Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ریحانه یاسینی» و «مهشاد کریمی» خبرنگاران ایرنا و ایسنا در یک حادثه ناگوار جان به جان آفرین تسلیم کردند. مرور مطالبی که از این دو عزیز در رسانه‌ها منتشر شده، گوشه‌ای از تلاش‌های بی‌وقفه‌شان در عرصه اطلاع‌رسانی را نمایان می‌سازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ریحانه یاسینی، خبرنگار جوانِ ایرنا که در حادثه واژگونی اتوبوس اهالی رسانه جان باخت، در رشته توییتی خواسته بود بعد از مرگش، آشنایان و بستگان او سیاه نپوشند و اعضای بدنش هم اهدا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه این توییت در فضای مجازی زیاد دیده شد، ولی نباید فراموش کنیم که مرحوم یاسینی در رسانه‌های رسمی نیز یادگاری‌های ارزشمندی از خودش به جا گذاشته است.

 «آیا ویروس کرونا «جهانی شدن» را کشته است؟» عنوان گزارشی است در خبرگزاری ایرنا که ترجمه آن توسط ریحانه یاسینی انجام شده است.

این گزارش با نگاهی به سرمقاله نشریه «اکونومیست» این نکته را یادآور شده که عالم‌گیری کووید۱۹ همه تلاش‌های چند دهه اخیر نظام باز جهانی را در چشم به هم زدنی به اندازه سه ماه، دود کرد و به هوا فرستاد.

این خبرنگار درگذشته در گزارشی با عنوان «ویروس کرونا چه بلایی بر سر «خودروسازان» آورده است؟» تصویری روشن از وضعیت خودروسازان جهان در کوران کرونا ترسیم کرده‌است.

سیطره فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین، ضربه فرار مالیاتی به اقتصاد ایران، گندم؛ قربانی بزرگ سیل، دست نامرئی قانون علیه اشتغال زنان و افشای مافیای گوشت تیترهای گزارش‌هایی است که بر بالای آن نام «ریحانه یاسینی» درج شده است.

او بارها و بارها با قلم توانایش عرصه‌های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد. «افشای مافیای گوشت» یکی از گزارش‌هایی است که تلاش و تعهد این روزنامه‌نگار را در عرصه کار حرفه‌ای اش نشان می‌دهد. او از شبکه توزیع انحصاری گزارش تحقیقی – میدانی تهیه و رازهای نگفته این حوزه را برملا کرد.  

او در بخشی از این گزارش نوشته است: «گوشت گرم وارداتی از استرالیا، باید کمتر از کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. اما در هفته‌های اخیر، قیمت گوشت با نوسانات زیادی همراه بوده و از مرز ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است.»

ریحانه یاسینی در خبرگزاری ایرنا مشغول به فعالیت بود و علاوه بر آن تجربه همکاری با تحریریه‌های روزنامه ایران، پایگاه خبری اتاق ایران، ماهنامۀ آینده‌نگر و هفته‌نامۀ صدا را در کارنامه‌اش داشت.

کارهای افشاگرانه روزنامه‌نگاران حقیقت‌جو

ریحانه یاسینی در سال ۹۸ پایان نامه خود را با موضوع «مطالعه میدان روزنامه نگاری اکتشافی در مطبوعات ایران» ارایه کرد. بخش‌هایی از پایان نامه‌ی وی حایز نکات بااهمیتی است:با وجود تمام فشارها، روزنامه‌نگاران حقیقت‌جو با انگیزه‌های درونی خودشان، کارهایی با سویه های تحقیقی و افشاگرانه انجام می‌دهند. آنها اعتقاد و امید جدی دارند که در داخل میدان قدرت، با تغییرات اقتصادی در مدیریت مطبوعات، امکان روزنامه‌نگاری اکتشافی و گسترش این ژانر در ایران وجود دارد.

دانشجویی کوشا، مودب و بسیار علاقمند به رشته روزنامه‌نگاری

حمیدرضا مدقق، مجری تلویزیون که مدرس چندین درس زنده‌یاد مهشاد کریمی در دانشگاه بوده، خاطره‌اش از این خبرنگار درگذشته را این‌چنین در اینستاگرام تعریف کرده است: سال های تحصیلی نود و پنج و  نود و شش، خانم مهشاد کریمی دو یا سه درس در گروه روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با من داشت. دانشجویی بود کوشا، مودب و بسیار علاقمند به رشته و حرفه ای که انتخاب کرده بود. قلم خوبی داشت و کاملا مشخص بود که از عهده کار رسانه ای برمی آید. مدتی بعد هم در یک دیدار اتفاقی در صحن ورودی دانشکده به من گفت که در ایسنا مشغول به کار شده است. تا آن جا که می دانم خانم ریحانه یاسینی هم دانش آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه تهران بود. افسوس بسیار که این جوانان مستعد،  باکفایت و خوش آتیه  را این قدر ساده، مفت و سهل انگارانه از دست می دهیم.  

دغدغه مهشاد کریمی درباره زباله‌های بیمارستانی، ساخت جاده در جنگل‌ و ...

در خبرگزاری ایسنا وقتی عنوان «مهشاد کریمی» را جستجو می‌کنیم با سیل پیام‌هایی مواجه می‌شویم که درگذشت جانسوز این خبرنگار را تسلیت گفته‌اند. در ادامه به چند گزارش در حوزه «محیط زیست» برمی‌خوریم که همگی حاصل نگاه انسان‌دوستانه این نویسنده هستند.

«کوه زباله‌های خطرناک بیمارستانی در آرادکوه» عنوان یکی از گزارش‌های مهشاد کریمی در خبرگزاری ایسناست. او در این گزارش به این نکته پرداخته که پسماندهای پزشکی، پسماندهای خطرناکی هستند و اگر بی‌خطر نشوند محیط زیست، آب‌های زیرزمینی، خاک و سلامت افراد را تهدید می‌کنند.

زنده یاد کریمی در گزارشی با عنوان «جنگل‌های سوادکوه زیر چنگال‌ بولدوزرها»، نسبت به ساخت جاده در ارتفاعات سوادکوه هشدار داده است.

«فقط ردپایتان را به جای بگذارید ...» عنوان گزارشی است به قلم این خبرنگار که نحوه رفتار گردشگران با طبیعت است و تخریب‌های زیست محیطی  را زیر ذره‌بین برده است.

او در گزارشی با عنوان «خطر بارش باران‌های نمکی در صورت خشک‌ شدن دریاچه‌های نمک» به این نتیجه رسیده است که از بین رفتن دریاچه‌های نمک علاوه بر به خطر انداختن زیست جانداران، زندگی و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

گاهی «خبرنگار»، «خبر» می‌شود خودش!

این گزارش را با شعری از اصغر ‌عظیمی‌مهر، شاعر و مولف چندین مجموعه شعر به پایان می‌بریم. او پس از حادثه تلخ روز گذشته این قطعه شعر را سروده است:

گاهی «خبرنگار»، «خبر» می‌شود خودش!

جایی که «مأمن» است، «خطر» می شود خودش!

گاهی به محض خواندن یک جمله از خبر

بی‌اختیار، چشم تو تَر می‌شود خودش!

چشمی که گریه می‌کند از رنج دیگران-

بی‌سعی و رنج، اهل نظر می‌شود خودش!

گاهی بدون آنکه بخواهی، مسافری!

پایت پر از هوای سفر می‌شود خودش!

وقتی قرار نیست بمانی در انتظار؛

دیوارِ پیشِ رویِ تو «در» می‌شود خودش!

«مرگ» انتهای زیستن آدمی نشد!

مثل مؤلفی که «اثر» می‌شود خودش!

حتما به گوش ما «خبری تلخ» می‌رسد!

وقتی «خبرنگار»، خبر می‌شود خودش!

به گزارش ایرنا، واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده با دو کشته و ۲۱ زخمی خبر تلخی بود که عصر دوم تیرماه ۱۴۰۰ موجی از اندوه را بین اصحاب رسانه ایجاد کرد؛ این آخرین سفر ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا بود.

برچسب‌ها نقده ارتباطات و رسانه استرالیا اتاق ایران روزنامه‌نگاری روزنامه نگار اختصاصی ایرنا ایران روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقده ارتباطات و رسانه استرالیا نقده ارتباطات و رسانه استرالیا اتاق ایران روزنامه نگاری روزنامه نگار اختصاصی ایرنا ایران روزنامه ایران روزنامه نگاری ریحانه یاسینی مهشاد کریمی شود خودش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید

   عصر ایران- به مناسبت شصت‌و‌پنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیت‌الله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب می‌آید. 

   آیت‌الله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه می‌کنند و از این رو شصت‌و پنجمین سالگرد گفته می‌شود.

   انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخن‌ران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزه‌ها از نهادهای قدرت تأکید شود.

   گرامی داشت یاد او بعد از 5

63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیت‌الله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد می‌شود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.

به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دین‌پژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیت‌الله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است: 

1. به احیای حوزه‌ علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد‌. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کج‌اندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.

 2.  دیگری کادر سازی و فراهم ساختن  زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رساله‌های عملیه بود. به‌طوری که در آن تاریخ پر‌آشوب هیچ ردپایی از بی‌تدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.

3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شده‌ای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.
  

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیت الله علوی بروجردی : به عنوان روحانیت ، حوزه و مرجعیت باید از اصل کرامت انسان دفاع کنیم (فیلم)

دیگر خبرها

  • توصیه سان به لیورپول: صلاح پیر شده، بفروشیدش!
  • واکنش ناباورانه حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک
  • شهر ارواح، کریات شمونا
  • «س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • مدیران نگران چه هستند؟
  • همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • (ویدئو) سحر دولتشاهی کاریکاتور خودش و پیمان معادی را استوری کرد