Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین صیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به این‌که بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های ورودی به سازمان قضایی نیروهای مسلح قم به‌روز رسیدگی می‌شود، پرونده معوقه در این سازمان نداریم.

وی اضافه کرد: ورودی پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حضور همکاران قضایی در یگان‌های نیروهای مسلح و آموزش مسائل حقوقی و قضایی و آشنایی کارکنان نیروهای مسلح با قوانین و مقررات باعث کاهش وقوع جرم در سطح نیروهای مسلح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانیان و برای جلوگیری از شیوع و سرایت بیماری کرونا، از مجازات جایگزین حبس از جمله تعویق رسیدگی به جرم، تعویق مجازات، حبس با خدمت، آزادی مشروط، تخفیف مجازات و مرخصی پایان محکومیت استفاده شده که اثر بسیار خوبی داشته است.

صیدی خاطرنشان کرد: در بیش از ۸۰ درصد پرونده‌های جرائم سبک از مجازات جایگزین حبس و تاسیسات حقوقی ارفاق آمیز استفاده می‌شود.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد از دادرسی‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح از طریق دادسرای الکترونیک انجام می‌شود تا حتی‌المقدور از اعزام افراد بازداشتی به سازمان قضایی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بیش از ۷۵ درصد پرونده‌های مهم و سنگین سازمان قضایی نیروهای مسلح قم که در دادگاه نظامی یک رسیدگی شده و در دیوان عالی کشور که محکومان و وکلای آن‌ها تقاضای فرجام‌خواهی کرده بودند، مورد تایید قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح قم مربوط به فرار از خدمت است، بیان کرد: در صورتی که افراد فراری از خدمت شخصا به این سازمان مراجعه کنند، با استفاده از نهادهای ارفاقی، مجازات حبس برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؛ درحالی‌که در قانون برای این افراد ۶ ماه زندان در نظر گرفته ‌شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس طرح «بازگشت به سنگر»، سازمان قضایی نیروهای مسلح آمادگی دارد هر نوع کمک و مساعدت برای پایان یافتن به خدمت این دسته از افراد را انجام دهد.

به گفته وی، پرونده‌های امنیتی انحرافی ورودی به سازمان قضایی نیروهای مسلح قم از جمله عضویت در کانال‌ها، نیز کمتر از ۲ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد.

صیدی بیان کرد: در اجرای اصل ۱۷۲ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، سازمان قضایی نیروهای مسلح با عنوان بخشی از قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات و تظلمات و دعاوی علیه نیروهای مسلح تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این سازمان ۲ ماموریت مهم در نیروهای مسلح از جمله رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح از طریق دادگاه‌ها و دادسرای نظامی و رسیدگی به تخلفات انضباطی نیروهای مسلح به‌عنوان یکی از اعضای اصلی کمیسیون انضباطی نیروهای مسلح در کل کشور، بر عهده دارد.

وی ادامه داد: سازمان قضایی نیروهای مسلح به‌منظور حفظ حقوق عامه و رعایت حقوق شهروندی اقدامات مهم و موثری را در راستای ارتقای آگاهی و قانونمندی نیروهای مسلح به‌ویژه نیروی انتظامی به کار گرفته است.

به گفته صیدی، تشکیل کلاس‌های آگاه‌سازی، جلسات قضایی و کلاس‌های آموزشی به‌منظور ارتقای توان علمی کارکنان نیروی انتظامی و ضابطان دیگر برای حفظ حقوق عامه از جمله این اقدامات است.

وی گفت: به‌موجب ماده ۴۰ قانون مجازات نیروهای مسلح، شرکت این نیروها در مناقشات سیاسی ممنوع است و مجازات حبس تا ۲ سال دارد که سازمان قضایی نیروهای مسلح قم با تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی نسبت به آموزش و آگاه‌سازی نیروهای مسلح اقدام کرد و در طول انتخابات گذشته کوچک‌ترین مشکلی به وجود نیامد و حتی یک پرونده نیز تشکیل نشد.

وی با اشاره به این که بیش از ۵۰ مورد بازرسی از بازداشتگاه‌ها، تحت نظرگاه‌ها، اداره زندان و بازرسی یگان‌های نظامی و انتظامی استان در سال گذشته انجام شد، گفت: انجام این بازرسی‌ها در راستای حفظ حقوق شهروندی و نظارت بر حفظ حقوق عامه صورت گرفته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم افزود: خوشبختانه در تمام بازرسی‌هایی که حتی به‌صورت سرزده از نهادهایی از جمله بازداشتگاه، پلیس امنیت، اداره اطلاعات و بازداشتگاه ساحلی صورت گرفته، حتی به یک مورد بازداشت غیرقانونی در بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها که منجر به تشکیل پرونده و صدور حکم محکومیت شود، برخورد نکردیم که ارتقای توان علمی و آشنای ضابطان قضایی و دادگستری با قوانین و مقررات اثربخش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دادیار ناظر زندان به‌صورت هفته‌ای یک‌بار، دادستان ۲ هفته یک‌بار و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کمتر از سه ماه یک‌بار از زندان سرکشی می‌کنند و با افراد بازداشتی مصاحبه ، به مسائل و مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کنیم که یکی دیگر از اقدامات سازمان قضایی نظارت موثر و مستمر بر زندان و مددجویان است.

وی با اشاره به دیدارهای مردمی به‌صورت روزانه، گفت: با توجه به این‌که مراجعان به سازمان قضایی نیروهای مسلح مسلط به تنظیم شکواییه نیستند، واحد ارشاد و معاضدت قضایی برای مردم تشکیل شد و تاکنون کمک بسیاری به مراجعه‌کنندگان نموده است.

هفته اول تیرماه به نام هفته قوه قضاییه نام‌گذاری شده است؛ هفتم تیر ۱۳۶۰ سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از اعضای حزب جمهوری است.

برچسب‌ها قم سازمان قضایی نیروهای مسلح قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم سازمان قضایی نیروهای مسلح قوه قضاییه قم سازمان قضایی نیروهای مسلح قوه قضاییه سازمان قضایی نیروهای مسلح سازمان قضایی نیروهای مسلح قم درصد پرونده درصد پرونده ها حفظ حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام حجت فرمانده کل ارتش ایران با آمریکا و اسرائیل | تمام پایگاه‌ها و منافع‌تان اهداف عملیاتی ما محسوب می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر سرلشکر سیدعبدالکریم موسوی در گفت و گویی درباره عملیات وعده صادق اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که ما را هم یکی از سربازانی قرار داد تا در این گوشمالی تنبیهی رژیم نامشروع صهیونیستی و در پاسخ به اشاره ولایت، سهمی داشته باشیم.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه رژیم نامشروع صهیونیستی با گذر از خطوط قرمز و مغایر قوانین بین‌المللی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، حمله تجاوزکارانه‌ای انجام داد و تعدادی از مستشاران ما را به شهادت رساند، افزود: سازمان‌های بین‌المللی باید ذیل بند هفت منشور سازمان ملل متحد به مجازات رژیم صهیونیستی می‌پرداختند؛ اما به دلیل قصور و اهمال آنها از یک سو و مطالبه عمومی ملت بزرگ ایران از سوی دیگر، ما اقدام به این عملیات تنبیهی کردیم.

سرلشکر موسوی درباره عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به دست رزمندگان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محوریت نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم‌افزایی همه نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: لازم می‌دانم به همرزمان عزیزم در نیروی هوافضای سپاه و همه رزمندگان نیروهای مسلح در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تبریک و خداقوت عرض کنم.

وی تاکید کرد: یک بار دیگر هشدار می‌دهیم که اگر رژیم نامشروع صهیونیستی بخواهد بر اقدامات تجاوزکارانه خود اصرار بکند، این بار با مجازاتی سنگین‌تر و سخت‌تر مواجه خواهد شد.

فرمانده کل ارتش یادآورشد: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها به‌خصوص پایگاه‌هایی که از آن به عنوان مبدا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی صورت بگیرد، اهداف عملیاتی ما محسوب می‌شوند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه - ۲۶ فروردین ماه - با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

کد خبر 844359 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران ایران و اسرائیل خبر ویژه دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

دیگر خبرها

  • عدالت محوری در دستور کار مسئولان دادگستری باشد
  • تمام تجهیزات نیروهای مسلح کشور بومی است
  • افزایش ۴۰ درصدی ارجاع پرونده‌های قضایی اردبیل به داوری
  • «عدم درج قیمت» بالاترین آمار تخلفات در بازار را دارد
  • عدم درج قیمت بیشترین تخلف صنوف
  • دیدار ارتشیان با نماینده ولی فقیه
  • حمایت عبدالکریمی از عملیات نیروهای مسلح: اخلاقی و سنجیده
  • دبیر: دوران بزن در رو تمام شده است/ رژیم صهیونیستی سیلی محکمی خورد
  • اتمام حجت فرمانده کل ارتش ایران با آمریکا و اسرائیل | تمام پایگاه‌ها و منافع‌تان اهداف عملیاتی ما محسوب می‌شود
  • رسیدگی به ۴۵ پرونده در کمیسیون حقوق شهروندی دادگستری خوزستان