Web Analytics Made Easy - Statcounter

سام مهدی ترابی کارشناس مسائل راهبردی و امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارزیابی خود درباره مذاکرات برجام، اظهار کرد: برای فهم صحیح این موضوع باید متوجه دو مطلب اساسی باشیم؛ اولا طبق دستور صریح و روشن مقام معظم رهبری، تمام تحریم‌ها برداشته و راستی آزمایی شود، دوما در هیچ زمانی چه در حال، چه در آینده و چه در گذشته هیچ تضمینی وجود نداشته و ندارد که آمریکایی ها بر توافق خود پایبند باشند، چون در قانون واشنگتن برجام یک دستور از سوی  رئیس جمهور است و قرار داد بین المللی نیست، لذا الزام اجرا برای رئیس جمهور آینده ندارد و حتی همانطور که دیدیم، رئیس جمهوری که خود دستور می‌دهد هم می‌تواند همان را لغو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برجام قرارداد بین المللی نیست

وی با اشاره به اینکه چرا برجام قرارداد بین المللی نیست، گفت: هر قرارداد بین المللی باید توسط مجلس سنا آمریکا تصویب شود و باتوجه به اینکه مجلس سنا آمریکا کاملا در اختیار لابی‌های ضد ایرانی است و تا صد سال دیگر هم خواهد بود، لذا هیچ رئیس جمهوری چه دموکرات چه جمهوری خواه، توانایی تبدیل این توافق را به یک قرارداد بین المللی ندارد.

ترابی ادامه داد: سوال مهم این است که دولت آقای روحانی این را می‌دانست یا نمی‌دانست که در هر صورت جای تاسف دارد، باتوجه به این دو مطلب اساسی، چند روز گذشته دوره ششم مذاکرات در وین را پشت سر گذاشتیم و اکنون شاهدیم که آمریکا و اروپای ناتوان صد‌ها تحریمی که علیه ایران وضع شده را لغو نخواهند کرد، حتی بعضی از تحریم هایی که بعد از این توافق اعمال شده است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: روال عادی این است که هیئت مذاکره کننده ایرانی باید به تهران برگردد و به مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی گزارش دهد و بگویند که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخش عمده‌ای از تحریم ها را لغو نمی‌کنند و دوما هیچ تضمینی برای اجرای برجام احیاء شده توسط آمریکایی‌ها وجود ندارد؛ به نظر شما مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی این شرایط را می‌پذیرند؟

وی افزود: متاسفانه دولت قبلی، بخش موثری از نخبگان تمام اعتبار سیاسی خود را در گروی موفقیت در روند برجام گذاشت و در حال حاضر که این فرایند در میدان شکست خورده است یا حداقل منجر به نتیجه‌ای که آن‌ها به مردم قول داده بودند، نشد، نه تنها توانایی اقرار به شکست و خوش‌بینی بی جا خود را ندارند، بلکه اصرار دارد که نظام آنچه بر روی میز است را بپذیرد، چراکه به قول آن‌ها اقتصاد مملکت را با وجود این تحریم‌ها نمی‌شود مدیریت کرد، که البته جواب این اداها را برخی از نامزد‌ها در مناظرات ریاست جمهوری دادند.

بعید است که غرب به توافقات خود عمل کنند

ترابی تاکید کرد: همانطور که در مناظرات شنیدیم؛ دولت جدید از برجام خارج نخواهد شد، اما با توجه به نکاتی که ذکر شد و قانونی که توسط مجلس تصویب شد، به حالتی که قبل از مذاکرات وین وجود داشت، برمی‌گردیم. یعنی کماکان تحریم ها را به صورت تعلیق در میاوریم، بعضی از نکاتی که در برجام توافق شده بود را گسترش می‌دهیم همچنین برخی از فعالیت‌های خود در صنعت هسته‌ای که کاملا طبق چارچوب خود برجام است.

وی افزود: توپ در زمین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواهد بود که به توافقات خود عمل کنند، اما بعید است که ما چنین چیزی را مشاهده کنیم و بعد از چند سال نظام باید تصمیم بگیرد که باقی ماندن در برجام تاثیری دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید

 

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یکشنبه ۳۰ خرداد بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد. در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: همه هیئت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی وجود دارد که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشور‌ها مورد تصمیم گیری واقع شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده از جهت اینکه متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و اینکه اختلافات در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند. مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند، ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران کمیسیون مشترک برجام قرارداد بین المللی کمیسیون مشترک آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل محمدی- تراکتور؛ تصمیم مهم یحیی مشخص شد

یحیی گل‌محمدی که بعد از پایان نیم فصل و در شرایطی که تیمش فصل گذشته را با دستیابی به سه گانه پایان داده بود و در این فصل نیز با اختلاف یک امتیازی با صدرنشین در جمع مدعیان قهرمانی قرار داشت، از کار کناره‌گیری کرده بود، اکنون با بن بست برای دومین پیشنهاد خود طی همین مدت مواجه شد.

تراکتور که بعد از شکست سنگین و دور از انتظار مقابل ذوب آهن با پاکو خمس برای جدایی به توافق دست یافته، برای جانشینی این سرمربی اسپانیایی که جایگاه سوم جدول را در اختیار داشت، به دنبال انتقال یحیی گل‌محمدی بود.

یحیی گل‌محمدی که سابقه کوتاه مدتی روی نیمکت تراکتور در کارنامه داشت، با این باشگاه برای قبول سرمربیگری‌اش بار دیگر به مذاکره نشست اما در نهایت طرفین با توجه به موانع شکل گرفته، به توافق نهایی در این رابطه دست نیافتند.

با این شرایط سرمربی سابق پرسپولیس همچنان دور از نیمکت سرمربیگری بعد از جدایی از جمع سرخپوشان کار را دنبال خواهد کرد و باید دید آینده او چه خواهد شد و چه زمانی دوباره به لیگ برتر بازخواهد گشت یا اینکه تصمیم به حضور در فوتبال خارج از ایران خواهد گرفت.

کد خبر 844800 برچسب‌ها یحیی گل محمدی ویژه ورزشی باشگاه تراکتور تبریز

دیگر خبرها

  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • بهترین خبر برای استقلال؛ توافق بزرگ آبی ها بالاخره نهایی شد
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • گل محمدی- تراکتور؛ تصمیم مهم یحیی مشخص شد