Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.


پاک‌کن‌های آنتی‌باکتریال نانویی تولید و روانه بازار شدند

با شیوع ویروس کرونا و دغدغه مدارس در انتقال این بیماری و همچنین شیوع ویروس آنفولانزا در مدارس در طول سال تحصیلی، ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در لوازم‌التحریر می‌تواند به والدین و دانش‌آموزان در مصون ماندن از گزند این بیماری‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا شرکت زگال شمال با استفاده از فناوری نانو و اضافه کردن نانومواد ساختار خاصیت آنتی‌باکتریالی را در پاک کن ایجاد کرده است. این پاک‌کن‌های آنتی‌باکتریال علاوه بر این که قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند، بسیار نرم بوده و در برابر شکنندگی مقاوم هستند.


جذب ۱۰۰ نوآوری برتر صنعتی کشور برای ورود به بازار چین


یک همکاری مشترک میان ایران، چین و ایتالیا شکل گرفته است به همین منظور «شرکت‌های کوچک و متوسط»، «شرکت‌های خلاق و نوآور»، «شرکت‌های زایشی» و «تیم‌های تحقیقاتی» برای مشارکت در این طرح تا ۳۰ خردادماه سال جاری فرصت دارند طرح‌های خود را ارائه کنند. این رویداد فناورانه ۴ تا ۶ مهرماه ۱۴۰۰ در پکن چین برگزار می‌شود تا شرایط برای ورود محصولات و خدمات برتر صنعتی به بازار چین فراهم شود.

 



جلوگیری از هدر رفت آب با سامانه ایران ساخت هوشمند


در سطح شهر تانکر‌هایی هستند که آب را از علمک‌های آب شرب برداشت می‌کند. از همین رو شرکت دانش‌بنیان کوشا هوشمند کرمان، سامانه‌ای سخت‌افزاری و نرم‌افزای را برای مدیریت میزان برداشت و مصرف صحیح از این پایانه‌ها طراحی کرده است. این تجهیزات بر روی این علمک‌ها نصب می‌شود و بر اساس مقدار مجاز و میزان ظرفیتی که کاربر نیاز دارد، به صورت هوشمند، شیر آب را بازکرده و آب مورد نیاز را برداشت می‌کند و پس از برداشت دقیق، به صورت خودکار جریان آب را قطع می‌کند.


محققان ایرانی دستگاه درمان سکسکه اختراع کردند


محققان ایرانی دستگاهی به نام «ابزار مکش و بلع» را که می‌تواند سکسکه را به طور سریع درمان کند، اختراع کرده‌اند. این دستگاه با نام هیک‌اوی (HiccAway) ثبت اختراع شده است. «هیک‌اوی» دارای دهانه و یک دریچه فشار قابل تنظیم است. فردی که دچار سکسکه شده باید این دستگاه را درون آب قرار داده و از آن به عنوان یک نِی استفاده کند.


نانوذرات بلوری تومور‌های سرطانی سر و گردن را نابود می‌کند


شرکت نانوبیوتیکس پیش از نشست سالانه ۲۰۲۱ انجمن آمریکایی بالینی آنکولوژی، گفته است که نانوذرات بلوری آن‌ها در یک آزمایش مقدماتی فاز اول، قادر به کوچک کردن تومور در حدود ۷۷ درصد بیماران است.

 



تولید برق با ذرات ریز کربن آسان می‌شود


مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از ذرات ریز کربن راهی جدید برای تولید برق ارائه کردند که می‌توان با برهم‌کنش با مایعات اطراف آن‌ها جریان برق ایجاد کرد.  این مایع که یک حلال آلی است، الکترون‌ها را از ذرات بیرون می‌کشد و جریانی را ایجاد می‌کند که قادر است برای هدایت واکنش‌های شیمیایی یا تأمین انرژی ربات‌های در مقیاس نانو یا میکرو مورد استفاده قرار گیرد.


نابودی پلاستیک‌ها با میکرو ربات‌های خودران!


در حالی که محصولات پلاستیکی در همه جا وجود دارد، زباله‌های پلاستیکی و ذرات پلاستیکی کوچک هم اکنون فضای پیرامون ما را نیز اشغال کرده است. کوچکترین آن‌ها، میکروپلاستیک‌هایی هستند که اندازه آن‌ها کمتر از ۵ میلی‌متر بوده که از بین بردن آن‌ها سخت است. علاوه‌بر این، آن‌ها می‌توانند فلزات سنگین و آلاینده‌ها را جذب کنند، درصورت مصرف تصادفی توسط انسان یا حیوانات به آن‌ها آسیب می‌رساند. در یک مطالعه اثبات مفهوم که نتایج آن در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است، پژوهشگران میکرو ربات‌های خودران تولید کردند که می‌توانند شنا کنند، به پلاستیک‌ها متصل شوند و آن‌ها را تجزیه کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا سرطان سکسکه کربن گرافن شرکت های دانش بنیان ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید بیان می‌کند که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی را در افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته اند، کاهش دهد.

محققان داده‌های ۳۴۱۵ زن مبتلا به سرطان تهاجمی سینه را برای بررسی ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و حوادث قلبی عروقی بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۰ سال بود. زنان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند و تا سال ۲۰۲۱ تحت نظر بودند.

دانشمندان از یک سیستم امتیازدهی بر اساس پنج شاخص کیفیت رژیم غذایی استفاده کردند:

• رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH).

• دستورالعمل‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان از انجمن سرطان آمریکا

• شاخص رژیم غذایی مدیترانه ای

• شاخص غذایی گیاهی سالم

• شاخص تغذیه سالم ۲۰۲۰ از وزارت کشاورزی ایالات متحده

محققان گزارش دادند زنانی که رژیم غذایی آنها در زمان تشخیص سرطان سینه بیشتر مطابق رژیم غذایی DASH بود، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود.

رژیم غذایی DASH بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب تاکید دارد. این رژیم همچنین مصرف سدیم، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر را محدود می‌کند.

به گفته محققان، «افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه حداقل تا حدی می‌تواند با تغییرات بالقوه رژیم غذایی بهبود یابد.»

محققان گزارش دادند که در مقایسه با زنانی که رژیم غذایی آنها کمترین شباهت را به رژیم غذایی DASH داشت، زنانی که از رژیم غذایی DASH پیروی می‌کردند، دارای شرایط زیر بودند:

• خطر نارسایی قلبی ۴۷ درصد کمتر

• ۲۳ درصد کمتر خطر آریتمی قلبی

• خطر ایست قلبی ۲۳ درصد کمتر

• ۲۱ درصد کمتر خطر ابتلاء به بیماری دریچه‌ای قلب

• خطر ابتلاء به بیماری ترومبوآمبولیک وریدی ۲۵ درصد کمتر

دانشمندان همچنین گزارش دادند که مصرف بیشتر لبنیات کم چرب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند نوع شیمی درمانی یک زن می‌تواند رابطه بین رژیم غذایی و بیماری قلبی عروقی را تغییر دهد.

کد خبر 6085947

دیگر خبرها

  • ربات انسان‌نمای تسلا سال آینده آماده فروش می‌شود
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • اصابت ۵ موشک از ۷ موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند