Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-16@20:32:59 GMT

تنش در روابط اتحادیه اروپا و روسیه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۵۳۸۲

سخنگوی کرملین از پیشنهاد فرانسه و آلمان برای تلاش در بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا، استقبال کرد اما برخی کشورهای اروپایی این پیشنهاد را محکوم کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این درحالی است که وزیر خارجه اوکراین، پیشنهاد آلمان و فرانسه به اتحادیه اروپا برای بررسی برگزاری اجلاس با حضور رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر هلند هم اعلام کرد در نشست با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شرکت نمی‌کند.
یک هفته پس از دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین سران آمریکا و روسیه در ژنو، صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه تاکید کردند: لازم است اتحادیه اروپا نشست‌هایی را برای بررسی مسایل مختلف با رئیس جمهور روسیه برگزار کند. روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه از سال ۲۰۱۴ که مناقشه اوکراین آغاز شد و مسکو شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد، متنشج شد.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه رفتار ناتو را ریاکارانه خواند و اعلام کرد: این سازمان از گفتگو با روسیه خودداری می‌کند. لاوروف با اشاره به ماهیت ضدروسی اجلاس اخیر ناتو هشدار داد: اقدامات مستمر ناتو علیه روسیه، منجر به تنش‌های سیاسی و نظامی شدید در اروپا می‌شود.

وزارت دفاع روسیه هم با هشداری شدید‌اللحن، از آمریکا و ناتو خواست از اقدامات تحریک‌آمیز، که احتمال وقوع جنگ در دریای سیاه را افزایش داده است، دست بردارند.

رزمایش مشترک دریایی ناتو و اوکراین که چهار روز دیگر آغاز می‌شود، تنش بین روسیه و ناتو را به شدت افزایش داده است. کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند: هدف این رزمایش، تمرین حمله برق‌آسا و اشغال شبه‌حزیره کریمه است. برچسب ها: روسیه ، ناتو ، اوکراین ، تنش

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روسیه ناتو اوکراین تنش اتحادیه اروپا رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه می فروشد

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، تازه‌ترین یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده حاکی از آن است که چین فروش ماشین‌ابزار، قطعات ریز الکترونیکی و سایر فناوری‌ها به روسیه را افزایش داده است و مسکو نیز از آنها برای تولید موشک، تانک، هواپیما و سایر تسلیحات مورد نیاز در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

دو نفر از مقام‌های ارشد دولت بایدن به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۹۰ درصد از قطعات ریز الکترونیکی (میکروالکترونیک) مورد نیاز خود را از طریق چین تامین کرده و از آن‌ها برای ساخت موشک، تانک و هواپیما استفاده کرده است.

نزدیک به ۷۰ درصد از حجم واردات ۹۰۰ میلیون دلاری روسیه در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی نیز از کشور چین بوده است.

حوزه‌های همکاری چین و روسیه

این مقامات در ادامه گفتند که نهادهای چینی برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین در داخل خاک روسیه همکاری می‌کنند و شرکت‌های چینی احتمالا نیتروسلولز مورد نیاز برای ساخت مهمات را در اختیار روسیه قرار می‌دهند. 

برخی دیگر از شرکت‌های چینی نیز قطعات نوری مورد استفاده در تانک‌ها و خودروهای زرهی روسیه را تامین می‌کنند. علاوه بر این‌، گفته می‌شود که چین موتورهای پهپاد و موتورهای توربوجت موشک‌های کروز را هم در اختیار روسیه قرار داده است.

بر اساس داده‌های گمرکی روسیه، واردات عناصر نیمه‌رسانا از چین از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است.

پکن در بهبود قابلیت‌های ماهواره‌ای و فضایی روسیه برای استفاده علیه اوکراین نیز همکاری دارد، موضوعی که به گفته مقامات آمریکایی می‌تواند در بلندمدت خطر روسیه را به سراسر اروپا تعمیم دهد. نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده همچنین تشخیص داده‌اند که چین تصاویر ماهواره‌ای را به روسیه برای جنگ در اوکراین ارائه می‌کند.

اگرچه چین تاکنون حمایت نظامی مستقیم به روسیه ارائه نداده اما در محافل دیپلماتیک از مسکو حمایت کرده است؛ از جمله در مقصر دانستن غرب در تحریک ولادیمیر پوتین برای آغاز جنگ اوکراین.

چین بارها گفته است که به روسیه تسلیحات یا هرگونه کمک نظامی دیگر ارائه نمی‌دهد؛ با این وجود روابط اقتصادی مستحکم خود با مسکو را حتی در سایه تحریم‌های واشنگتن و متحدانش حفظ کرده است. روابط اقتصادی هند با روسیه نیز به قوت خود باقی است.

مقامات چینی می‌گویند که این حجم معاملات در زمره تجارت‌های معمول قرار می‌گیرند.

 

هدف واشنگتن از افشای اطلاعات محرمانه خود چیست؟

ایالات متحده در بیش از ۲ سالی که از جنگ در اوکراین می‌گذرد، بارها درجه طبقه‌بندی یافته‌های اطلاعاتی خود را کاهش داده تا بتواند از آن‌ها در افشای برنامه‌ها و عملیات روسیه استفاده کند.

واشنگتن با این اقدامات سعی دارد عملیات دروغ‌پراکنی روسیه را خنثی کند و افکار عمومی را به سمت چالش‌های جاری مسکو در پیشبرد اهدافش در جنگ علیه اوکراین همچنین به سمت هماهنگی کرملین با ایران و کره شمالی برای تامین تسلیحات مورد نیازش جلب کند.

به عنوان نمونه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سال گذشته اطلاعاتی را افشا کرد که نشان می‌داد چین در حال بررسی موضوع ارائه تسلیحات و مهمات به روسیه است.

کاخ سفید بر این باور است که انتشار عمومی یافته‌های اطلاعاتی باعث شده است که چین حداقل در حال حاضر از تسلیح مستقیم روسیه خودداری کند. 

همچنین این باور وجود دارد که با توجه به رکود نسبی اقتصاد چین در دوران همه گیری ویروس کرونا، مقامات چین احتمالا در دوران پساکرونایی نسبت به واکنش پایتخت‌های اروپایی حساس‌تر باشند. 

کشورهای اروپایی حتی با پیچیده‌تر شدن روابط آمریکا و چین، همچنان روابط نزدیکی با پکن دارند و اگر چین بخواهد به طور مستقیم در تسلیح روسیه گام بردارد قطعا با چالش‌هایی در روابط اقتصادی خود با اروپا روبرو خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • زلنسکی قانون بحث برانگیز سربازی اجباری را امضا کرد
  • اتحادیه اروپا بزودی درباره ارسال ضدهوایی به اوکراین تصمیم نمی‌گیرد
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • موضع دو گانه ماکرون در قبال روسیه
  • درخواست کمیسیون اروپا از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین
  • هشدار فرمانده اسبق ناتو به واشنگتن درباره قطع حمایت از اوکراین
  • عصبانیت شدید زلنسکی از حمله ایران به اسرائیل
  • چین تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه می فروشد
  • لوکاشنکو: دلیلی برای امضای توافق صلح بین روسیه و زلنسکی نیست
  • مقام سابق آمریکایی: ترامپ تصور می‌کرد اوکراین باید بخشی از روسیه باشد