Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_مراتع و جنگل‌های منطقه زیبای شبلیز شهرستان دنا در ۴۸ ساعت گذشته در آتش می‌سوزد و به دلیل وزش باد هر لحظه فوران می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد که تنها یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، 90 درصد از مساحت آن را جنگل و مراتع تشکیل می‌دهد، ظرفیتی جالب توجه که کمتر منطقه‌ای در حاشیه جنوبی کشور از آن برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در چند ساله اخیر بخش عظیمی از جنگل و مراتع در استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شدند، آتش‌سوزی‌هایی که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان علت وقوع بیش از 90 درصد آن عوامل انسانی بوده‌است.

حال با ورود به فصل گرما، خشکی علفزار‌ها در مناطق گرمسیری و کم بارشی و خشکسالی خطر آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط زاگرس، این میراث گرانبهای خدادادی را تهدید می‌کند.

سریال آتش‌سوزی‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری از شهرستان گچساران آغاز شد و با توجه به سابقه آتش‌سوزی در سال گذشته احتمال وقوع آتش‌سوزی گسترده در امسال قابل پیش‌بینی بود.

با توجه به کاهش بارندگی در سال گذشته و خشک شدن زود هنگام علف‌زارها با تمام هشدارها و تذکرها متأسفانه همچنان سهل‌انگاری و خطاهای انسانی باعث شعله‌ور شدن آتش در دل طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد و طعمه حریق شدن درختان بلوط، بنه، بادام و ... می‌شود.

مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های نمین/جنگلبان منطقه مصدوم شد664هکتار اراضی جنگلی، مراتع و سواحل در استان گلستان "خلع ید" شد25 مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت استان فارس؛ با هر آتش‌سوزی تجدید حیات 10 ساله جنگل از بین می‌رود

آتش‌سوزی در منطقه سردسیری و بکر شبلیز در شهرستان دنا در 48 ساعته گذشته باعث شده تا مقدار زیادی از مراتع این منطقه طعمه حریق شود.

عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با اطلاع از آتش‌سوزی در منطقه سردسیری شبلیز نیروهای منابع طبیعی، امدادی و نیروهای مردمی در همان ساعات اولیه برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند و در ساعات پایانی دیشب آتش مهار شد.

وی افزود: صبح امروز مجدداً به دلیل وزش باد آتش‌سوزی در منطقه از سر گرفته شده و در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی، بسیج و مردمی در منطقه حضور دارند و تلاش‌ها برای کنترل کامل آتش در حال انجام است.

پناهی صعب‌العبور بودن منطقه و وزش شدید باد را از دلایل کندی کنترل آتش‌سوزی عنوان کرد و گفت: متأسفانه یکی از دامداران منطقه که در حال جمع کردن علوفه بوده در افروختن آتش سهل‌انگاری نموده و قادر به کنترل آن نشده و آتش به مراتع سرایت کرده و گسترش یافته‌ است.

انتهای پیام/541/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها و مراتع ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در بارش های اخیر در تنگ رواق ۷ میلیمتر، علی کرمی دمچنار ۶،چیتاب ۶، کریک ۵، دشت بز ۴، مارگون ۳، سی سخت ۲.۶
 فرودگاه یاسوج یک میلیمتر باران بارید. 

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • عکس| تصویر دیده نشده از امیر جعفری در کنار بازیگر سریال جنگل آسفالت
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • ادامه تلاش برای یافتن کودک چهار ساله غرق شده در رود خرسان
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه