Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@19:52:16 GMT

هنرمندان گرمه‌ای، در انتظار بازارچه صنایع‌دستی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۰۳۳۱

هنرمندان گرمه‌ای، در انتظار بازارچه صنایع‌دستی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمه، مهرماه ۹۷ بود که بازارچه صنایع‌دستی در حاشیه یکی از خیابان‌های فرعی گرمه توسط مسئولان مربوطه ایجاد شد. این حرکت بارقه‌ای از امید در دل هنرمندان این شهرستان ایجاد کرد و آن‌ها تولید بیشتری را انجام دادند تا در این بازارچه به فروش برسانند.

به گفته این هنرمندان ازآنجایی‌که نسبت به مشکلات این فضا نظیر تعداد کانکس‌های کم، نبود تجهیزات گرمایشی،  جانمایی نامناسب بازارچه و … پیش‌بینی‌نشده بود بازارچه پس از چند هفته تعطیل شد و از آن تاریخ تاکنون هنرمندان هرساله شاهد وعده‌هایی از سوی مسئولان برای ایجاد بازارچه در این شهر هستند که هنوز عملی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره میراث فرهنگی همکاری نمی‌کند

امیر محمودی یکی از بازاریان است که گفت: هنرمندان گرمه‌ای برای فروش محصولات خود به بازار گرمه پناه آورده‌اند و محصولات خود را در مغازه‌هایی با اجاره بالا عرضه می‌کنند که برایشان به‌صرفه نیست.

وی افزود: مسئولان باید قدر هنر این هنرمندان را بدانند و ایجاد یک بازارچه مستقل قطعاً رونق اقتصادی برای شهرستان
 دارد.

محمودی ادامه می‌دهد: بسیاری از این هنرمندان حتی محصولات خود را به خارج از کشور ارسال می‌کنند و این نشان از خاص بودن هنر هنرمندان است.

یکی از هنرمندان که تمایلی به گفتن نام خود ندارد اظهار کرد: من به‌عنوان کارآفرین بارها به اداره میراث فرهنگی برای بیمه و وام و سایر خدمات مراجعه کرده‌ام اما آن‌ها هیچ خدمتی برای ما انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: خرید امکانات همچون چرخ‌خیاطی، دستگاه سردوز، میز و صندلی نیاز به اعتبار مالی دارد و امکانات من برای جذب کار همشهریانم بسیار کم است که اگر تنها ۱۰۰ میلیون وام به من بدهند می‌توانم تعداد بیشتری از بانوان شهر را مشغول به کارکنم.

این هنرمند گرمه ای تصریح کرد: بارها برای گرفتن وام به ادارات رفته‌ام اما هیچ اداره‌ای پاسخگو نیست. بنده حتی برای فروش لباس‌ها دوخته‌شده هم به مشکل خورده‌ام و به سمت فروش آنلاین رفته‌ام وبرای من که تحصیلات بالایی ندارم فروش آنلاین مشکلات زیادی را داشته است‌.

محمد جعفری یکی از شهروندان گرمه‌ای است گفت: هنر کلاه بافی در گرمه هنر بسیار زیبا و خاصی است این کلاه از پشم طبیعی تهیه می‌شود که در دو فصل سرد و گرم قابل‌استفاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این هنر ثبت ملی شده است ضروری است نسبت به ایجاد بازارچه برای فروش این کلاه‌ها مسئولان همت کنند چون بسیاری از فروشندگان به‌صورت دست‌فروشی در حاشیه خیابان این هنر ارزشمند را می‌فروشند.

این کارآفرین گرمه‌ای تصریح کرد: ما بارها شاهد وعده‌های مسئولان در سال‌های قبل نسبت به ایجاد بازارچه در محل باغ مزار و طبقه فوقانی ساختمان اداره و حتی واحد ساختمانی کنار قلعه جلال‌الدین بوده‌ایم اما هیچ‌کدام از این مناطق مناسب نبود و از طرفی هیچ وعده‌ای نیز عملی نشد.

ایجاد مجتمع گردشگری پیش‌بینی شده است

علی محمودی فر، مسئول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بازارچه محلی که در سال ۹۷، شهرداری در شهر گرمه ایجاد کرد بدون اظهارنظر از میراث فرهنگی شهرستان بوده و میراث فرهنگی هیچ دخل و تصرفی در این بازارچه محلی نداشته است .

وی افزود: برای فروش محصولات صنایع‌دستی در این شهرستان  بستر مناسبی مانند جاده آسیایی وجود دارد که هم‌اکنون در مجتمع خدمات رفاهی امام رضا(ع) در دوراهی روستای هدف گردشگری دشت، اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه، غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی شهرستان را ایجاد کرده است.

محمودی فر ادامه داد: یک نفر از هنرمندان صنایع‌دستی روستای قره بیل در این غرفه مشغول به کار است و امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و توافق هنرمندان دیگر تمام محصولات صنایع‌دستی شهرستان در اختیار این هنرمند قرارگرفته و  در این بازارچه بفروش برسانند .

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک هم دو مجتمع گردشگری در حال تأسیس در مسیر جاده آسیایی بوده که در این مجتمع‌ها فروشگاه‌های صنایع‌دستی پیش‌بینی‌شده است .

محمودی فر بیان کرد: در خصوص اعطای وام و بیمه، بیشتر هنرمندانی که در حوزه صنایع‌دستی شهرستان فعالیت می‌کنند و مجوز فعالیت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رادارند از تسهیلات این حوزه بهره‌مند شده‌اند و اگر تازه مجوز گرفته باشند در آینده نزدیک تسهیلات کم‌بهره دریافت خواهند کرد.

وی افزود: در خصوص بیمه تأمین اجتماعی ۴ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان تحت پوشش بیمه بوده و هنوز از طرف دولت طرح جدیدی در خصوص بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان اعلام‌نشده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمه ادامه داد: خیاطی و بافتنی از رشته‌های صنایع‌دستی نیست و خیلی از مواردی که به اداره میراث فرهنگی مراجعه کرده و خدماتی دریافت نمی‌کنند به خاطر این است که رشته‌های این هنرمندان زیررشته‌های صنایع‌دستی نیست.

زینب حسینی، عضو شورای اسلامی شهر گرمه نیز در همین رابطه اظهار کرد: در سال ۹۷ به‌طور موقت تعداد ۶ کانکس را دریکی از خیابان‌های شهر گرمه، در اختیار هنرمندان قراردادیم که به دلیل‌ عدم استقبال مردم از بازارچه، این مکان تعطیل شد.

وی افزود: در جهت حمایت از هنرمندان شهر، طی جلساتی با هنرمندان و بانوان کارآفرین متعهد شدیم که در صورت درخواست گروهی از سوی آن‌ها با مسئولان استانی رایزنی خواهیم کرد و نسبت به جانمایی و  تأسیس بازارچه صنایع‌دستی و ارائه تسهیلات تدبیری می‌اندیشیم.

حسینی ادامه داد: تاکنون فقط یک نفر برای این موضوع به دفتر شورا درخواست داده‌اند و اگر کارآفرینان و هنرمندان بیشتری درخواست داشته باشند قطعاً ما نیز مکاتبات شهرستانی و استانی را انجام خواهیم داد‌.

گرمه نیازمند بازارچه دائمی است

وجود بازارچه صنایع‌دستی در گرمه می‌تواند قطعاً مشکلات عرضه محصولات به بازار را کاهش دهد و از طرفی متقاضیان نیز به‌راحتی و با اطمینان بیشتر جنس موردعلاقه خود را در بازار تهیه کنند.

با توجه به‌ اینکه این شهرستان نقطه تلاقی ۳ استان خراسان‌شمالی، سمنان و گلستان  است وجود یک بازارچه دائمی می‌تواند در معرفی و عرضه بهتر هنرهای مردم این منطقه مؤثر باشد.

با توجه به اینکه هنرهایی همچون کلاه بافی، چرم‌دوزی، بافندگی ،گلیم‌بافی در این شهرستان رونق دارد ضروری است مسئولان وقت نسبت به ایجاد بازارچه صنایع‌دستی همت کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی گرمه خراسان شمالی بازارچه میراث فرهنگی محمودی فر صنایع دستی شهرستان بازارچه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی ایجاد بازارچه برای فروش گرمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۰۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا  ۲۴ فروردین‌ماه سال جاری ۲۶ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۳۲ بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان صورت گرفت که به طور متوسط بیش از ۸۸ هزار بازدید از هر مکان گردشگری استان انجام شده است.  
محمد حسین ارسطو زاده افزود: از این تعداد، هفت میلیون و ۹۲۳ هزار و ۴۸۱ بازدید مربوط به جاذبه‌های تاریخی، هفت میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۲۲ بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی، سه میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۷۹ بازدید مربوط به جاذبه‌های دست‌ساز، دو‌میلیون و ۷۳۳ هزار و ۳۹۸ هزار و ۶۰۲ بازدید مربوط به جاذبه‌های مذهبی، چهار میلیون و ۸۴۲ هزار و ۹۱۳ بازدید مربوط به جاذبه‌های تفریحی، ۲۲۳ هزار و ۷۰۳ بازدید مربوط به جاذبه‌های فرهنگی، یک‌هزار و ۴۸۷ بازدید مربوط به گردشگری سلامت و ۶۸ هزار و ۳۲۳ بازدید نیز مربوط به موزه‌های استان بوده است.  
وی افزود:  دزفول با  ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۴۹ نفر، شوشتربا  پنج‌میلیون و ۶۰۳ هزار و ۸۲۷ نفر، اندیکا با  دومیلیون ۳۱۷ هزار و ۱۲۰ نفر، شوش با یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۵۹۹  و کارون با یک‌میلیون و ۱۷۴ هزار و ۱۸۰ نفر، پربازدیدترین شهرستان‌های استان در ایام تعطیلات نوروز و عید سعید فطر بوده اند.  
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بیان کرد: در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین سال جاری سه‌میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۹۹ نفرشب‌اقامت در اقامتگاه‌های رسمی، غیر رسمی و اضطراری استان به ثبت رسید.  
ارسطوزاده اظهار کرد:در این مدت نیر  ۴۵۰ هزار و ۹۲۲ نفربازدید از  نمایشگاه‌های دائمی و غیردائمی  صنایع‌دستی استان انجام شد.

دیگر خبرها

  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا