Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاونت طرح و برنامه در گزارشی میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی در 2 ماه نخست امسال را 16.9 میلیون تُن اعلام کرد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 99، حدود 17 درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا از وزارت صمت، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در گزارشی آمار مقدماتی واردات و صادرات کالا‌های غیرنفتی در 2 ماهه نخست 1400 را منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش حجم تجاری خارجی کالا‌های غیرنفتی در این بازه زمانی از نظر وزنی 22.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون تُن و از نظر ارزشی نزدیک به 13 میلیارد دلار برآورد شده است؛ این در حالی است که برای 2 ماه نخست سال 99، حجم تجارت خارجی این گروه از کالا‌ها از نظر وزنی 20.8 میلیون تُن و از نظر ارزش 9.3 میلیارد دلار اعلام شده بود.
این گزارش در ادامه با اشاره به کاهش 16.5 درصدی واردات کالا در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حجم کالا‌های وارداتی را 5.3 میلیون تُن و ارزش آن‌ها را 6.5 میلیارد دلار اعلام کرده است.
پیشتر وزارت صمت بار‌ها اعلام کرده است که سیاست واردات مبتنی بر تولید را در دستور کار خود قرار داده است؛ به این معنا که بیشترین واردات کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و واسطه‌ای و مواد اولیه تولید هستند به طوریکه در سال گذشته حدود 85 درصد واردات کشور را شامل شده است.
در خصوص صادرات نیز با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی و تلاش دشمنان برای جلوگیری از درآمد‌های ارزی کشور در سال‌های اخیر و محدودیت‌هایی که برای صادرات در حوزه نفت برای کشورایجاد شده بود؛ صادرات کالا‌های غیرنفتیبه عنوان منبع درآمد ارزی کشور مورد توجه بیشتر قرار گرفت.
بر اساس آمار شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزات صمت، در بازه زمانی گفته شده 16.9 میلیون تُن کالا‌های غیر نفتی به ارزش بالغ بر 6.3 میلیارد دلار از کشور صادر شده است؛ در صورتیکه در 2 ماه نخست سال 99، حدود 14.4 میلیون تُن به ارزش 4.2 میلیارد دلار کالا‌های غیرنفتی از کشور صادر شده بود که نشان دهنده افزایش 17 درصدی از نظر وزنی و رشد 47.9 درصدی از نظر ارزشی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صادرات کالا های غیرنفتی میلیارد دلار میلیون ت ن کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود

 اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴