Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروهای طالبان پیشتاز میدان های نبرد در مناطق مختلف افغانستان هستند و تلاش می کنند با قیچی کردن نیروهای دولتی، استان مهم و راهبردی «سرپل» را به طور کامل به تصرف درآورند.

سرویس جهان مشرق؛ استان مهم و راهبردی «سرپل» یکی دیگر از مناطق در شمال افغانستان محسوب می شود که در روزهای گذشته صحنه عقب نشینی نیروهای دولتی و پیشروی گسترده شبه نظامیان طالبان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سقوط شهرستان «سوزمه قلعه» در شمال شرق استان سرپل، نیروهای طالبان فشار را بر نیروهای ارتش و مردمی برای تصرف شهرستان «گوسفندی» چند برابر کردند و توانستند در این محور پیشروی و کار را برای نیروهای دولتی سخت کنند.

با رسیدن نیروهای طالبان به ورودی های شهرستان «گوسفندی»، بزرگان منطقه برای به حداقل رساندن تلفات و خسارت ها تصمیم به مذاکره گرفتند و در نهایت این بخش را بدون درگیری تسلیم کردند. (شهرستان گوسفندی با شهرستان سرپل حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد)

بعد از سقوط شهرستان «گوسفندی» ارتباط نیروهای دولتی از شهرستان «سرپل» با شهرستان «بلخاب» قطع شد و نیروهای ارتش و گروه های دفاع مردمی به سمت جنوب (شهرستان بلخاب) که همچنان در کنترل دولت مرکزی است عقب نشینی کردند.  

در حال حاضر، شهرستان های «صیاد، کوهستانات، سوزمه قلعه، سنچارک و کوسفندی» که حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «سرپل» را تشکیل می دهند از کنترل نیروهای دولتی خارج شده اند و به تصرف گروه طالبان درآمده اند.

نیروهای ارتش و گروه های مردمی فقط دو شهرستان «سرپل و بلخاب» را در استان «سرپل» در کنترل دارند؛ روند تحولات میدانی نشان می دهد پیشروی طالبان به سمت «بلخاب و سرپل» از سمت «سوزمه قلعه، گوسفندی، سنچارک و کوهستانات» خواهد بود.

در صورتی که شهرستان سرپل (مرکز استان) سقوط کند، شمال استان سرپل به طور کامل از کنترل دولت افغانستان خارج می شود و راه برای نفوذ طالبان از این محور به سمت شهرستان «شبرغان» در جنوب استان «جوزجان» باز می شود.

طالبان با تسلط کامل بر شهرستان «صیاد» به حدود ۲۵ کیلومتری سرپل رسیده؛ در مقطع فعلی سرپل از سه محور «صیاد، سوزمه قلعه و کوهستانات»   در محاصره قرار گرفته است.

از سویی دیگر، اگر شهرستان «بلخاب» در محور جنوبی استان «سرپل» تصرف شود، این فرصت برای شبه نظامیان طالبان فراهم می شود که به سمت شهرستان «یکاولنگ» در شمال استان «بامیان» پیشروی کنند که در این شرایط نیروهای دولتی متحمل فشار بیشتری می شوند.

به گزارش مشرق، نیروهای طالبان با «بلخاب»   حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارند و در صورتی که مناطق غربی استان «سمنگان» و شمال استان «بامیان»  را به سیطره دربیاورند این شهرستان هم محاصره می شود؛ این شهرستان تا لحظه تنظیم این گزارش از «کوهستانات، سنچارک و گوسفندی»  جهت شبه محاصره شده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اتوبوس خبرنگاران تحولات افغانستان گروه طالبان ارتش افغانستان استان سرپل استان جوزجان شهرستان گوسفندی افغانستان دولت افغانستان طالبان نیروهای طالبان نیروهای دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار داعش در افغانستان

شماری از بزرگان و علمای ولایت ننگرهار در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان تاکید کردند با روی کار آمدن حکومت جدید در کابل، فتنه داعش پایان یافت.

آنها با اعلام حمایت از طالبان افزودند: هراس تقویت و روی کار آمدن داعش در افغانستان از بین رفته است

مولوی عبدالکبیر نیز اظهار داشت حمایت مردم و همکاری آنها سبب پیروزی هیئت حاکمه افغانستان شده است.

وی گفت حکومت کنونی کابل به تمام مردم افغانستان متعلق است و شهروندان این کشور بدون هیچ مشکلی می‌توانند مشکلات و خواسته‌های خود را با مقامات در میان بگذارند.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان پیش از این در ضیافت افطاری با سفرا و دیپلمات‌های مقیم کابل گفته بود کابل بر اساس سیاست خارجی اقتصاد محورش، می‌خواهد با تمام کشورها روابط حسنه داشته باشد و علاقمند است با جهان مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و در پروژه‌های منطقه‌ای سهیم شود و به‌عنوان نقطه ارتباط منطقه‌ای عمل کند.

عبدالکبیر همچنین در این ضیافت تصریح کرده بود طالبان گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده و هیچکس نباید بخاطر قوی نشان دادن و تقویت آن لابی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای مقامات سازمان ملل و هند
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • بازدید وزیر کشور از پروژه ادامه آزادراه همت
  • سد کجکی افغانستان لبریز شد
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری