Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@17:05:45 GMT

واگذاری ۷۰ مجموعه تاریخی کشور به بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۶۶۵۵

واگذاری ۷۰ مجموعه تاریخی کشور به بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هادی میرزایی شامگاه پنجشنبه در دیدار با فعالان صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: عموم مسئله ما در کشور عدم قوانین و آیین نامه‌ها نیست بلکه ایجاد رویه‌های متفاوت و اما و‌ اگرهایی است که در قانون اجرا می‌کنیم.

وی گفت: با هماهنگی که در پایان سال گذشته صورت گرفت برای دو سال پیاپی اعتبارات بیمه قالیبافان، صنعتگران صنایع دستی به ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در اعتبارات سال ۹۹-۱۴۰۰ پیش‌بینی  و مقرر شد تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: ضرورت دارد مسئولین استانی و کشوری در زمینه معرفی و صدور کارت‌های مهارت قالیبافان و صنعتگران صنایع دستی اقدام کنند.

وی افزود: صندوق بیمه عشایران و روستائیان به عنوان متولی این موضوع قرار شد عملیات اجرایی و زیرساخت بیمه این افراد را فراهم کند و امیدواریم با رونمایی که از این بیمه در پایان سال گذشته انجام شد این مسئله تا پایان سال جاری تحقق یابد.

میرزایی ابراز داشت: با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه‌ای را اخیرا منعقد کردیم که در سال جاری۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کم‌بهره در راستای اجرای جشنواره خانه‌های خلاق صنایع دستی و بافندگی در اختیار آنها قرار گیرد.

وی ادامه داد: قانون‌گذار سال ۸۴ الزام کرده بود که بناهای تاریخی به بخش خصوصی و در زمینه بهره‌برداری و احیای ابنیه‌های تاریخی واگذار شوند که تا پایان سال ۹۸ حدود ۸۰ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده بود و ۲۷ مجموعه آن به بهره‌برداری رسیده بود.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: در طول یکسال و نیم گذشته توانستیم ۷۰ مجموعه تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

میرزایی عنوان کرد: یک ماه گذشته تفاهمنامه‌ای در زمینه بناهای تاریخی که متعلق به اوقاف بودند، منعقد شد و طبق این تفاهمنامه تمام بناهای تاریخی که در اختیار اوقاف هستند با حفظ حقوق مالکانه در اختیار صندوق قرار می‌گیرد تا با واگذاری به بخش خصوصی و اعطایی تسهیلات حمایتی از محل تبصره ۱۸ بتوانیم شاهد احیا این بناها و برگشت آنها به چرخه زندگی و داد و ستد باشیم.

سید‌مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان در این نشست با بیان اینکه حمایت از حوزه فرش و صنایع دستی از اولویت‌های اتاق بازرگانی استان کرمان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کرمان خاستگاه فرش و صنایع دستی کشور است، اما از جایگاه خوبی در حوزه صادرات صنایع دستی برخوردار نیست.

وی گفت: عدم منابع مالی مناسب پاشنه آشیل صنایع دستی استان کرمان است و نبود تسهیلات برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، صادرات محصولات صنایع دستی را دچار مشکل کرده و هنرمندان نمی‌توانند در بازارهای جهانی فعالیت کنند.

رئیسی اتاق بازرگانی استان کرمان ابراز داشت:  صنایع دستی هنگامی توسعه می‌یابد که با تولیدات صنایع دستی کشورهای مختلف جهان بتواند رقابت کند، صنایع دستی و گردشگری از پیشران‌های کرمان در حوزه اشتغال به شمار می‌روند و باید صنایع دستی با فعالیت‌های بخش خصوصی تلفیق شود تا شاهد توسعه کرمان باشیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: بخش خصوصی میراث فرهنگی کرمان صنایع دستی بناهای تاریخی بخش خصوصی استان کرمان صنایع دستی پایان سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

فرماندار ملایر گفت: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سلمان اسماعیلی امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و امور گردشگری سبب رونق اقتصادی و تحقق شعار سال مبنی بر مردمی‎سازی امور می‌شود.

وی افزود: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: در اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان یک مرکز تبادلات اقتصادی جهانی طراحی شده است و قلب این مرکز اقتصاد عرضه صنایع‌دستی ملایر خواهد بود که در کنار این اقدام تقویت آنلاین شاپ ها در سکوهای مجازی بسیار پر اهمیت است.

اسماعیلی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به عزم شهرداری ملایر و بودجه‌های تزریق شده ملی و استانی در هفته دولت، سال جاری شاهد افتتاح مجموعه مینی‌ورد به صورت رسمی باشیم.

معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این دیدار با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر با تدبیر فرماندار پرتلاش و حمایت‌های شهردار شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستیم، تصریح کرد: شهرستان ملایر نگین درخشان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم ضمن حفاظت و مرمت آثار تاریخی، محوطه تاریخی نوشیجان را در فهرست موقت یونسکو ثبت کنیم تا شاهد حفاظت شایسته‌تری از این بنای به یادگار مانده از عصر مادها داشته باشیم.

کد خبر 747110

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد