رسیدم، آن بزرگوار از من سوال کرد، کجا بودی؟ پاسخ دادم به زیارت حسین بن علی (ع) رفته بودم و اکنون از کربلا می آیم. دهمین امام شیعیان به وی گفت: «اما انک لوزرت قبرعبدالعظیم عندکم لکنت کمن زارالحسین (ع)، توجه داشته باش، اگر قبر عبدالعظیم (ع) را زیارت کرده بودی، مثل این بود که به زیارت قبرحسین بن علی (ع) رفته باشی»، با توجه به این بیان پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) معادل فضیلت زیارت سیدالشهدا (ع) میباشد. این حدیث از نظر سند و مدرک معتبراست و در بسیاری از کتابهای عالمان حدیث شناس آمده است. در تبیین مفهوم حدیث میتوان این برداشت را داشت که شاید حضرت با شناخت خاص از مخاطب خواسته او را متوجه مقام و شخصیت حضرت عبدالعظیم (ع) کند.
کد خبر 6087376 سمانه نوری زاده قصری