Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@11:53:38 GMT

اعتیاد منشا آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۲۸۷۹

اعتیاد منشا آسیب‌های اجتماعی

اعتیاد معضلی است که از نظر بسیاری از صاحبنظران منشاء آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود و مقابله با آن نیازمند فرهنگسازی و آگاه‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، به باور بسیاری از صاحبنظران اعتیاد بلایی خانمانسوز است و فردی که گرفتار اعتیاد می‌شود مشکلات فراوانی برای خانواده و جامعه ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در واقع اعتیاد به عنوان بیماری چندوجهی شناخته می‌شود که بدن و روان انسان را با تاثیرپذیری از عواملی همچون اقتصاد، اجتماع و مسائل خانوادگی درگیر می‌کند. بنابراین این خصوصیت پیشگیری و کنترل اعتیاد را سخت می‌کند.

 

مهم‌ترین اولویت در آسیب‌های اجتماعی بحث اعتیاد است و بخاطر اهمیت این موضوع مقام معظم رهبری شخصا در سال گذشته چندین جلسه را به آسیب‌های اجتماعی پنج‌گانه به ویژه موضوع اعتیاد اختصاص دادند که این نشان از اهمیت موضوع از دیدگاه معظم‌له دارد.

 

بمنظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و به موجب ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر ستادی پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور به ریاست رییس جمهور تشکیل شد و همین ستاد در استان‌ها به عنوان شورای مبارزه با مواد مخدر به ریاست استاندار فعالیت می‌کنند که 25 دستگاه سازمان و نهاد عضو آن هستند.

 

همچنین کمیته‌های متعددی در این شورا برای مقابله با اعتیاد وجود دارد که هر کدام بنا به حیطه کاری در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

 

ایجاد اشتغال برای معتادین بهبودیافته ضروری است

 

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه کردستان اظهار کرد: اقدامات خوبی در زمینه مقابله با اعتیاد در سطح استان از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه شورای مبارزه با اعتیاد انجام گرفته که قابل تقدیر است.

 

وی افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه جامعه ما به سمتی هدایت شود که هیچ وقت به سمت اعتیاد که منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، نرود.

 

نماینده ولی فقیه در کردستان عنوان کرد: ذات کار مقابله با اعتیاد لوازمی دارد که نخستین اولویت آن محبت است و انسان باید آدم‌ها را دوست داشته باشد تا بتواند با نگاه محبت‌آمیز زمینه نجات آنان از دام اعتیاد را فراهم کند.

 

حجت‌الاسلام پورذهبی یادآور شد: انسان باید نسبت به همنوع خود حس مسئولیت داشته باشد تا در زندگی اجتماعی بتواند برای دیگران مثمرثمر باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه در زمینه بازآفرینی انسان‌های معتاد نیاز به چند اقدام اساسی است، گفت: غیر از آنچه که در حال حاضر در حوزه بازآفرینی معتادین و بازگشت آنها به جامعه در این مرکز انجام می‌شود باید به چند نکته مهم دیگر توجه شود.

 

حجت‌الاسلام پورذهبی توجه به برنامه‌های سرگرم کننده و اشتغال برای معتادین بهبودیافته را ضروری دانست و تصریح کرد: در حوزه مقابله با اعتیاد، هویت مسئولیت‌پذیری باید در معتادین بهبودیافته ارتقا پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: کسی که گرفتار دام اعتیاد می‌شود، هویت مسئولیت‌پذیری نسبت به خود و  دیگران را از دست می‌دهد این هویت باید با اقدامات فرهنگی به آنها بازگردانده شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه هویت‌بخشی و مسئولیت‌پذیری از مسائل بسیار مهمی است که باید در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: ارتقای فرهنگی و فکری از دیگر نیازهای مهم در این حوزه است.

 

وی توجه به معنویت را از نکات بسیار مهم در پیشگیری از آلوده‌شدن به آسیب‌های اجتماعی نام برد و گفت: پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت مشاوره‌های معنوی و مذهبی در کنار سایر مشاورین در مرکز جامع ترک اعتیاد است.

 

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای مقابله و پیشگیری با مواد مخدر و اعتیاد

 

فرمانده انتظامی استان کردستان و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اعلام کرد: شورای هماهنگی مستقیما وارد کار اجرایی نمی‌شود بلکه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها رسالت اصلی شورای مبارزه با اعتیاد در استان‌ها است.

 

سردار علی آزادی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از 8 کمیته تخصصی تشکیل شده است که نیروی انتظامی مسئولیت یکی از این کمیته‌ها را به عهده دارد و در کنار 25 دستگاه دیگر، پای کار و همیشه خدمت‌گزار مردم است.

 

وی به برخی اقدامات انجام گرفته در زمینه مبارزه با اعتیاد طی سال گذشته و 3 ماهه امسال پرداخت و گفت: سال گذشته بیش از یک‌هزار و 100 تن انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شده است.

 

فرمانده انتظامی استان کردستان اعلام کرد: در سه ماهه امسال نیز 330 کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شده است که در مجموع 75 درصد از این میزان کشفیات توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد‌.

 

سردار آزادی اضافه کرد:  موضوع اعتیاد علاوه بر مافیایی که دارد ریشه سایر جرائم بوده و باید با تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها در دو موضوع مهم پیشگیری و مبارزه گام‌های اساسی برداشته شود.

 

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای مقابله و پیشگیری با مواد مخدر و اعتیاد را ضروری خواند و افزود: استفاده از فضای مجازی برای آگاه‌سازی مردم به خصوص در شرایط فعلی که سودجویان از بستر فضای مجازی برای آموزش و عرضه مواد مخدر از نوع صنعتی بهره می‌گیرند ضرورت دارد.

 

وی عنوان کرد: شورای مبارزه با اعتیاد استان در راستای مقابله با این آسیب اجتماعی که ریشه و مادر بسیاری از آسیب‌ها است استفاده از ظرفیت‌های مختلف را مورد توجه قرار دارد و در این زمینه برنامه‌های متعددی طی 10 روز پیش رو طراحی و اجرا خواهد شد.

 

5 درصد از معتادین بهبود یافته به دام اعتیاد باز نمی‌گردند

 

 سید صباح قریشی مدیرکل بهزیستی استان کردستان  اظهار کرد: در حال حاضر 388 معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد حضور دارند که 219  نفر از آنها معتاد متجاهر هستند.

 

وی افزود سال گذشته 2 هزار و 973 نفر به صورت خودمعرف زیرپوشش خدمات کمپ‌های ترک اعتیاد در استان قرار گرفتند، و 962 معتاد متجاهر در کمپ‌های استان پذیرش شده‌ند.

 

وی خاطر نشان کرد: برای ساماندهی معتادان متجاهر کردستان سال گذشته بیش از 975 میلیون تومان از سوی بهزیستی پرداخت شده است.

 

مدیرکل بهزیستی کردستان میزان بدهی بهزیستی استان به کمپ‌های ترک اعتیاد را یک‌میلیارد تومان برشمرد و اعلام کرد: متاسفانه براساس آمار موجود تنها پنج درصد از معتادین بهبود یافته به دام اعتیاد باز نمی‌گردند.

 

 قریشی عنوان کرد: بیش از 20 دستگاه در حوزه مقابله با اعتیاد فعالیت دارند که تنها تعداد معدودی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 

وی همچنین به احداث نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی استان کردستان در زمینی به مساحت ۳هزار مترمربع اشاره و بیان کرد: اداره‌کل بهزیستی استان در ساخت ساختمان این مرکز 10 میلیارد ریال و در تجهیز کردن آن 20 میلیارد ریال هزینه کرده است.

 

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه علاوه‌ بر ترک اعتیاد؛ کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای در سه کارگاه برق، تعمیرلوازم خانگی و صنایع چوب با ظرفیت هر کارگاه 15 نفر برای افراد زیرپوشش انجام می‌گیرد، گفت: مرکز جامع ترک اعتیاد کردستان ظرفیت بازتوانی و ترک اعتیاد 70 نفر با بهره‌گیری از امکانات روز را دارد.

 

قریشی تصریح کرد: بهزیستی استان 14 مرکز ترک اعتیاد شامل یک مرکز بانوان، 2 مرکز شبانه کاهش آسیب، یک مرکز کاهش آسیب روزانه و یک مرکز جامع و یک مرکز باشگاه مثبت ویژه بیماران مبتلا به ایدز در استان فعال است.

 

وی با اشاره به اینکه 4 مرکز ترک اعتیاد دیگر در استان تاسیس می‌شود، گفت: 2 مرکز در سنندج، یک مرکز قروه و یک مرکز در سقز راه‌اندازی خواهد شد.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: مبارزه با مواد مخدر اعتیاد کردستان مبارزه با اعتیاد مقابله با اعتیاد آسیب های اجتماعی نماینده ولی فقیه شورای مبارزه استان کردستان بهزیستی استان مواد مخدر ترک اعتیاد دام اعتیاد مرکز جامع سال گذشته آسیب ها یک مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار مهر، مجید آوج بعدازظهر پنج‌شنبه در دیدار با مدیرکل ثبت احوال کردستان اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، ارائه مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری جشن‌های ازدواج آسان، پیگیری تسهیلات ازدواج جوانان از طریق کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان از مهمترین فعالیت‌هایی بود که به همت و پیگیری این معاونت در طول سال گذشته با جدیت انجام شد.

وی افزود: ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده و یک مرکز همسان‌گزینی در سطح استان کردستان توانسته اند با همکاری و پیگیری معاونت امور جوانان این اداره کل مجوز فعالیت خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت نمایند.

معاون امور جوانان همچنین از آغاز فعالیت مرکز خدمات تسهیل ازدواج جوانان تحت عنوان وصال شیرین در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: افزایش تعداد مراکز مشاوره جوانان و خانواده در دستور کار این معاونت قرار دارد.

این دیدار به منظور ارزیابی فعالیت‌های مشترک انجام گرفته در سال گذشته و همچنین بررسی زمینه توسعه همکاری و افزایش تعامل و هم سویی در انجام کارهای حوزه جوانان با ثبت احوال استان انجام شد.

کد خبر 6064285

دیگر خبرها

  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • دستگیری ۴۵ مجرم با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در نوروز
  • «مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • بلع مواد مخدر جوان ۲۵ ساله را روانه بیمارستان کرد
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • اثرگذاری خدمات شهرداری قم در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟
  • استقبال از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در کردستان ۶۵ درصدی شد