Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران؛ به‌طوری که روز گذشته، در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت 75 دلار و 60 سنت و هر بشکه نفت خام شاخص WTI نیز 73 دلار و 44 سنت بود. حالا پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور قیمت نفت به رقمی بالاتر از 100 دلار در بشکه برسد که البته احتمالاً آخرین اوج‌گیری قیمت نفت و بیشترین عرضه نفت خام را در عصر نفت رقم می‌زند و پس از آن شروع به کاهش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص چرایی این افزایش قیمت، ممدوح سلامه، اقتصاددان بین‌المللی انرژی می‌گوید: «من انتظار دارم که قیمت نفت طی 2 تا 3 سال آینده به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه برسد. دلیل آن بحران عرضه جهانی نفت است که به سبب کاهش سرمایه گذاری‌ها طی سال 2020 رقم خورد. در سال 2020 بحران همه‌گیری کووید 19 و افت شدید قیمت نفت سرمایه‌گذاری را در صنعت نفت بویژه در بخش بالادستی غیراقتصادی کرد.»

او ادامه می‌دهد: «صنعت نفت جهان مجبور شد پروژه‌هایی با ارزش حدودی 134 میلیارد دلار را به‌دلیل پایین بودن قیمت نفت در سال‌جاری، به‌طور نامحدود به تأخیر بیندازد و معنای آن یک چیز است: بحران عرضه جهانی نفت طی تقریباً دو سال باعث افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه می‌شود.»

اخیراً بانک آو امریکا نیز پیش‌بینی کرد که قیمت نفت ممکن است در سال 2022 میلادی به 100 دلار برای هر بشکه برسد. تحلیلگران این بانک انتظار دارند بازار جهانی نفت در یک سال و نیم آینده همچنان با کمبود عرضه روبه‌رو شود و میانگین کمبود عرضه در این بازه زمانی 900 هزار بشکه در روز باشد.

قیمت نفت مورد نیاز برای صادرکنندگان

درحالی که پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت طی یک روند آرام تا 100 دلار در بشکه پیش برود، برای سال‌جاری میلادی میانگین قیمتی در حدود 70 دلار و برای سال 2022 میانگینی در حدود 75 الی80 دلار پیش‌بینی می‌شود و در نیمه دوم سال 2022 احتمالاً قیمت‌ها به 100 دلار نزدیک خواهد شد. اما کشورها به نفت چند دلاری نیاز دارند؟

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مورد نیاز اوپک برای صادرات نفت در 2021 حدود 91 دلار باشد. یعنی حدود 20 دلار بالاتر از پیش‌بینی میانگین قیمت‌ها. البته این قیمت مورد نیاز که همان Breakeven Oil Price است، وضعیت بهتری نسبت به سال 2020 دارد. چراکه افزایش درآمدهای غیرنفتی و افزایش خالص صادرات نفت پیش‌بینی‌ها را تعدیل کرده است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است: در سال 2021 قیمت مورد نیاز نفت برای عربستان، عراق، امارات، ایران و کویت (5 تولیدکننده اول اوپک) به ترتیب، 67.2 دلار، 71.3 دلار، 64.6 دلار، 242.8 دلار و 69.3 دلار در بشکه است.

رقم بالای Breakeven oil price برای ایران به سبب کاهش صادرات نفت در نتیجه تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی نفتی و غیرنفتی است. به عبارتی، اگر تحریم‌ها برداشته شود، این رقم برای ایران نیز در محدوده 60 تا 70 دلار در بشکه قرار می‌گیرد.

با این حال، مؤسسه مؤدیز پیش‌بینی کرده است که وابستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس به نفت تا حداقل ۱۰ سال آینده ادامه دارد. به گزارش این مؤسسه اعتبار سنجی، نفت و گاز بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی و حدود ۵۰ درصد درآمد دولتی بیشتر کشورهای منطقه خلیج فارس را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل اهمیت Breakeven oil price نیز در این منطقه بالاتر است.

ایران آماده عرضه یک میلیون بشکه نفت اضافی

در همین حال یکی از خبرگزاری های بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد که بیش از 200 میلیون بشکه نفت ایران برای صادرات آماده است تا به محض لغو تحریم‌های امریکا به بازارهای جهانی عرضه شود. بر اساس این گزارش، از این میزان، نزدیک به 78 میلیون بشکه در نفتکش‌هایی که عمدتاً در آب‌های آسیایی حرکت می‌کنند، ذخیره شده است و به محض لغو تحریم‌ها و بازگشت مشتریان سنتی، راهی مقصد خواهند شد.

رویترز می‌نویسد: این حجم از ذخیره نفت می‌تواند منجر به افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات روزانه برای مدت شش ماه شود که یک درصد عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد. نفت ذخیره شده ایران می‌تواند در صورت توافق احتمالی این کشور و قدرت‌های غربی بر سر برجام، بسرعت وارد بازار شود.

این واقعیت که مصرف کنندگان اصلی نفت، بزودی خریدهای عمده خود را از سر می‌گیرند، سازمان اوپک و کشورهای صادر کننده خارج از این سازمان را بر آن داشته تا عرضه نفت را بتدریج بالا ببرند.

حتی برخی منابع اعلام کرده‌اند که کشورهای عضو اوپک پلاس در حال مذاکره برای تسهیل بیشتر کاهش تولید این ائتلاف از ماه اوت هستند. اوپک پلاس از ماه مه تا ژوئیه و به‌منظور تسهیل تدریجی کاهش عرضه کشورهای عضو این ائتلاف، تولید خود را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد.

با وجود این، کارشناسان معتقدند که حتی بازگشت کامل نفت ایران به بازارو رسیدن سطح تولید آن به 4 میلیون بشکه در روز نیز که احتمالاً در سه ماهه چهارم 2021 (یعنی حدود 3 ماه دیگر) رقم خواهد خورد، تعادل بازار را برهم نخواهد زد.

در این خصوص، فریدون برکشلی کارشناس ارشد و تحلیلگر بازار نفت می‌گوید: «اکنون احساس همه به توافق وین مثبت است. حتی به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نیز به‌دنبال تسریع در روند مذاکرات هستند. اما اینکه چقدر این توافق و افزایش تولید نفت ایران بر بازار مؤثر خواهد بود، متفاوت از فضای رسانه هاست. به‌طوری که تا هفته‌های گذشته، بازار روی بازگشت ایران حساس بود. ولی الان، بازار اخبار بازگشت ایران را پیش خور کرده است. به نوعی، توافق وین، آن چنان طولانی شد و اخبار متناقض آمد که بازار نفت ایران را در محاسبات منظور کرده است.»

برکشلی با اشاره به اینکه قیمت‌های فعلی تاحدودی با محاسبه بازگشت نفت ایران است، ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، ایران الان حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره روی آب و تقریباً آماده تحویل دارد؛ ولی بازار برای واکنش جدی، نفت از چاه می‌خواهد. اطمینان از قابلیت بازگشت تمام عیار ایران لازم است.» ایران پیش از تحریم‌های امریکا روزانه 3.8 میلیون بشکه تولید نفت داشت اما این رقم در سال گذشته، بر اساس گزارش منابع ثانویه به 1.9 میلیون بشکه کاهش یافت و هم اکنون تولید نفت آن حدود 2.4 میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

اما این بار ایران خود را برای تولید 4 میلیون بشکه در روز آماده کرده است. نفتی که می‌تواند با بالاترین رقم 30 ماه اخیر به بازار بازگردد. اما باید منتظر ماند و دید که مذاکرات وین به کجا خواهد رسید. البته باید توجه داشت که با رسیدن به مرحله‌گذار انرژی، ایران نیاز دارد که هرچه سریع تر به ظرفیت تولید 6.5 میلیون بشکه در روز و صادرات حداکثری دست یابد.

پربیننده ترین زنگ خطر برای ایران زمین! + عکس دلیل قطعی برق در تهران مشخص شد ناکامی در خرابکاری علیه یکی از زیرمجموعه های سازمان انرژی اتمی جداول خاموشی های منتشره در کشور احتمالی است صعود نفت با خوش بینی به افزایش سریع تقاضای جهانی / برنت به ۱۰۰دلار می رسد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت نفت میلیون بشکه نفت پیش بینی می شود میلیون بشکه دلار در بشکه بشکه در روز بین المللی نفت ایران جهانی نفت مورد نیاز تحریم ها قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟

 زهرا علی‌اکبری- بازارهای سنتی و چهارگانه در ایران در ماه پایانی سال گذشته بازدهی محسوسی را داشتند. بر اساس این گزارش سوددهی این بازارها در کنار به حرکت درآمدن قیمت ارز رخ داد. هر چند سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بهای هر دلار در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان باقی ماند اما بازار به رسیدن نرخ دلار به شصت هزار تومان روی خوش نشان داد و رفت و برگشت قیمت ارز در این کانال نیز سبب شد بهای دلار در ابتدایی‌ترین روزهای سال و در میانه تعطیلات در کانال جدید یعنی شصت هزار تومان بازگشایی شود.

 بر اساس این گزارش اما سئوال مهم اینجاست که کدام بازارهای ایران در سال ۱۴۰۳ به سود روی خوش نشان خواهند داد.

تحولات صورت گرفته و تصمیمات تازه البته سبب شد بازار جدیدی به بازارهای سنتی و بازار مسکن و خودرو برای سرمایه‌گذاری اضافه شود. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی به حدود ۲۳ درصد این محل را به محل مهمی برای کسب سود برای سرمایه‌گذاران بدل کرد خصوصا آنکه میزان سوددهی بازار پول از بازار مالی یا بازار سرمایه بسیار بالاتر است. در شرایطی نرخ سود بانکی در محدوده ۲۳ درصد است که بازار سرمایه ر سال گذشته بازدهی در محدوده ۱۱ درصد را داشته است.

 به این ترتیب این گزینه بار دیگر به گزینه مهم سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سود بدل شده است.

در این میان باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نتوانسته است در سال گذشته نرخ تورم را پوشش دهد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در همه بازارها با تورم چهل درصدی ریالی روبرو بودند اما میزان بازدهی حاصل از بازارها در بالاترین حالت در میانه کانال بیست درصد قرار دارد.

 این بدان معناست که تداوم این تورم، همه فعالان اقتصادی را متضرر خواهد کرد.

 بورس پیش خواهد رفت؟

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبروست. این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند. دلیل این اتفاق نیز به تصمیمات تنش‌زا و پافشاری بر مولفه‌های اقتصاد دستوری باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازار مستعد سوددهی بسیار بالایی است اما با ریسکی سیستماتیک، آن هم ناشی از تصمیمات دولتی روبروست و اگر شکل تصمیمات اصلاح شود، این بازار می‌تواند یکی از بالاترین بازدهی‌ها را در سال جاری نصیب سرمایه‌گذاران کند. بورس ایران از سال ۱۳۹۹ با بحران جدی روبرو شد و از آن تاریخ تا کنون همچنان نتوانسته است دست و پای خود را از زنجیر رکود رها کند.

دلار پیش خواهد رفت؟

حساسیت بالای سیاستگذار بر نرخ دلار سبب شده است که این بازار مستعد افزایش چندانی نباشد. هر چند در ماه‌های پایانی سال قیمت دلار از محدود ۵۰ هزار تومان حرکت کرد اما با این حال نمی‌توان انتظار رشد بالای قیمت ارز را داشت.بسیاری از کارشناسان با استناد به اینکه سال پایانی دولت در پیش است و دولت در سال ۱۴۰۴ باید انتخابات برگزار کند، بر این عقیده‌اند که نرخ دلار در این شرایط امکان جهش بالا را نخواهد داشت. اگر نرخ دلار در روندی بطئی دستخوش افزایش شود، تاثیر رشد آن بر سایر بازارها نیز به همین صورت خواهد بود .

 طلا می‌تازد

 پیش‌بینی‌های جهانی بر رشد قیمت طلا در بازارهای جانی استوار است. شرایط حاکم بر سیاست جهان و تداوم جنگ اسراییل علیه فلسطین در کنار ادامه جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است بازار طلا همچنان به یک بازار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران جهانی بدل شود. در عین حال احتمال افزایش قیمت دلار سبب شده است بازار طلا به یکی از مهمترین بازارهاب رای سرمایه‌گذاران در ایران بدل شود .پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی بر این عقیده است طلای جهانی پتانسیل رشد ۱۰ درصدی را دارد، چون از تیرماه نرخ بهره در آمریکا احتمالا پایین می‌آید و این تاثیر مثبت روی طلای جهانی دارد.

در کنار این احتمالات  عدم توازن عرضه و تقاضا، بازار سکه را نیز به بازاری سودآور برای سرمایه‌گذاران بدل می‌کند. بزرگ شدن حباب سکه در روزهای اخیر نشان از اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار دارد.

مسکن درگیر بحران رشد و رکود

هر چند هیچ عقل سلیمی بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کند، اما ریزش ارزش پول ملی در کنار عدم تطابق عرضه و تقاضا سبب شده است بازار مسکن برای گروهی که سرمایه بالاتری دارند به بازاری برای سرمایه‌گذاری بدل شود. در این میان آخرین آمارها نشان از رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۸۳ میلیون تومان در تهران دارد. رقمی که این کالای سرمایه‌ای را از دسترس بسیاری دور کرده است اما تحلیلگران بر این عقیده‌اند این بازار مستعد رشد بیش از حد قیمت نیست و راه افتادن پروژه‌های مسکن ملی می‌تواند در مهار قیمت موثر باشد.

خودرو همچنان منتظر

 بازار خودرو همچنان در انتظار عملی شدن واردات خودرو در اندازه و ابعاد پیش‌بینی شده است. روند واردات خورو در سال گذشته نیز مانند سال پیش از آن کند بود. در این میان اخباری که مرتبط با توقف شماره‌گذاری برخی خودروها بود سبب شد بازار این خودروی خاص به بازاری بسیار پرسود برای سرمایه‌گذاران بدل شود. در صورت واردات خودرو طبق برنامه و تحقق اهداف تولید، این بازار با رشدی ملایم روبرو خواهد بود .

 به این ترتیب بازاری که همچنان مستعد رشد است، بازار سرمایه است که فعلا درگیر دستورات پرریسک و عقب برنده است. باید دید سیاست دولت بر رشد کدام بازار استوار خواهد شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888368

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • قیمت طلا یک کانال سقوط کرد | آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند