Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@14:09:54 GMT

تئاتر از تماشاگر عقب افتاده است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۰۱۲۷

 حالا چند هفته‌ای از اجازه بازگشایی سالن‌ها گذشته و آمار و ارقام تماشاگران نشان می‌دهد ولع تماشای نمایش فروکش نکرده که هیچ، بعضی تئاترهای روی صحنه، با اینکه بازتولید گذشته بودند، مجبور شدند برای پاسخگویی به علاقه‌مندان دو نوبت اجرا در روز را تجربه کنند. از این نظر تئاتر در مقایسه با سینما پیروز قطعی میدان حفظ ارتباط با مخاطب و جذب تماشاگر به شمار می‌رود ولی در عین ‌حال معتقدم همین موضوع، یعنی این عطش و میل تئاتر دیدن و «هر چیزی دیدن» قابل مطالعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چرا تحلیل‌ها اشتباه از کار درآمد و اینکه مخاطب پساکرونا چگونه مخاطبی است و چه خواسته‌ای از گروه اجرایی دارد؛ سوالی بود که با دو کارگردان جوان در میان گذاشتم و پاسخ‌های آنها را جویا شدم. نمایش هر دو این کارگردان‌ها در روزهای اخیر مورد توجه مخاطب قرار گرفته و هر دو نمایش‌های خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردند. 
از تماشاگر عقب مانده‌ایم
حسین پوریانی‌فر، کارگردان نمایش «هار» که پیش از این تجربه اجرا در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی را با تماشاگر پرتعداد (اگر ارزش آنچنانی محسوب شود) پشت سر گذاشته، حالا و بعد از برداشته شدن قرنطینه سالن‌های تئاتر بار دیگر این نمایش را به صحنه آورده است؛ نمایشی که بعد از مدتی دو نوبت اجرا در روز را تجربه کرد. او در این باره که اصلا نفس «مواجه شدن با تماشاگر بعد از ماه‌ها قرنطینه چگونه حسی به گروه منتقل می‌کند؟» واژه «غریب» را برای توصیف برمی‌گزیند. «برای گروه و بازیگران حس غریبی ایجاد کرده است. این برای من به عنوان یکی از اعضای گروه هم حس عجیبی است که دوباره رودرروی تماشاگر قرار گرفته‌ام. حتی تماشاگران هم بعد از پایان کار چنین حسی را منتقل می‌کنند، به خصوص که اولین نمایشی که بعضی بعد از یک سال‌ونیم دیده‌اند همین «هار» است. این حس فارغ از کیفیت کار مطرح می‌شود و بیشتر درباره همین ملاقات حرف می‌زنند.»
 اما چه عاملی موجب می‌شود که برخلاف بعضی تحلیل‌های ظاهرا احساسی، مخاطب به سالن می‌آید؟ به نظر پوریانی‌فر یک دلیل این است که «در جهان اثبات شده که تئاتر یک ضرورت اجتماعی است. اصلا نمی‌خواهم با تعصب درباره این هنر صحبت کنم ولی به ‌هر حال این ضرورت همه‌ جا احساس می‌شود. حالا این ضرورت در یک نقطه جهان به شکل کمدی خودش را نشان داده و جای دیگر به شکل تراژدی و برخوردهای سیاسی. اینکه عده‌ای فکر کردند از حالا به بعد باید یک چیز تازه پیدا کنیم یا درباره تئاترآنلاین صحبت کردند، به نظر بر اثر غافلگیری به وجود آمد که بعد شیوع ویروس بر همه ما حادث شد. این اتفاق در قرن ما خیلی عجیب بود و شاید هم دیگر چنین تجربه‌ای ما نداشته باشیم. این حجم از غافلگیری موجب می‌شود ترس حاکم شود.»
پوریانی‌فر خطاب به گروه‌ها و هنرمندانی که به فضای نگرانی دامن می‌زدند یک پرسش نیز مطرح می‌کند. «مگر تئاتر پیش از شیوع ویروس چقدر مخاطب داشت؟ آیا جز این بود که گروه‌ها بعضا بازیگران شناخته شده می‌آوردند تا فروش داشته باشند؟ و آیا جز گروه‌های دانشجویی بااستعداد، جریان دیگری توان دعوت از تماشاگر داشت؟» به این معنا او تقریبا دو گروه اصلی در جریان اجراهای عمومی تئاتر درنظر می‌گیرد؛ یک، گروه‌هایی که برای جذب تماشاگر به ترفندهای گوناگون متوسل می‌شوند و دوم، گروه‌های دانشجویی که به واسطه خلاقیت، جسارت و بعضی نوآوری‌ها مورد توجه علاقه‌مندان تئاتر قرار می‌گیرند. «به نظرم همین چیزی که وجود دارد آنقدر پایه‌هایش محکم است و آنقدر تماشاگران جدی داریم که بعید است بتوان به همین سادگی گفت «تئاتر از بین می‌رود.» من وقتی در مولوی هم اجرا می‌رفتم، در دو نوبت حدود 500 تماشاگر داشتم ولی حالا به 100 نفر تقلیل پیدا کرده، اما این وضعیت همیشگی نیست و آرام‌آرام راه خودش را پیدا می‌کند. از طرفی هزینه تولید افزایش یافته و من حق می‌دهم که بعضی فعلا دست به کار نشوند.»
این کارگردان البته به نکته مهمی نیز اشاره دارد؛ اینکه امروز مخاطب ما در چه شرایط پراضطرابی بلیت تئاتر خریداری می‌کند. «خیلی شگفت‌انگیز است که تئاتر برای‌شان ضرورت دارد، بنابراین ابدا لازم نیست درباره تئاتر تبلیغات منفی شود. اینکه باید حمایت دولتی وجود داشته باشد اصلا شکی وجود ندارد اما تماشاگر به تئاتر اهمیت می‌دهد در جست‌وجوی تماشای یک تجربه تازه است. این توجه در شرایطی اتفاق می‌افتد که همه‌ جای جهان مردم واکسینه شده‌اند و با خیال آسوده به خیابان و اماکن عمومی قدم می‌گذارند و فعلا در ایران این‌گونه نیست.» او همچنین اعتقاد دارد اگر مشکلی هم در ریزش تماشاگر وجود داشته باشد، این را باید از جانب خود تئاتر و کیفیت نمایش‌ها جست‌وجو کرد نه چیز دیگر. «ما بسیار از تماشاگران خود عقب هستیم و این در دوران کرونا به ‌شدت به من ثابت شد. این عقب‌ماندگی از مخاطب موجب می‌شود تولیدات متناسب با وضعیت نداشته باشیم و به‌ قولی تماشاگر را فراری دهیم یا دلزده کنیم. اجرا در این دوران به من نشان داد که مردم ما دغدغه پیشرفت، به‌روز شدن و بهتر شدن دارند. این ما هستیم که از مردم عقب افتاده‌ایم و تولیدهای تکراری و فارغ از اندیشه داریم.»
عامل تحلیل اشتباه، مدیریت غلط بود
رضا بهرامی که نمایش «سگک» را روی صحنه داشت، «مدیریت غلط» را بیش از هر چیز عامل لطمه به تئاتر در دوران کرونا می‌داند. «فقدان آمار دقیق و صحیح موجب شد تئاتر در گروهی قرار بگیرد که با هر تهدیدی به سرعت تعطیل شود، در حالی که همه ما می‌دانستیم اتفاقا هیچ‌ جا بهتر از سالن‌های تئاتر فرهنگ رعایت نکات بهداشتی را نداشت و این موارد را مورد توجه قرار نمی‌داد. امری که همین امروز هم مشهود است. مدیران ما متاسفانه تحلیلگران خوبی نیستند. شما ببینید از فروردین ماه رفت‌وآمد ماشین‌ها را محدود کردند و این برنامه یک‌ساعت بعد با اعلام رنگ نارنجی و قرمز برای تهران تغییر کرد. این اتفاق و تحلیل غلط حتی خنده‌دار است ولی در نظر بگیرید در ماجرای فعالیت‌های فرهنگی‌- هنری چه صدماتی وارد می‌کند.»
او در این باره که «چرا تئاتر برخلاف بعضی اظهارنظرها مورد توجه قرار گرفته است؟» می‌گوید: «مردم مدت زیادی از سالن‌ها و ارتباط اجتماعی دور بودند. ما هرطور هم می‌خواستیم مثلا این رابطه را به‌صورت آنلاین برقرار کنیم، چنین چیزی میسر نبود و با رفع تعطیلی سالن‌ها مردم هم آمدند. بعضی تماشاگران می‌گفتند بعد از یک‌سال و خرده‌ای اصلا باور نمی‌کنیم که آمده‌ایم و تئاتر می‌بینیم. ما نباید فراموش کنیم که کرونا به بخشی از زندگی اجتماعی تبدیل شده است، به همین دلیل باید بتوانیم با وجود همین شرایط به زندگی ادامه دهیم. تئاتر هدف و آرمان ماست که باید در معرض دید تماشاگر قرار بگیرد. مردم به این کوشش پاسخ داده‌اند و من امیدوارم مدیران و مسوولان هم بتوانند مثل ما و تماشاگران ضرورت این هدف را درک کنند و در برابر اتفاق‌ها بی‌دست‌ و پا نباشند.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است

نشست خبری هشتمین جشنواره ملی «رسانه و طنز» (طنز پهلو) با حضور عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین جشنواره طنز پهلو و هادی کافی، دبیر اجرایی جشنواره در ساختمان معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات برگزار شد.

حسین‌نژاد درباره تعداد آثار ارسالی و استان‌های مشارکت‌کننده در جشنواره گفت: شش دوره جشنواره طنز پهلو استانی و از دوره هفتم ملی برگزار شد. امسال هشتمین دوره جشنواره در حال برگزاری است. سال گذشته مجموع آثاری که به دستمان رسید، ۴۶۲ اثر بود. اما مسئولان استانی جوسازی کردند و آمار را بالا بردند. امسال میزان آثار رسیده به دستمان ۱۱۲۹ اثر است. 

دبیر هشتمین جشنواره طنز پهلو ادامه داد: ۲۴۴ اثر برای داستان کوتاه طنز، ۲۲۶ اثر برای کارتون و کاریکاتور، ۲۵۷ اثر برای شعر طنز، ۱۰۱ اثر برای طنز چند رسانه‌ای و ۳۰۱ اثر برای طنز مطبوعاتی به دستمان رسید. به ترتیب پنج استان از جمله تهران با ۲۸۹ اثر، اصفهان ۱۲۵ اثر، فارس ۱۰۱ اثر، قم ۹۵ اثر و خراسان رضوی ۸۴ اثر به دستمان رسید. یک استان هم در جشنواره شرکت نکرد.

وی با اعلام این خبر که ما از تمام طنز نویسان و کاریکاتوریست‌ها دعوت کردیم، که اگر در رسانه خود اثری تولید می‌کنند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، افزود: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده است و همه به نحوی در حال تولید محتوا هستند. احساس می‌کنم طنز رسمی به مرور از طنز غیر رسمی عقب افتاده است. ما از آنها دعوت کردیم که در جشنواره ملی «رسانه و طنز» شرکت کنند، تا ما ببینیم آنها در چه سطحی قرار دارند.

کافی به تشریح برنامه‌های معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت و جریان‌سازی موضوعاتی که افکار عمومی به آن نیاز داشت، جشنواره‌های مختلفی از جمله جایزه «مریم» طراحی شد و امسال اولین دوره آن برگزار می‌کنیم. جشنواره دوسالانه «خورشید» با محوریت زنان در سطح بین‌الملل که در مشهد مقدس برگزار شد. جشنواره رسانه و کودک امسال برگزار می‌شود. از طرفی، اولین دوره روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد و امسال سومین دوره آن در بهمن برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی «رسانه و طنز» ادامه داد: پیشتر مقوله طنز که از موضوعات مهم حوزه رسانه بود، از دولت دوازدهم برگزار شده بود. ما سعی کردیم طنز را در سطح ملی برگزار کنیم. اختتامیه جشنواره ملی «رسانه و طنز» با حضور اهالی طنز و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر فومن برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • وضعیت خودروهای لوکس در نمایندگی‎ های خودرو دُبی بعد از سیل | بنز و لامبورگینی به چه روزی افتاده اند! |‌ تصاویر
  • ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • سخنگوی گردان های القسام: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • رقابت بیش از ۱۵ هزار یزدی در نوبت اول آزمون سراسری‌
  • امروز با حافظ: کس نیست که افتادهٔ آن زلفِ دوتا نیست
  • پرتاب توپ بسکتبال از میانه میدان و دریافت جایزه 20 هزار دلاری توسط تماشاگر حاضر در سالن
  • تئاتر بچه‌های مسجد فرآیندمحور است/ دنبال چیدن میوه آماده نیستیم