Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@05:30:45 GMT

الگوی خنثی‌سازی تحریم

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۹۸۹۳

حرکت به سمت خودکفایی و حمایت از تولید داخل یکی از راه‌های مؤثر برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌هاست.

خبرگزاری میزان - سعید داغینه کارشناس بین‌الملل - با شروع بیماری همه‌گیر کرونا و درگیری کشور‌های جهان با این ویروس، فرآیند شروع واکسن‌سازی برای مقابله کرونا شروع شد. بعد از حدود یکسال تلاش، کشور‌های مختلف مانند روسیه، چین، آمریکا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به واکسن این ویروس دسترسی پیدا کردند. با تولید واکسن، کشور‌ها در اقصی نقاط دنیا شروع به خرید آن برای کنترل بیماری کرونا در کشور خود کردند.

در بین این پاندمی، ایران نیز خواستار دریافت واکسن کرونا بود، اما تحریم‌های آمریکا خرید واکسن توسط ایران را با مشکل روبرو کرد. در حالی که آمریکایی‌ها ژست مدافع حقوق بشر به خود می‌گرفت، تحریم‌هایی که باعث مانع‌سازی برای خرید واکسن توسط ایران می‌شد را رفع نکرد تا روند واکسیناسیون در این کشور با مشکل مواجه شود.


الگوی درست مواجه با تحریم

با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان بالاخره ایران توانست خود به واکسن کرونا دسترسی پیدا کرده و این محصول را در داخل تولید کند. با تولید واکسن و تسریع روند واکسیناسیون، آمریکایی‌ها مدعی معافیت مبادلات کرونایی با ایران شدند.

معافیت تحریمی آمریکا با واکنش ستاد حقوق بشر ایران همراه بود. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «۸۲۰۰۰ ایرانی قربانی کرونا شدند و اکنون آمریکا ۱۶ ماه پس از شیوع این ویروس منحوس و ساخت واکسن ایرانی، برای مبادلات کرونایی، معافیت صادر می‌کند! مبادلاتی که تحریم آن‌ها حتی در دوران جنگ خلاف قوانین بین‌الملل است. برداشتن تحریم‌های غیرقانونی و مجازات عاملان آن خواست ملت ایران است.»

نکته حائز اهمیت در این موضوع، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در بحث واکسن است. این کشور در حالی که با تحریم‌های بین‌المللی برای خرید واکسن مواجه بود، رو به تولید داخل آورد و توانست بدون مذاکره و دادن امتیاز، تحریم مربوط به واردات واکسن را لغو کند.

آمریکا زمانی که تولید داخلی واکسن کرونا و بی‌تاثیر شدن تحریم را مشاهده کرد، به ناچار تحریم‌ها را برداشت. روش خنثی کردن تحریم نه با مذاکره که با حمایت از تولید داخل محقق شد و این موضوع برای چندمین بار توسط راهبرد اتخاذ شده در موضوع واکسن ثابت شد. این استراتژی می‌تواند الگویی برای رفع تحریم‌ها در سایر موضوعات بوده و علاوه بر بی‌اثرکردن آن‌ها، موضع ایران را در مذاکرات وین در جایگاهی بالاتر قرار دهد.

 

الگوی نادرست مواجه با تحریم

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، زمانی که طبق گفته کشور‌های غربی ساختار تحریم‌ها به فروپاشی نزدیک شده بود، دولت یازدهم با ایجاد دوگانه‌ی مذاکره – مقاومت در انتخابات توانست پیروز کارزار شود. در طی ۸ سال، سیاست مذاکره برای رفع تحریم را پیش گرفت که نه تنها باعث کاهش تحریم‌ها نشد بلکه در پایان دو دوره ریاست‌جمهوری، درحالی دولت را تحویل می‌دهند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ۱۵۰۰ عدد رسیده است.

به‌رغم ادعا‌های مکرر دولتمردان در چندماه اخیر مبنی بر رفع تحریم‌ها، مقامات آمریکا تاکید دارند که تا مرحله بازگشت به برجام فاصله زیادی وجود دارد و حتی در صورت بازگشت به برجام نیز صد‌ها تحریم باقی خواهد ماند. «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با مذاکرات وین گفت: «به طور فزاینده‌ای توضیح داده‌ایم که هر یک از طرفین برای انطباق با برجام باید چه کاری انجام دهند، اما این یک سوال بدون پاسخ باقی مانده است که آیا ایران واقعاً آماده انجام کار‌هایی است که برای بازگشت به پایبندی دوباره لازم است. هنوز قضاوت در این باره زود است».

علاوه بر این، وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۰ درباره ایران گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام، صد‌ها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند».

اینکه مقامات دموکرات آمریکا صریح اعلام می‌کنند حتی تحریم‌های دوران ترامپ را برنخواهند داشت و پس از بازگشت به برجام، برای رسیدگی به دیگر مسائل ایران صد‌ها تحریم دیگر باقی خواهد ماند، نشان می‌دهد که مشکل شخص ترامپ نبوده و نیست؛ پیاده‌سازی سیاست نادرست مواجه با تحریم در طول دهه گذشته، این گزاره را برای سیاست‌گذاران تحریمی آمریکا جا انداخت که تحریم بر روی تغییر رفتار ایران موثر است و باید آن‌ها را حفظ کرد. با توجه به این موضوع، نباید انتظار داشت که پایان مذاکرات در وین، لغو تمام تحریم‌ها باشد.

 

بیشتر بخوانید: آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش دست برنمی دارد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام روحانی دولت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برجام روحانی دولت تولید داخل رفع تحریم تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست | باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • ورزشکاران نقش محوری در خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن دارند
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست | باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران
  • تجلیل از پلیس آبادان بخاطر عملیات خنثی سازی گروگانگیری
  • عملیات وعده صادق ثابت کرد هیچکدام از سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی قادر به خنثی کردن حمله ایران نیستند/ جو بایدن اذعان کرد، ۱۰ کشور در کنار اسرائیل بودند و آمریکا در مرکز فرماندهی قرار داشت/ایران در عملیات وعده صادق توانست از حمایت‌ دولت‌های منطق