Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@21:22:17 GMT

تراز دریاچه ارومیه ۵۷ سانتی‌متر کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۳۶۱۴

تراز دریاچه ارومیه ۵۷ سانتی‌متر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش شاخص‌های آبی دریاچه ارومیه، گفت: تراز این دریاچه با ۱۲۷۱.۲۰ متر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ صدم متر کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، یوسف غفارزاده اظهار کرد: همچنین وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به سه هزار و ۴۸۷ کیلومتر مربع کاهش یافته که این رقم در مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۶۰۱ کیلومتر مربع بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حجم فعلی دریاچه اکنون ۴.۵۱ میلیارد متر مکعب است که سال گذشته در این مدت ۶.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است.

غفارزاده یادآور شد: متوسط تراز نرمال دریاچه در دوره آماری ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۹ شمسی، یکهزار و ۲۷۴ متر و ۵۶ سانتی متر بوده است.

دریاچه ارومیه با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش‌ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت تری نسبت به سال‌های پرآب برخوردار است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 502897

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دریاچه ارومیه احیای دریاچه ارومیه طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه حوضه آبریز دریاچه ارومیه اهمیت دریاچه ارومیه حمایت از دریاچه ارومیه وضعیت دریاچه ارومیه در سال 1400 کاهش تراز دریاچه ارومیه طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید شهند افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیای این گونه در رشکان با ترکیب جنسی چهار ماده و ۲ نر منتقل شده و با تولد سه راس در سال ۱۴۰۲ و ۲ گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، اضافه کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهند و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می شود.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر