Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید مهدی میراشرفی گفت: مقایسه آمار تجارت خارجی کشورمان در سه ماهه بهار سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش ۲۵ درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش کالاهای تجاری مبادله شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خارجی است.

وی افزود: مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از حیث ارزش حدود ۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراشرافی اضافه کرد: روند افزایشی بازرگانی خارجی ایران در نخستین فصل از سال ۱۴۰۰ نشانه بهبود نسبی است که تراز تجاری مثبت ۴۷۶ میلیون دلاری را برای کشور به وجود آورده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در بهار امسال ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۸ درصد و از لحاظ ارزش ۶۹ درصد رشد داشت.

رئیس کل گمرک ایران در مورد مهمترین مقاصد صادراتی ایران در مدت مذکور افزود: چین با ۷ میلیون و یک صد هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار، عراق با ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶۶۳ هزار تن به ارزش ۵۹۵ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۵۷۰ میلیون دلار پنج مقصد مهم صادرات کالای ایرانی بودند.

میراشرفی در خصوص آمار واردات کالا در بهار سال‌جاری نیز گفت: در این مدت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۶ درصد کاهش و از حیث ارزش ۳۴ درصد رشد داشت.

وی گفت: عمده کشورهای طرف معامله واردات با ایران در مدت مذکور شامل امارات متحده عربی با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، چین با ۶۸۳ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۸۸۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار، آلمان با ۲۳۹ هزار تن به ارزش ۴۱۴ میلیون دلار و سوئیس با ۴۷۲ هزار تن به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار بودند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: حجم ترانزیت کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به میزان ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار تن بود، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و همچنان که پیشتر هم اعلام شد، این امر می‌تواند نشانه بهبود نسبی وضعیت ترانزیت و احتمالاً افزایش میزان آن در ماه‌های آینده باشد.

میراشرفی همچنین در خصوص آمار کشفیات کالای قاچاق از سوی گمرکات کشور گفت: در سه ماهه ابتدای سال‌جاری کارکنان زحمتکش و سخت‌کوش گمرک به ویژه در گمرکات مرزی موفق به کشف ۵۳۰ میلیارد تومان انواع کالای قاچاق شدند و ۵۸۰ فقره پرونده در این خصوص در گمرک تشکیل شد.

کد خبر 609918 برچسب‌ها گمرک صادرات غیر نفتی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گمرک صادرات غیر نفتی هزار تن کالا به ارزش میلیون و ۴۰۰ هزار تن هزار تن به ارزش مدت مشابه سال میلیون دلار سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۵۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در مورد رفع تعهد ارزی که مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده که در این مورد با وزیر اقتصاد مذاکراتی شده است.

او افزود: بحث رفع تعهد ارزی فقط مربوط به اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد نیست و نهادها و ارگان‌های دیگر هم باید راجع به این موضوع اظهارنظر کنند؛ به‌ ویژه این که بانک مرکزی باید روی این مسائل مطالعاتی داشته باشد و بعد جمع‌بندی انجام شود.

حسن‌زاده ادامه داد: پیشنهادی از سوی بخش خصوصی ارائه شده و تلاش داریم که یک قسمتی از تعهدهای ارزی را مخصوصا تا سقف یک میلیون دلار و برای واحدهای کوچک و صادرکنندگانی که در سطح رقم‌های پایین‌تری صادرات دارند را جزو معافیت‌های تعهد ارزی قرار دهیم.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، فعلا اقدامی در این زمینه نشده و بررسی‌ها در حال انجام است تا در روزهای آینده نتیجه اعلام شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولتی‌ها شاهد گرفتاری‌هایی که از این بابت متوجه بخش خصوصی شده، هستند و در این زمینه کمک می‌کنند تا توسعه صادرات کشور محقق شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز ایران به عراق
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود