Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین آیین رونمایی از کتاب «پیچاپیچ» درباره سینمای «ابراهیم حاتمی‌کیا» نوشته محسن جلیلوند با حضور نویسنده اثر، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قزوین و برخی فعالان فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد.

آیین رونمایی مجازی از کتاب «پیچاپیچ» نوشته محسن جلیلوند با حضور نویسنده اثر؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قزوین، روح‌الله شریفی، نویسنده و کارشناس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، حسن لطفی، نویسنده و مدرس ادبیات و سینما، محسن آقالر، مسئول انجمن سینمای جوانان قزوین و برخی فعالان فرهنگی قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم روح‌الله شریفی، نویسنده و کارشناس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین بیان کرد: با بررسی آثار ابراهیم حاتمی‌کیا به این نتیجه می‌رسیم که وی به عنوان یک سینماگر انقلابی، با نگاهی نقادانه و هنرمندانه، از زمان خود جلوتر حرکت کرده است و از این‌رو نمی‌توان در موردش از نسبت‌هایی نظیر «سفارشی‌ساز» استفاده کرد.

این نویسنده حوزه ادبیات پایداری خاطرنشان کرد: کتاب‌های زیادی با کیفیت مختلف در خصوص سینمای حاتمی‌کیا منتشر شده، اما بسیار قابل ستایش است که یکی از جوانان علاقه‌مند استان در این خصوص به تولید اثری فاخر و ممتاز پرداخته است.

بنا بر اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی قزوین، در ادامه محسن جلیلوند نویسنده این کتاب گفت: موضوع اصلی کتاب «پیچاپیچ» توجه به ارتباط فیلم‌سازی چون حاتمی‌کیا با شاخصه‌های سینمای سیاسی است و در این راستا ضمن تعریف سینمای سیاسی و تحولات آن در گفتمان انقلاب اسلامی، به نسبت سنجی این ارتباط توأمان پرداختیم.

وی ادامه داد: سینمای حاتمی‌کیا از ابتدا تا امروز یک منحنی پر فراز و نشیب داشته اما مسئله مشترک در همه این بالا و پایین شدن‌ها، حرکت این فیلمساز در چهارچوب گفتمان اسلام سیاسی و نقد و حمایت از این گفتمان با نگاهی ملی و آرمانی بوده است و این حرکت باعث شده تعریف جدیدی از سینمای سیاسی ایجاد شود.

نویسنده کتاب «پیچاپیچ» بیان کرد: حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان یکی از فنی‌ترین و قوی‌ترین سینماگران کشور است، ولی حواشی پیرامون برخی صحبت‌های وی باعث شده توجه از «متن» فیلم‌ها به «حاشیه» فیلم‌ها کشیده شود که تلاش کتاب، نزدیکی به متن آثار و رویکرد علمی و ساختاری است.

وی خاطرنشان کرد: در کارنامه حاتمی‌کیا می‌بینیم که وی در جایی کاملاً موفق است که نسبت درستی بین نقد و تبلیغ برقرار کنند و در این راستا سینمایی عمل کند. نمونه چنین رویکردهایی در فیلم‌هایی چون «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز» و حتی «به رنگ ارغوان» هم مشهود است.

جلیلوند تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم کار بر روی این کتاب، این بود که بتوانیم علوم سیاسی دانشگاهی را با هنر و سینما تلفیق کنیم و با تعریف درست مفاهیم به یک هارمونی متوازن دست پیدا کنیم.

وی در پایان به نقش مهم خوانندگان و منتقدان در پیشرفت نویسندگان اشاره کرد و گفت: «منتقدان» بهترین مخاطبان یک نویسنده هستند، زیرا با مطالعه دقیق کتاب در حکم یک دوست خوب عمل کرده و نقاط ضعف و قوت را گوشزد ساخته و از این‌رو موجب تحول کار نویسنده می‌شوند. امیدواری نویسنده این است که کتابش خوانده و نقد شود تا به چشم انداز درستی در نگارش کتاب دست یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رونمایی کتاب ابراهيم حاتمي كيا حاتمی کیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم