Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@17:58:06 GMT

وزارت خارجه چوب گرانی ارز را می‌خورد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۱۲۳۸

وزارت خارجه چوب گرانی ارز را می‌خورد

به گزارش تابناک، درحالی‌که بسیاری معتقدند باید دیپلماسی اقتصادی کشور تقویت شود، آمار‌ها نشان می‌دهد بودجه ارزی این نهاد کاهش یافته است. این را روز گذشته روابط عمومی وزارت امور خارجه منتشر کرده است که «مقایسه بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد بودجه ارزی وزارت امور خارجه در نمایندگی‌های خارج از کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ نه‌تن‌ها افزایش نیافته، بلکه کاهشی ۱۰ درصدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این میزان نسبت‌به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۶ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته است».

شرق در ادامه نوشت: این در حالی است که بسیاری از منتقدان عملکرد وزارت امور خارجه در سال‌های گذشته که بسیار پرشمار بودند، معتقدند عملکرد این نهاد در جذب سرمایه از کشور‌های دیگر ضعیف بوده و حتی برخی ادعا‌ها مبنی بر این بوده که نمایندگی‌های ایران در کشور‌های دیگر به جای فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی به نفع کشور، به‌خوش‌گذراندن در دوره مأموریت مشغول هستند. اما همه این ادعا‌ها وقتی نگاهی دقیق‌تر به آمار و ارقام داشته باشیم، از ابهام خارج می‌شود.

روابط عمومی وزارت خارجه در بیانیه‌ای که به خبرگزاری دانشجویان ایران ارسال کرده است توضیح داده که «مقایسه بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بودجه ارزی وزارت امور خارجه در نمایندگی‌های خارج از کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ نه‌تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی ۱۰ درصدی دارد. همچنین این میزان نسبت‌به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۶ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته است».

بودجه وزارت خارجه در دو بخش ارزی و ریالی دسته‌بندی می‌شود، اما عمده بودجه این نهاد به بخش ارزی اختصاص دارد که به‌واسطه کار برون‌مرزی این نهاد تعریف می‌شود. این در حالی است که بودجه این نهاد، به‌صورت ارز داده نمی‌شود، بلکه پول رسمی کشور یعنی ریال اختصاص می‌یابد که با توجه به کاهش بهای ریال و افزایش قیمت ارز، هزینه تمام‌شده افزایش چشمگیری می‌یابد؛ اما این به معنای افزایش بودجه این نهاد در عمل نیست و تنها به معنی افزایش هزینه خدمات آن است و آن‌هم خود نهاد وزارت خارجه نقشی در آن ندارد.

روابط عمومی وزارت خارجه در ادامه توضیحاتش افزوده است که «توجه مخاطبان محترم را به این نکته جلب می‌کند که معادل ریالی بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۹ براساس نرخ برابری ۱۲۰.۰۰۰ ریال در قانون بودجه تصویب شده، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ نرخ برابری به ۲۲۴.۰۰۰ ریال در قانون بودجه افزایش یافته و مورد محاسبه قرار گرفته است. به این ترتیب درحالی‌که بودجه ریالی وزارت امور خارجه رشدی ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما با توجه به ارزی‌بودن مصارف این وزارتخانه، نه‌تن‌ها بودجه افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته بلکه کاهشی نیز بوده است».

شاید توضیح ساده این بند از توضیح وزارت امور خارجه این است که مبلغ معیار برای بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس از عدد ۱۲ هزار تومان به عدد ۲۲ هزارو ۴۰۰ تومن افزایش یافته است؛ اما این به معنای افزایش رقم بودجه این نهاد نیست. تنها مبلغ ارز به قیمت واقعی آن در بازار نزدیک‌تر شده و از افزایش احتمال فساد در جریان جابه‌جایی ریال به ارز پیشگیری شده است که البته در صورت افزایش قیمت ارز در برخی دوره‌ها از این عدد نیز باز نهادی که مصرف‌کننده ارز است متضرر می‌شود.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود که بودجه وزارت امور خارجه نسبت به سال‌های قبل ۷۶ درصد رشد داشته که به نظر می‌رسد دلیل منطقی آن، افزایش قیمت ارز یعنی بالارفتن هزینه ارائه خدمات در کشور‌های دیگر برای دولت ایران است. این‌ها همه در حالی است که منابع مطلع از وضعیت داخلی نمایندگی‌ها می‌گویند که آنچه در درون نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در کشور‌های دیگر می‌گذرد چندان با شایعاتی که در مورد آن منتشر می‌شود، همخوانی ندارد.

از پاییز دو سال گذشته سیر کاهش حقوق و کم‌شدن پست‌ها در سفارت‌خانه و نمایندگی‌ها آغاز شده است و تاکنون در چند نوبت از میزان حقوق کارکنان نمایندگی‌ها کم شده است.

دلیل اصلی این تصمیم‌ها نیز کاهش درآمد ارزی دولت و بحران‌های اقتصادی بوده که در داخل گریبان اقتصاد کشور را گرفته و طبیعتا پس‌لرزه‌های آن به نیرو‌های خارج از کشور نیز وارد می‌شود. یک دیپلمات که جدیدا از مأموریت برگشته نیز می‌گوید اغلب همکارانش در کشور‌های مختلف از کاهش چشمگیر تعداد نیرو در نمایندگی‌ها در فشار هستند و آن‌ها علاوه‌بر کاهش حقوق، عمدتا مجبور به انجام وظایف دو نیروی تخصصی هستند. همین‌طور کاهش دوره مأموریت‌ها نیز در وزارت خارجه به‌شدت اجرا می‌شود.

وزارت امور خارجه در همین مورد توضیح داده «در سال‌های اخیر و با افزایش محدودیت‌های ارزی کشور، وزارت امور خارجه در قالب اقدام‌هایی نظیر کاهش مبلغ فوق‌العاده اشتغال خارج از کشور، حذف و کاهش پست‌های غیرضروری در داخل نمایندگی‌ها، کاهش اعزام مأموران ثابت و موقت غیرضروری، کاهش مدت‌زمان مأموریت، بازگشت زودتر از موعد برخی از مأموران، اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌های مالی نمایندگی‌ها، اصلاح و بهبود فرایند‌های مالی و مدیریتی و پشتیبانی نمایندگی‌ها و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات سامانه‌های الکترونیکی جهت انجام فعالیت‌های جاری نمایندگی‌ها، اقدام‌هایی را برای کاهش هزینه‌های این وزارتخانه به انجام رسانده است».

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 وزارت خارجه نرخ ارز دیپلماسی اقتصادی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 بودجه ارزی وزارت امور خارجه وزارت امور خارجه در سال بودجه این نهاد کشور های دیگر خارج از کشور نمایندگی ها وزارت خارجه نشان می دهد سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده ‎آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل ‎فلسطین در ‎سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، ‏ناصر کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده ‎آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل ‎فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.

کنعانی افزود: این اقدام واشنگتن، ماهیت مزوّرانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حمایت یکجانبه و نامحدود رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی و بین‌المللی با هزینه مردم آمریکا و به بهای قربانی کردن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در بیش از هفت دهه گذشته، نه تنها کارکرد خود را از دست داده است، بلکه هیئت حاکمه آمریکا را نیز بیش از همیشه نزد افکار عمومی دنیا بی آبرو ساخته و ثابت کرده که این کشور بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست.

کنعانی بار دیگر بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از ‎بحر تا نهر تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اراده ملت مقاوم و قهرمان فلسطین در نهایت بر اراده دشمنان ملت فلسطین و در رأس آن رژیم جعلی، آپارتاید و جنایتکار اسرائیل فائق خواهد آمد.

کد خبر 746010

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • کنعانی: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • کنعانی وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد
  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • آماده شدن هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا
  • دستیار پوتین خطاب به اسرائیل: خویشتنداری کنید
  • روسیه خواستار حداکثر خویشتن‌داری در خاورمیانه شد
  • عکس/ دیدار جمعی از دیپلماتهای وزارت امور خارجه با دکتر ولایتی
  • دیدار جمعی از دیپلماتهای وزارت امور خارجه با دکتر ولایتی