Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@04:52:46 GMT

تبعات استعفای الحریری چه بود؟

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۲۹۱۱

تبعات استعفای الحریری چه بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین ؛ مهلت سعد الحریری برای تشکیل کابینه جدید به پایان رسیده و بر اساس قانون اساسی لبنان پارلمان این کشور می تواند رأی تمایل به گزینه جدیدی برای تشکیل کابینه بدهد و فرد مورد نظر را به رییس جمهوری، معرفی کند. سعد الحریری در گذشته نیز ۳ دوره مامور تشکیل کابینه شده بود و پس از استعفای حسان دیاب نخست وزیر سابق لبنان برای چهارم از سوی میشل عون مامور تشکیل کابینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دخالت آمریکا، عربستان و جریان های داخلی ضد مقاومت اسلامی مانع تشکیل کابینه از سوی سعد الحریری شده و این امرممکن است به فرو پاشی تدریجی حاکمیت در لبنان منجر شود. استعفای کابینه حسان دیاب پس از انفجار بندرگاه بیروت در ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، بدهی ۸۵ ملیارد دلاری لبنان به خارج، افزایش نرخ بیکاری تا ۴۰ درصد، سقوط ارزش لیر لبنان و افزایش شدید نرخ تورم شرایط کاملا دشواری برای این کشور کوچک اما تاثیر گذارمنطقه ای ایجاد کرده است.

 مشکلات عمده فرا روی سعد الحریری برای تشکیل کابینه جدید فشار داخلی و خارجی برای حذف حزب الله از صحنه های سیاسی است که این امر قطعا به تقابل جریان های ۱۴ مارس و ۸ مارس منجر خواهد شد. جریان ۱۴ مارس که در تقابل با جریان ۸ مارس است، تلاش دارد تا مانع مشارکت حزب الله در کابینه اینده سعد الحریری شود در حالی که جریان ۸ مارس وابسته به مقاومت اسلامی بیشترین کرسی های پارلمان لبنان را در اختیار دارد.

سعد الحریری قراربود که ترکیب کابینه خود را با ۱۸ وزیر معرفی کند اما وجود ۶ وزیر طرفدار مقاومت اسلامی لبنان موجب شد تا آمریکا و عربستان با ترکیب کابینه جدید مخالفت کنند. حسان دیاب نخست وزیر مستعفی لبنان که همچنان ریاست کابینه پیشبرد امور را تا تشکیل کابینه جدید به عهده دارد نسبت به شکست تلاش های مشترک میشل عون رییس جمهوری، نبیه بری رییس پارلمان و سعد الحریری مامور تشکیل کابینه جدید هشدار داد.

کابینه حسان دیاب پس از انفجار بندرگاه بیروت در ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ استعفای خود را تسلیم میشل عون رییس جمهوری لبنان کرد. از آن زمان تا کنون که بیش از ۱۰ ماه می گذرد رییس جمهوری لبنان با چند شخصیت سیاسی برای تشکیل کابینه رایزنی کرد اما این رایزنی ها به دلیل دخالت داخلی و خارجی بی نتیجه ماند.

از آنجایی که حزب الله لبنان و جریان ۸ مارس بیش از نیمی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار دارند لذا در صورت حذف حزب الله از ترکیب کابینه سعد الحریری رأی مخالف به این کابینه خواهند داد. گفته می شود سعد الحریری به دلیل بروز اختلاف سیاسی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به سمت جریان مقاومت اسلامی متمایل شده و در ترکیب کابینه جدید خود ۶ وزارتخانه کلیدی را در اختیار جریان ۸ مارس قرار داده است.

این امر خشم آمریکا و عربستان را برانگیخته و این دو کشور تهدید کرده اند که اگر ترکیب کابینه تغییر نکند و وزرای طرفدار حزب الله از این ترکیب خارج نشوند، سعد الحریری و کابینه وی را تحریم خواهند کرد. سعد الحریری نیز اخیرا در دیدار با علمای اهل سنت و رهبران جریان های مسیحی مارونی لبنان تهدید کرد که از تشکیل کابینه جدید انصراف خواهد داد اما علمای اهل سنت لبنان وی را به ادامه تلاش برای یافتن یک راه حل میانه تشویق کردند.

اکنون شرایط شکننده ای بر لبنان حاکم است و اگر سعد الحریری از ادامه تلاش برای تشکیل کابینه وحدت ملی انصراف دهد قطعا لبنان وارد فضای پر تنشی خواهد شد که برنده این تنش ها رژیم صهیونیستی خواهد بود. اما تنها برگ برنده ای که در دست سعد الحریری باقی مانده این است که بدون توجه به فشارهای آمریکا و عربستان یک کابینه انقلابی و یکدست تشکیل دهد و شرایط را به گونه ای رقم بزند که قدرت تاثیرگذاری آمریکا و عربستان در لبنان کاهش یابد.

پربیننده ترین مذاکرات وین؛ برجام در یک قدمی امضای طرفین مذاکرات وین تقریبا در مراحل آخر است پیشرفت‌ هایی در مذاکرات جاری وین حاصل‌ شده است / تا بر سر همه چیز توافق نشود توافقی در کار نیست واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات واعظی برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سعد الحریری تشکیل کابینه جدید برای تشکیل کابینه آمریکا و عربستان مقاومت اسلامی ترکیب کابینه جریان ۸ مارس رییس جمهوری سعد الحریری حسان دیاب حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

گردان‌های القسام ویدیویی از یک اسیر صهیونیست منتشر کرد که با انتقاد شدید از نتانیاهو و کابینه‌اش خواستار آزادی فوری شد.

به گزارش ایسنا، گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس ویدیویی از یک اسیر صهیونیست منتشر کرد که خواستار آزادی فوری و بازگشت به خانه شد.

وی در این ویدیو می‌گوید: من هیرش گولبیرگ بولین پسر یونتان وریتشل هستم که در سال ۲۰۰۰ میلادی در کالیفرنیا آمریکا متولد شدم و اکنون به همراه خانواده‌ام در قدس زندگی می‌کنیم. در هفتم اکتبر درحالی که برای خوش‌گذرانی در یک جشنواره شرکت کردم اسیر شدم و به‌طور خطرناک مجروح شدم و اکنون برای زنده ماندن می‌جنگم. در آن روز هیچ کس نبود که از ما محافظت کند.

این اسیر صهیونیست می‌گوید: بنیامین نتانیاهو و دولتش باید از خودشان خجالت بکشند زیرا من و هزاران اسرائیلی دیگر را رها کردید. خجالت بکشید به خاطر اینکه ۲۰۰ روز ما را رها کردید و تمام تلاش‌های ارتش با شکست مواجه شد. خجالت بکشید زیرا حملات نیروی هوایی منجر به کشته‌شدن ۷۰ اسیر مانند من شد. خجالت بکشید که هر چه پیشنهاد توافق به شما شد آن را نپذیرفتید. نمی‌خواهید به این کابوس پایان دهید.

وی خطاب به نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش گفت: زمانی که شما به همراه خانواده‌هایتان وعده ناهار را می‌خورید به ما اسرا در جهنم و در زیر زمین فکر کنید که بدون آب، غذا، آفتاب و دارو ماندیم. به نتانیاهو و وزرا و کابینه‌اش که خون ما برایشان مهم نیست می‌گویم آنچه که از شما انتظار داریم را انجام دهید و فورا ما را به خانه بازگردانید، یا اینکه این امر برای شما دشوار شده است؟ زمان آن فرا رسیده است که کلیدها را تحویل داده و وزارتخانه‌ها را خالی کنید و در خانه هایتان بنشینید.

این اسیر تاکید کرد: یک مساله دیگری وجود دارد که مهم‌تر از همه است؛ پدر، مادر، لیبی و اورلی خیلی دوستتان دارم و دلم برایتان تنگ شده است و هر روز به شما فکر می‌کنم. برای خود نه ولی برای شما عید خوبی آرزو دارم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!
  • پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم
  • اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • ◄ شایعه ای در مورد افزایش تبعات پرداخت نکردن جریمه های رانندگی
  • جنگ در کابینه جنگ