Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارشنبه ۲ تیرماه در نشست صمیمانه با اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان حضور یافت و به سؤالات، دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه سه ساعته پاسخ گفت.

وی در ابتدای این جلسه با تبریک ولادت امام رضا(ع)، گفت: حضور امام رضا(ع) در کشور ما برای مردم ایران و شیعیان معنای خاصی دارد، چرا که اگر در مهندسی الهی، این هجرت بزرگ شکل نمی گرفت، تمدن اسلامی با محوریت خراسان بزرگ نه تنها در ایران بلکه در سرزمین های اسلامی نیز به وجود نمی‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گفتمان و گفت وگو پایه هر حرکت اساسی و مدیریت مردم پایه است 

طهرانچی ادامه داد: بسیار خوشحالم که امروز در استان زنجان و در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان حضور دارم. یک سال و نیم گذشته شرایط کرونا باعث شد که ملاقات های حضوری با کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی محدود شود که یک خسران برای ما بود، چرا که حضور در بین خانواده اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مغتنمی برای ماست تا در فضای صمیمانه بشنویم و بگوییم، چرا که گفتمان و گفت وگو پایه هر حرکت اساسی و مدیریت مردم پایه است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شهر زنجان برای من یادآور شهید مجید شهریاری است، اظهار داشت: این شهید بزرگوار، دانشمندی بزرگ و جوانی تلاشگر و فردی راه یافته بود که با آیت الله جوادی آملی مأنوس بودند و پای درس تفاسیر قرآن ایشان حضور می یافتند. شهید شهریاری اهل فرهنگ، علم و ولایی بود و از هر آنچه می توانست در راه بزرگی و سربلندی کشور تأثیرگذار باشد، دریغ نکرد و به مراتب بالای علمی رسید. از خدا می خواهیم ما را در راه این شهید عزیز استوار بدارد. 

مردم هوشیار با یک استاندارد قابل قبول در انتخابات شرکت کردند

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، گفت: دانشگاه و به طور کلی کشور، نیازمند تحول است و این تحول بحث بسیار جدی است. مردم در ۲۸ خرداد با حضور نیک شان در انتخابات نشان دادند که علیرغم همه بداندیشی های غرب که پیش از انتخابات با تحریم انتخابات و دمیدن در تنور تحریم ها و هم پس از برگزاری انتخابات با بخل ورزیدن، حضور مردم را ندیدند، دشمنان انقلاب اسلامی، آرزوی پوچ خشکاندن ریشه ملت سربلند ایران را دارند. ملت ما در ۴ سال گذشته سنگین ترین تحریم های دشمنان را تحمل کرد، اما بحمدالله مردم هوشیار بودند و با یک استاندارد قابل قبول در انتخابات شرکت کردند. پیام انتخابات بحث جدی تحول است که مقام معظم رهبری نیز به درستی این موضوع را در بیانات ۱۴ خرداد سال گذشته مطرح کردند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این روزها معیشت و اقتصاد جامعه دچار مشکل شده، تصریح کرد: قرار است معیشت حلقه اصلی و ستون خیمه توجه دولت آینده باشد. حال باید پرسید که نقش ما دانشگاهیان برای کمک به دولت سیزدهم و رفع مشکلات معیشتی چیست؟ آیا قرار است دانشگاه فراموش شود یا نقش محوری بیابد؟

وی افزود: می دانیم که نه تنها معیشت دانشگاهیان، بلکه معیشت هفت دهک از اقشار جامعه دچار مشکل اساسی و زندگی مردم مورد تنگی و سختی واقع شده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بخشی از جامعه در این تورم افسار گسیخته ۵۰ درصدی دچار مشکل شده است، اما باید بیاندیشیم که راه برون رفت از این وضعیت چیست؟ همه می دانیم که مشکل وجود دارد، اما آیا نقش ما متنی است یا حاشیه ای؟ باید به این سؤال پاسخ بدهیم که راه ارتقاء معیشت و کرامت چیست و از کجا باید این حل مسأله صورت بگیرد؟

طهرانچی با اشاره به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۱ گفت: ایران در سال ۲۰۰۱ از لحاظ تولید مقالات علمی در رتبه ۴۶ قرار داشت، اما طی ۱۵ سال اتفاق عجیبی در کشور رخ داد که جمهوری اسلامی ایران توانست به رتبه اول در سرعت پیشرفت علمی دست یابد و به تبع آن از میان جایگاه قشر متوسط در تولید علم و یک کشور پیرو به جایگاه کشورهای پیشرو دست یابد. این اتفاق برای کشورهایی که سلطه خود را با پیشرفت علمی گره زده بودند، یک زنگ هشدار بود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این موضوع برای کشورهای غربی یک ننگ بزرگ است که دانشمند ما را در مسیر دانشگاه و در حال خواندن پایان نامه دانشجویش و در مقابل چشمان همسرش شهید می کنند و تاریخ این سؤال را خواهد پرسید که چرا کشورهای غربی دانشمندان ما را اینگونه مظلومانه شهید کردند؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده در فضای مجازی درباره طرح «الف» و «ب» اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی ها این طرح را زیر سؤال می برند و پرچمدار همسان سازی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های دولتی که از بودجه دولت استفاده می کند، هستند و همه واقعیت ها را درباره طرح «الف» و «ب» و وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های دولتی مطرح نمی کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جالب است که بدانیم وزارت علوم هم طرح «الف» و «ب» اعضای هیأت علمی به عنوان هیأت علمی تمام وقت ویژه و تمام وقت عادی و وزارت بهداشت نیز نظام تمام وقت جغرافیایی و عادی را برای اعضای هیأت علمی خود اعمال می کند. بنابراین طرح «الف» و «ب» مخصوص دانشگاه آزاد اسلامی نیست و این در حالی است که مزایای این طرح از دیگر طرح های اجرا شده در وزارت علوم و بهداشت بیشتر است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت درک تغییرات و تحولات و ارائه راه حل های سریع در مواجهه با این موضوعات گفت: متأسفانه در گذشته سنسورها و گیرنده های دانشگاه آزاد اسلامی از کار افتاده بود، به طوری که از سال ۱۳۹۳ سالانه جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵۰ هزار نفر کاهش می یافت و مدیران وقت دانشگاه بدون توجه به این تغییرات اقدام به ساخت ساختمان، خرید تجهیزات و جذب نیرو می کردند. وضعیت کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تا سال ۹۷ ادامه داشت و کار به جایی رسیده بود که ۸۹ درصد واحدهای دانشگاهی زیان ده شده بودند و این در حالی بود که مدل مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی گسسته و شهر به شهر بود و هیچ اطلاعات تجمیعی از واحدهای دانشگاهی در سازمان مرکزی وجود نداشت. 

وی با بیان اینکه توجه به بحث معیشتی نیازمند راه حل های جدی است و تغییر پارادایم های حاکم است، گفت: برای رهایی از وضعیت گذشته باید تغییر نگرش داشته باشیم و بحمدالله در یک سال گذشته با این رویکرد توانستیم توفیقات خوبی را به دست بیاوریم و روند نزولی جمعیت دانشجویی را متوقف و آن را مثبت کنیم. 

طهرانچی با قدردانی از همراهی و همکاری اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر تلاش همکاران ما در آموزش مجازی وجود نداشت، اکنون معلوم نبود چه وضعیتی در انتظار دانشگاه آزاد اسلامی بود، اما ۶۰ هزار استاد، کارمندان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط کرونایی که ناگزیر به برگزاری غیرحضوری کلاسهای آموزشی بودند، نشان دادند که می توانیم همگام با هم تحول و تغییرات را درک کنیم و متناسب با آن تغییر جهت داشته باشیم. با این همراهی توانستیم بزرگترین دانشگاه غیرحضوری جهان را با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو شکل دهیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: شعار معیشت بدون توجه داشتن به شعار ارتقای اقتصاد دانشگاه، عالمانه نیست و باید هر دو را با هم و در کنار هم دید، اما واقعیت این است که افرادی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی را برای ملت و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی نمی خواهند و ادبیات آنها نیز نشان می دهد که این افراد از قشر دانشگاهی نبوده و دلسوز دانشگاه نیستند، بلکه مقاصد دیگری دارند. 

وی در ادامه این نشست به سؤالات و دغدغه های مطرح شده از سوی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان پاسخ داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100609 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی اقتصاد ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی اقتصاد ایران اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش

حسین صفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در گفت‌‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا درباره راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید گفت: راه رسیدن به تولید از تولید فکر آغاز می‌‌شود و نیاز به پرورش انسان‌هایی است که از یک سو خلّاق باشند و از سوی دیگر اخلاق‌مدار که دانش تولید شده مبتنی بر بینش باشد و این امر میسر نمی‌‌شود، مگر اینکه دانشگاه‌های حکمی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های دانشگاه حکمی که در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز به‌عنوان یک امر راهبردی به آن اشاره شده، باید به مرحله اجرایی برسد، همانطور که حرکتی از سوی انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و آنچنان که بیان شد: «در قله‌ایم»، یعنی در گذار به‌سوی تمدن‌سازی به گام‌های آخر نزدیک می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان و واحد رشت متذکر شد: در این تمدن‌سازی نیاز به انسان‌هایی است که موید نشانه‌هایی از صفات الهی باشند، صفاتی مانند عالم، خالق، باسط و ... نیاز به انسان‌هایی که در آنها حس مسئولیت‌پذیری موج می‌زند؛ چراکه برخود تکلیف می‌دانند (نه اینکه فقط به جستجوی حق و حقوق باشند) که نمودی از اسماء و صفات الهی باشند و اینگونه است که همدلی میسر می‌‌شود، دلی که اشاره به قسم بی‌صورت انسان است با اهداف و اعتقادات مشترک بوده که همدلی شکل می‌یابد.

صفری یادآور شد: در این گام‌های نهایی درراستای نیل و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمندی به مراکز علمی حکمی ارجح است، مراکز علمی که درصدد پرورش حکیم باشد که تولید دانش می‌‌کند، اما دانشی که توأم با بینش باشد، هدفمندی از تولید دانش آنها مبتنی بر اهداف عالیه باشد.

وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برای عملیاتی و اجرایی کردن این گوهر نفیس مدتی است که به شکل‌دهی سلسله جلساتی با عنوان حکمی‌سازی دانشگاه مترصد بوده که در آن از صاحبان علم با دغدغه‌های فرهنگی از تمام مراکز دانشگاهی منطقه و همچنین از حوزه‌های علمیه برای اشاعه این نظام فکری مولد و شکل‌دهی تفکر حکمی‌سازی مراکز علمی، دعوت به عمل می‌آورد تا بر تکلیف و وظیفه خود درراستای بسترسازی و شکل‌دهی سکو‌های تولید مراکز پرورش حکیم، نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استاندار:مشارکت مردم در فعال سازی منطقه آزاد سیستان
  • بعضی مفسران نظر خود را بر ترجمه تفسیری قرآن تحمیل می‌کنند
  • باید مردم را در فعال‌سازی منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم
  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • تحقق شعار سال با به‌روزرسانی فناوری‌ و تجهیزات بخش تولید
  • ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری